Gå til innhold

Er man mer redd for jenter enn for gutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest to artikler som får meg til å undre litt. Ene var i et blad hvor forskere nå advarer fordi norske jenter på ca 6 år er mye mer overvektig nå enn for 30 år siden. Økningen av antall overvektige jenter var fordoblet på den tiden (fra ca 6% til ca 12% mener jeg det var), mens det på gutter bare var en liten økning på 1-2%.

Så leser jeg at foreldre som er veldig redde for barna sine, altså at de skal kunne skade seg i lek ute, har større risiko for å få overvektige barn.

Så da blir det liksom ikke helt unaturlig å spørre seg selv: Er man mer redd for jenter enn for gutter når de leker? Er det lettere for å be en jente om å være forsiktig enn en gutt fordi vi har kulturelle forventninger om at gutter skal være tøffere og tåle mer enn jenter? Selv har jeg bare gutter, så er vanskelig å svare på for meg, men synes dette var litt interessant. Noen som vil komme med noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg bare ei jente, men er ikke akkurat så redd for henne. Hun er enda litt for liten til å være ute å finne på så mye alene, men slipper henne ut på balkong/hage uten at jeg er med. Hun klartrer her og der, og jeg er vokst opp med at vi klatrer i trær ute på landet og er ute i aktivitet fra vi kunne gå.

Når jeg er på jobb og ser ut av vinduene så er det gutter som spiller basket, det er gutter som spiller fotball, det er gutter som løper rundt og leker. Jentene sitter i en krok og bare snakker. Så på en måte så er det kanskje ikke så rart at det er flere og flere jenter som blir overvektige.

Jeg tror ikke det at jenter er mer overvektige nå en før grunner i at vi er mer redde for dem en for gutter. Her er det i alle fall slik at alle gutter er med på sportsaktiviteter etter skoletid, mens det er et fåtall av jentene som er med. Mange av jentene er med i korps, speider, og slike ting. Guttene er i stor grad mye mer fysisk aktive en hva jentene er, som også kan være en grunn.

Skrevet

Jeg har bare gutter selv, men er jo i et miljø med mange barn. Kommer litt an på foreldrene og om jentene har brødre, men i vår venngjeng har vi flere ganger snakket om at en "demper" jentene. Også når det kommer til fysisk aktivitet. Når gutta mine klatrer på et gjerde som er litt skummelt lar jeg dem få lov fordi jeg mener de lærer og behersker det, mens nabojentene får beskjed om å komme ned med en gang.

Skal en ha kosedag med barnet velger en ofte helt andre aktiviteter basert på kjønn. Jeg hadde alenedag med min eldste og vi reiste i skibakken, og naboen som har en aktiv jente dro på bytur. Vi lo litt av oss selv etterpå fordi jenta deres eeeelsker å stå på ski, og igrunnen så burde gutten min gått på shopping:)

Det blir jo litt svart/hvitt, men vi legger i alle fall merke til at vi uten å tenke på det gjør en viss forskjell. Selv hang jeg alltid sammen med min eldre bror og kunne gå mellom rollen som tarzan og prinsesse uten problem.

Skrevet

Er vanskelig å si for det kommer vel an på personligheten til foreldrene også, men hvis jeg sammenligner meg selv meg venninner som har jenter så vil jeg si at de er mer overbeskyttende, ja.

Er vel noe som henger i om at gutter skal være tøffe og jenter skal være fine, eller noe sånt... :-P

Skrevet

jeg håper da ikke det. har en gutt nå. og sambo mobber meg hele tiden fordi at jeg er skikkelig hønemor. jeg er så redd for at noe skal skje og at han skal skade seg. nå venter vi jente. så det blir utrolig slitsomt hvis jeg skal blir enda mer redd for hun. he he..

Skrevet

Nja....kommer jo helt an på barnet. Kjenner gutter som er veldig forsiktige og tøffe jente og vice versa. Når det kommer til jenta mi, synes jeg at hun er tøff..fordi hun har fått lov til å prøve seg. Men alt med måte så klart=)

Skrevet

Jeg tror at det er noe i den studien jeg ja..Det har jo alltid vært slik at jenter som løper rundt og klatrer i trær osv, de er guttejenter, mens en "ordentlig" jente oppfører seg pent og driver med mer "inneaktiviteter". Kombinert med et fetere kosthold enn tidligere, med mer godterier og brus, skjønner jeg godt at jentene blir rundere over rumpa enn tidligere.

Skrevet

Det stemmer ikke her ihvertfall, men nå har jo jenta mi to eldre brødre da og har blitt en skikkelig tøffing ;)

Det går temmelig villt for seg i leken her av og til, og samtidig har jeg som forelder blitt litt mer avslappet og mindre hønemor for hver unge føler jeg.

Her har ungene fått klatre i alt fra trapper til fjellskrenter lenge før de kunne gå, for jeg er helt overbevist om at de ungene som faller og skader seg ofte er de ungene som aldri får utfolde seg og prøve seg, de har mye dårligere kroppskontroll.

Tror mye handler om vaner også, her er begge vi voksne glad i å være ute og i aktivitet så det er ungene vant til fra de er små. Derfor kan nesten ikke ungene være inne en hel dag her, de blir så fulle av energi at de nesten ikke er til å være i hus med.. Ingen fare for at hverken jenter eller gutter skal bli overvektig her, ikke enda ihverfall, men hvordan de blir som tenåringer og voksne vet vi heldigvis ingenting om enda.

Når de blir tenåringer er det nok lettere å være mer engstelig for jentene enn guttene tror jeg, men av helt andre grunner. Da vi fikk jenta sa mannen min at hun måtte få rommet ved siden av vårt og der skulle hun sperres inne på kvelds og nattestid til hun var minst 25 år, hehe ;)

Skrevet

Hehe... Høres kjent ut. Mannen sier han er så glad for at vi ikke har jenter, for da måtte han ha kjøpt inn hagle for å ha klar til hun var tenåring og han skulle sitte lumsk i døren for å vente på henne ;-)

Nei jeg vet ikke om det stemmer, men har også opplevd litt av de noen andre nevner, at de med jenter, eller jente først, ofte finnerpå roligere aktiviteter og lek enn de med gutter/gutt først.

Skrevet

Trur det er meir personligheten til foreldra enn kjønnet på ungane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...