Gå til innhold

Hjelp ang pappa permisjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at far ikke kan ta ut pappa perm om mor ikke har noen jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far kan bare ta ut foreldrepenger (permisjon) dersom mor har tjent seg opp rett til foreldrepenger. Så hvis mor er student, hjemmeværende, på attføring eller av andre grunner ikke har tjent seg opp rett til foreldrepenger, så får ikke far det heller. Urettferdig, men sånn er det.

Dersom mor har tjent seg opp rett til foreldrepenger, men ikke har en jobb å gå tilbake til etter endt permisjon, er reglene litt annerledes. Da kan/skal far uansett ta ut sine 6 uker (10 uker etter 1. juli) pappakvote av foreldrepengene, uavhengig av om mor skal ut i jobb eller ikke.

At far skal ta ut MER enn pappakvoten, avhenger av hva mor gjør. Hvis mor skal være hjemmeværende, er det ikke lov for far å ta mer av permisjonen enn pappakvoten. For at han skal kunne gjøre det, må mor enten ut i jobb, ut i studier, eller melde seg som arbeidsledig hos NAV.

Skrevet

Litt missvisende fra hun andre.(Man tjener opp rett til foreldrepenger også under 50% men da får ikke far fedrekvoten)

Det er når mor ikke har jobbet minst 50% i opptjeningstiden far ikke har rett på fedrekvoten.

Men om du har gjort det og far har rett på fedrekvoten kan du være hjemme i ulønnet perm eller ferie når han har fedrekvoten. Det er kun om han tar permisjon ut over fedrekvoten du må ut i minst 75% jobb eller 100% studie.

Skrevet

Det var jo det jeg sa, jo.

Dersom mor har tjent seg opp rett til foreldrepenger, så får far foreldrepenger.

Men hvis far skal ta ut mer enn fedrekvoten, så må mor ut i jobb eller studier.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har nettop hatt min permisjon med penger, men har ikke noen jobb å gå tilbake til, emn søker nye jobber.

Men far kom her og sa nemlig at han ikke kunne ta ut sin del på 6 uker sttersom jeg er hjemmeværende.

Skrevet

Ikke for å være pirkete men om mor har jobbet 40% har hun tjent seg opp rett til foreldrepenger, men far har fortsatt ikke rett på fedrekvoten.

Skrevet

Jo han kan ta ut fedrekvoten.

§ 14-12. Uttak av fedrekvote

Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, er 30 stønadsdager (6 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote).

Faren kan ta ut fedrekvoten uten hensyn til om vilkårene i § 14-13 første ledd er oppfylt. Fedrekvoten kan også tas ut samtidig med at moren tar ut graderte foreldrepenger på opptil 50 pst. av valgt sats, se § 14-16.

Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene i første ledd dersom faren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon. Forhold som nevnt i første punktum må dokumenteres med legeerklæring.

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon.

Skrevet

Ok, jeg gir meg, du har rett :-)

Pappaen kan ta ut pappakvoten uansett i denne situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...