sjøsamen Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 Jeg lurer på om det er flere som har astma og er avhengig av medisiner som er gravide?? Jeg er avhengig av flere preparater og tenker selvsagt mye på om dette kan være skadelig. Noen som har erfaring eller som også har denne bekymringen?
gullemitt09 Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Slenger meg på her, har ngen erfaringer, men er veldig bekymret. Tar 4ulike prerarater, daglig. Og vet at jeg klarer meg ikke uten. Har heldigvis snart time hos lungespess, så blir greit og få luftet problemet der =) Lykke til med spiren!!
snuffe Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Jeg går vanligvis på seretide med ventoline som anfallsmedisin. Lungelegen min mente dette ikke var noe som helst problem, men at jeg godt kunne ta litt mindre seretide enn vanlig når vi skulle forsøke på graviditet. Jeg har lest litt for mye felleskatalogen og droppet seretiden helt... ikke fordi den er så veldig farlig, men den gir en svak økning i risiko for fosterskader, og jeg overlever greit uten. Litt svekket lungekapasitet og småhosting bare, regner med jeg går tilbake på seretide når jeg er gjennom første trimester eller om jeg blir verre. Fortalte det til fastlegen, som mente at jeg da i hvert fall burde bruke ventoline fast tre ganger daglig. Denne har ingen påvist skadelig effekt i det hele tatt. Hun var enig i at seretide og flutide, som kortisonmedisin, teoretisk sett kunne være negative for fosteret - men sa også at hun selv nok hadde valgt å fortsette på medisinen. Skal også teste ut singulair, men det mente lungelegen kunne vente til jeg var ferdig å være gravid "for sikkerhets skyld," men den ser ikke spesielt skummel ut på felleskatalogen.no
venter på septemberbarnet Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Ikke slutt med medisiner. Når jeg ble gravid sa fastlegen at jeg skulle slutte med seretiden, da det står i felleskatalogen at man ikke bør bruke den under svangerskap. Det gikk greit en stund, men etterhvert fikk jeg ikke lenger kontroll på astmaen og brukte mer og mer ventolin. Enden på visa er at jeg ble lagt inn på sjukehuset og måtte få kortison tabelleter for å få kontroll på astmaen. Snakket med to forskjellige lungeleger og dem begge sa at det var større risiko for fostert at mor slet med pusten en at man brukte seretide. Fikk også med flere utskrifter der det står at astma medisiner ikke er skadelige under graviditet, men at hvis man sluttet var det større risiko å miste, føde fortidlig og få barn med lav fødselsvekt. Men det er jo greit å si til fastlegen at man vil ha en kontroll hos en lungelege når man er gravid. Jeg spurte også hvorfor det står i felleskatalogen at man ikke skulle bruke seretide, da sa han at man må skrive det hvis en har reagert,pga saksøking.
snuffe Skrevet 6. mars 2009 #5 Skrevet 6. mars 2009 Jeg anbefaler ikke andre å gjøre det, altså, bare sier hva jeg har gjort. Jeg vet at jeg klarer meg fint uten seretide inntil jeg eventuelt får en luftveisinfeksjon, og da kan jeg jo bare begynne igjen. Har en ganske snodig utgave av astma og ble ikke ordentlig diagnostisert før i fjor, før det har jeg i stor grad styrt all astmamedisineringen min selv. Så for min del går det greit. =)
sjøsamen Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2009 Takk for svar Jeg var faktisk hos lege i dag på 1. kontroll, og snakket etterpå meg lungelege... siden jeg går på flere preparater og har en alvorlig astma ble vi enige om at jeg skal følges opp ganske tett og ta prøver ofte. Men lungelegen sa at jeg ikke skulle slutte på medisiner, de anbefaler ikke det fordi det er værre for fosteret om jeg er plaget med pusten.' Men jeg må innrømme at jeg tenker mye på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå