Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Etter å ha lest om at det ikke er bra, har jeg vurdert å utsette studiene litt siden barnet mitt er ett år til skolestart. Men hvordan blir det med penger? Er det kun kontantstøtte og barnetrygd vi får da? Hvor mye blir det pr. md. ?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Er bare det, ja. 3300 i kontantstøtte og 970 i barnetrygd. Du kan jo kanskje jobbe litt i helger/kvelder ? Datteren min skal i bhg når hun er 1 år (hvis vi får plass). Sønnen min begynte da han var 16 mnd. Jeg ser ikke det negative i bhg når de er 1 år, men hver sin smak : )
Gjest Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Ny artikkel på Aftenposten i dag, som belyser ting annerledes, samt link til en artikkel som forklarer hvorfor utenlandsk forskning ikke uten videre kan appliseres til norske forhold...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Anbefale barnehage på det sterkeste..Min datter begynte i barnehage da ho va 10 mnd. Grua mæj masse til det. Men sell om vi sku ønske at barna har det bedre hjemme sammen med oss mødre så har de det mye bedre i barnehage der de får leke med andre barn, være med på aktiviteter å det er hele tiden noe som skjer. De utvikler seg mye raskere, å får en mye bedre sosial antenne.. Om du venter for lenge med å sette barnet ditt i barnehage kommer det til å bli problemer. Da vil ikke barnet være der. Min datter vinker hade til mæj nesten før jeg har fått av henne klærne. Hun elsker å være i barnehgaen, men er åsså kjempe gla når jeg henter henne. BARNEHAGE ER BRA FOR BARNA !
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Nei, det har jo ikke jeg heller gjort tidligere. Men må ærlig innrømme at jeg ble litt påvirket av den artikkelen, og ikke minst de som skriver her som jobber i bhg som kaller det for oppbevaringsplass for ettåringer osv. Er blitt litt usikker på hva jeg skal gjøre. Vil jo helst komme igang med studier til høsten og bli ferdig med det, men kjenner allerede at jeg får litt dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt. Kunne tenkt meg at barnet begynte når han er ca 18 md, men det er jo midt i et skoleår. Dilemma for meg dette her
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #6 Skrevet 6. mars 2009 Å ha barn i barnehage er det beste du kan gjøre for barnet ditt. Begynn med studiene dine Barn har bare godt av å være i barnehage
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #7 Skrevet 6. mars 2009 Ja jeg har også hørt det fra flere. Dessuten er jeg jo mye mer fleksibel som student, og kan hente han i bhg tidligere noen dager i uken. Det blir ikke fra 6 til 17 hver dag heller.
Gjest Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 I lys av Jesper Juuls kronikk kan jeg kort fortelle om mine to små. Eldsta, nå 2,5 år, var klar for barnehage når hun begyne i en alder av 11 mnd. Hun elsket det fra dag 1, ble sint når jeg leverte sent og hentet tidlig. Hun ville være der og virkelig koste seg. Men hun var også tidlig ute, og hun kunne gå og gjøre seg klart forstått med nonverbalt språk og noen få ord. Minsta er snart 10 mnd, og vi har hatt tilvenning på henne allerede. Hun bruker dog plassen lite, for hun er ikke helt klar ennå. Hun koser seg når hun har korte dager, og det gir også personalet mer tid til henne når hun bare er der i kjernetiden. Hun sover ca 2,5 timer av de 4 timene hun er der, de spiser 30 min og da er det kun en time igjen som personalet må sette av til kun henne. Enn så lenge har jeg denne muligheten dersom hun først må en tur dit når det kræsjer med min og fars jobb. Fungerer godt for alle parter:) Se på ditt barn, og er du i tvil, så la barnet begynne for så å følge utviklingen i det hele. Du ser relativt raskt om barnet trives og er klar for å skulle ut i den store barnehageverden alene:)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #9 Skrevet 6. mars 2009 Det er sant. Jeg har en turnus jobb. Mens samboer har en 8-16 jobb. Så de dagene jeg har aften vakter leverer jeg datteren min seinere i barnehagen. 11-12 tiden å pappaen henter henne klokken 16:00 Har jeg fri en dag kan jeg godt ta henne ut av barnehagen viss jeg ønsker å ha en mor/datter dag Men som regel leverer jeg henne seinere å henter henne tidligere om jeg har mulighet.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 6. mars 2009 #10 Skrevet 6. mars 2009 alex skal i bhg (hvis vi får plass!) når han er 1,5 år, og han skal gå 2 dager i uka. når jeg er ferdig med studiene mine vet jeg ikke helt hvor mye han skal i bhg, kommer ann på jobbmengden min. Jeg er sjeleglad for at jeg kan sette ham i bhg litt senere:) Syns 1 åringer er så små, og jeg klarer ikke helt å se for meg en 1 åring som leker med andre barn jeg da, ser mest for meg at de suller rundt og leker alene. Men på den andre siden så er det jo utviklingshopp så de synger etter med et barn som begynner i bhg. De lærer seg språk vannvittig fort, og de lærer å leke rollelek med andre barn osv. Så barnehage er BRA, det står ikke på det, men jeg er glad for at jeg kan vente et halvår ekstra med bhg for knøttet mitt;)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 Tenk over at avisene lager artikler for å selge aviser, de henger seg opp i en liten del av en forskning, en som lager overskrifter. Det er forskjell på familier, barn og ikke minst barnehager. Jeg ville aldri valgt en basebarnehage til min ettåring, vi hadde en avdeling på 9 barn, 3 voksne (2 med solid utdannelse og erfaring) der alle var rundt 1-1 1/2 år. En liten oversiktilig avdeling som var tilrettelagt for utforsking for små men samtidig trygg. Sønnen min har alltid vært en trygg og sosial gutt og han fikk fra dag 1 utrolig god kontakt med vår fantastiske kontaktperson. Han har nå gått der i over 1 år og jeg kan uten å lyge si at han hver eneste dag sier "ja!" når vi spør om vi skal dra i bhg, smiler når han ser bhg og løper inn på avd før vi har fått på ham tøflene. De andre barna lyser opp og sier navnet hans når vi kommer og han har fått masse gode venner samt lært mye om å være del av en gruppe. Vi må ofte dra ham ut av bhg etter endt dag. Og joda han storkoser seg hjemme også og helgene er alles favoritttid. Jeg synes det er håpløst å komme med sånne artikler samtidig som det er finanskrise i verden, de aller aller fleste må faktisk jobbe 2 stk for å holde seg ovenpå og det uten luksusvaner. Gi oss dårlig samvittighet liksom, men jeg biter ikke på. Jeg kjenner mitt barn godt, engasjerer meg i barnehagen og vet at han har det bra.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #12 Skrevet 6. mars 2009 Takk for svar alle sammen. Det er betryggende å høre at flere har gode erfaringer med ettåringene sine i bhg. Det er jo bare å prøve. Være med han den første uken og ringe til bhg for å høre hvordan det går. Går det ikke så får jeg jo bare ta han ut og utsette studiene mine.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #13 Skrevet 6. mars 2009 Må ærlig innrømme at det er vanskelig hva man skal tro når det er et hav av artikler.... Den ene påstår det er bra og sende de i barnehagen, den andre sier de kan få senskader. Derfor må jeg stole på min magefølelse og meg selv og hva jeg tror på. Det er vel det de fleste gjør. Men en uttalelse fra en professor ved UIO har mer tyngde for meg enn en uttalelse fra en barnehage assistent eller en mamma her på dib. Veldig mange her inne skriver om egne erfaringer og om hvor moro barna har det i barnehagen. Noen trekker strikken så langt og skriver at de utvikler seg raskere, får bedre sosiale antenner og at det blir problemer om du ikke setter barnet ditt tidlig i barnehagen. I tillegg skriver en her at barna har det bedre i barnehagen enn hjemme.... Da lurer jeg på hvordan hun er som mor! Jeg har selv tre barn og en av de startet i bhagen ved 17 mnd, og en er jeg hjemme med fortsatt. Hun skal starte når hun blir tre, når er hun to og et halvt. Hun er absolutt ikke sosial uintelligent, har et enormt ordforråd, flink til å leke....både alene og med andre barn. Vi koser oss masse på dagtid. Leker, gjør husarbeid sammen, er ute og driver ellers med generelt daglig dagse ting. Hun har såklart mye omgang med andre barn da hun har søsken i barnehage og skole så det tusser av barn her utover dagen. Men det som forundrer meg er at alle som mener denne professoren her er helt på jordet setter seg jo ikke helt inn i det han sier. Han prater mye om senskader og at de blir stressede. Det er det som bekymrer meg.... senskadene. Og da hjelper det ikke å høre på alle som skriver at barna deres ikke engang vinker til mamma når hun går. Hvordan utvikler de seg, hva kan resultatet av mitt valg bli om mange år?. Det er utrolig mange tilfeller av nye livsstils sykdommer,ME feks, selvmord blant unge mennesker... uforklarlige tilfeller, ADHD ol. Jeg tenker ikke å skremme noen, men jeg sitter igjen og tenker på utviklingen i samfunnet vårt og føler derfor at jeg vil lytte litt til hva fagfolk og professorer sier. Det kommer garantert et motargument til denne professoren ved UIO og vi blir enda mer svimle. Til syvende og sist må man foreta et valg man tror på selv. Jeg personlig synes de minste barna i bhagen er blitt litt små. Det betyr ikke at jeg synes de foreldrene er noe dårligere som sender barna avgårde. Samfunnet krever utrolig mye av oss og det er ikke mange som har anledning til å være lenger hjemme pga økonomi og slike ting. Men har man et valg basert på å prioritere litt annerledes ville jeg definivt ha ventet litt. Problemet med å vente litt som en skriver er at barnet har fått vilje... og sier ifra. Det har de resten av livet og det er der vi som foreldre kommer på banen og skal vise hvem som bestemmer. Det er ikke mange ukene som skal til før barnet har forstått det. Da vinker de også når vi går ifra barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå