Gjest Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Jeg har en gutt på 1,5 år som er kjempeflink å snakke. Han har et ordforråd på mange hundre ord, snakker mest i enkeltord og 2-ordssetninger, men kan også snakke i opptil 5-6 ords setninger innimellom. Han snakker ikke helt rent da, kan f.eks ikke si "r" enda, og sliter med noen lydkombinasjoner, men snakker såpass forstålig at de fleste skjønner hva han mener det meste av tiden (f.eks kan han si "Me eble-us oppen?", og når vi da sitter med bordet er det ikke så vanskleig å forstå at han sier "mer eplejuice (i) koppen?"). Han har også god orden på dem rundt ham, kan, og sier, navnet på nesten alle i barnehagen, også de som ikke er på hans avdeling osv. Men, han klarer ikke å få mamma og pappa på rett plass... Er dette vanlig? Når han f.eks er meg er det bare rundt 50% sjangse for at han sier mamma til meg, det kan like gjerne være at han sier pappa til meg, og omvendt til min mann. Når han sier feil, korrigerer vi ham indirekte på det. F.eks vis han kommer til meg og gledesstrålende roper "pappa!", så kan jeg svare "Ja, her er _mamma_!" med ekstra trykk på mamma. Dette har vi også gjort siden han begynte å si ordene, og rote med dem, da han var ca 9-10 mnd gammel, men ser ikke ut for at det hjelper. Noen andre som har opplevd dette?
~Roskva~ Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Nå har ikke jenta mi så mange ord enda, hun er bare 14 mnd. Men jeg mener at det ikke er så uvanlig å ha en periode hvor man blander litt på Mamma og Pappa, spesielt hvis man har det travelt eller er ivrig :-) Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for, spesielt ikke ettersom han tydeligvis ikke har noen problemer med å skille folk fra hverandre. Dere får fortsette å korrigere ham indirekte, som du sier dere gjør, så går det seg nok til etterhvert :-)
SOMMER :) Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Oj! Jeg har en gutt på. 20 mnd. Han sier mamma, ja, nei, hadet og hei (og noe som ligner på storesøster sitt navn). I går sa han vovvov og bæææææ. Tror ikke jeg hadde bekymret meg om han roter litt med ordene, Han er tidlig ute med å prate. Og det faller helt sikkert på plass etterhvert. :-)
Gjest Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Nei jeg er ikke akkurat bekymret, bare synes det er så pussig. Er jo snart 1 år siden han lærte seg å si ordene og fortsatt roter han med dem, så det er jo snakk om en veldig lang periode. Så lurte egentlig bare om det er vanlig å rote sånn :-)
Chiquita Bananas Skrevet 6. mars 2009 #6 Skrevet 6. mars 2009 Vår gutt gjorde det en lang periode - så sa jeg til pappaen at fra nå av skulle vi ikke svare om han sa pappa til meg, men at pappaen sa ja og omvendt. Etter en liten stund så skjønte han poenget så når han kommer og sier pappa til meg så forter han seg å si mamma til meg. Nå skiller han mellom mamma og pappa siden han kun fikk svar fra meg når han ropte mamma....enda han kikket på pappaen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå