neekap Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 Det har vi her.. Hun har mitt etternavn som mellomnavn og det vil naturlig nok forsvinne etterhvert.. Prøver å bearbeide han til at vi kan endre etternavnet hennes til mitt, men det er ikke enkelt nei.. Skjønner jo at han ønsker at hun skal ha navnet hans, og jeg har egentlig ingen gode argumenter for å endre, bortsett fra at det er jeg som har hovedomsorgen.. Hvordan er det hos dere?
neekap Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #2 Skrevet 5. mars 2009 Hun er forresten 9 mnd så er en stund til hun kan bestemme navnet selv :-)
AccidentalMum Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 Nei, jeg har ansvaret alene og har satt mitt etternavn som hans. Eksens etternavn er mellomnavn. Jeg begrunner dette med at det er jeg som tar meg av alt av papirarbeid og forholder meg til byråkratiet og at det derfor er lettest at babyen og jeg har samme etternavn. Jeg skriver sjelden hans etternavn ned på noe, det er mest staffasje for hans forfengelighets del.
<3Lykkelig<3 Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Nei, syns ikke han hadde noe å si siden han ikke stiller opp for dattera si, så her har hun mitt etternavn
Gjest Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 Ja. Hun er jo ikke noe mindre hans barn selv om vi ikke er sammen. Og jeg plages ikke med at mitt etternavn er hennes mellomnavn. Jeg har ingen problemer med papirarbeid heller, selv om vi ikke deler samme etternavn.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 Ja, det har de. Tenkte det var greit de hadde noe etter ham, på en måte. Ikke mye annet de har, for samvær er det så som så med. Tenkte identitet, om du forstår. Men hadde valget vært i dag, så hadde begge hatt mitt navn. Jeg har et sjelden, norsk etternavn. Det er så få som heter det, at det er beskyttet. Men ungene er så store nå, at de er vant til å hete det de heter. Kanskje de velger å endre det når de blir voksne?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 Det var en av grunnene til at vi har begges etternavn med bindestrek. Vi var sammen da hun ble født og flyttet fra hverandre da hun var 10 mnd. Jeg hadde lyst til at mitt etternavn var like mye med som hans og ikke bare som et mellomnavn som ble borte. så vi har begges etternavn like synlig :-)
neekap Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2009 Ja, det er akkurat det.. Jeg har også et etternavn som veldig få har og jeg er den eneste som kan føre det videre.. bindestrek mellom navnene er ikke aktuelt, det vil høres helt fjernt ut.. :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #9 Skrevet 6. mars 2009 At du har hovedomsorgen er da ikke noe argument for å skifte navnet til ungen. Hvis han ikke aksepterer navneendring er det fint lite du kan gjøre. Jeg forstår heller ikke denne trangen til å bytte navnene til barna i det øyeblikket det er samlivsbrudd. Man gir da ungene sine navn man tenker de skal ha hele livet, hvorfor forandrer dette seg fordi det skjer et samlivsbrudd? Mye rare folk ute.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #10 Skrevet 6. mars 2009 Hvorfor tror du at ditt etternavn vil forsvinne "naturlig nok" etterhvert?
Singelmamma og banden Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 Jeg har barn med flere fedre, og alle tre har mitt etternavn som sitt. Eldste har farens som mellomnavn, men han stiller litt opp. Siden mine har ulike fedre har jeg tenkt at det er greit de har mitt navn. Det har litt å si for familiefølelsen også, at vi deler samme etternavn alle sammen. Men nå har jeg vært alene fra dag en med alle tre, så det har aldri vært noe alternativ med farens navn. Hvis jeg og min sambo får barn sammen nå får de fremdeles mitt etternavn og hans som mellomnavn (fellesbarn altså)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #12 Skrevet 6. mars 2009 Jepp, har det på samme måte som deg. Hun er nå ti år og jeg har fortsatt ikke klart å få med eksen på skifte av etternavn.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #13 Skrevet 6. mars 2009 i satt navnene etternavnene våre sammen med bindestrek på barna og når vi giftet oss gjorde jeg det også slik at jeg og barna har samme etternavn. Så de har samme som meg og delvis samme som han. Nå har jeg ikke delt foreldrerett siden han har skrevet bort sin, så jeg kunne forsovidt forndre omjeg ville. Men syntes at de skal ha hans navn også. Han er jo en del av dem. Hvis du vil ha samme navn som barnet ditt kan du jo eventuelt forandre ditt.
winneboo Skrevet 6. mars 2009 #14 Skrevet 6. mars 2009 Samma her. Hun har mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn som etternavn. Angrer litt på at det ble sånn, men men jeg orker ikke lage noe bråk ut av det. Det er jo bare et navn. Har liten betydning i hverdagen. Kun følelsene mine det går utover. Trodde jo at det var "oss" for alltid da vi skrev under på navnvalg. Men i fremtiden skal jeg forhåpentligvis gifte meg med kjæresten min, så da bytter jeg jo navn uansett. Så da hadde ikke jeg og datteren min hett det samme. Så da kan hun egentlig like godt beholde pappaen sin etternavn, for han kommer jo ikke til å bytte ut dette.
troner Skrevet 6. mars 2009 #15 Skrevet 6. mars 2009 Jepp, det har hun. Var ikke samboer med mor da detteren min ble født dermed fikk hun automatisk mors etternavn. Har prøvd å forandre dette fordi mor ikke har hatt kontakt med barnet siden fødselen og jeg har henne fulltid. Viser seg at det er umulig så lenge ikke mor er enig. Vet ikke lenger hvor mor befinner seg i verden så ser ut som datteren min må leve med mors etternavn. Ikke det største problemet i verden, bare litt iriterende.
¤ my precious ¤ Skrevet 6. mars 2009 #17 Skrevet 6. mars 2009 ...men det skal sies at BF ikke har kontakt med sønnen sin i det hele tatt...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #18 Skrevet 6. mars 2009 jeg har 2 barn md to forskjellige fedre. jeg var sammen med bf til nr 1 til hun var ett år. hun ble døpt med mitt navn som mellomnavn, og med faren sitt navn som etternavn. men da det ble slutt byttet jeg plass på de navnene.. jeg er sammen med (men ikke samboer) bf til nr 2, men har også mitt navn som etternavn og bf sitt navn som mellomnavn.. ser så mye bedre ut på postkassen:)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2009 #19 Skrevet 7. mars 2009 Mitt som mellomnavn, og farens som etternavn. Har funka fint i 8 år, aldri noe problem selv om jeg har hatt hovedomsorgen siden poden var 6 mnd og jeg har holdt på med alle papirer osv. Det er veldig vanlig at mor og barn har ulikt etternavn, det spiller overhodet ingen praktisk rolle.
neekap Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #20 Skrevet 7. mars 2009 Nei, jeg vet at det praktisk sett ikke har noen betydning. Men synes jo ikke at jeg er rar selv om jeg ønsker at min datter skal ha samme etternavn som meg da. Skulle selvsagt tenkt på dette da hun skulle få navnet sitt, men da hadde vi også planer om å gifte oss slik at vi alle tre hadde samme etternavn. Jeg regner med at mellomnavn forsvinner litt i det daglige jeg da, men det blir vel alt etter hva jeg "lærer henne opp til". Takk for innspill alle sammen :-)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 7. mars 2009 #21 Skrevet 7. mars 2009 Ja, det har hun. Jeg har også hovedomsorgen. Hun har mitt som mellomnavn. Angrer litt på at jeg ikke tok bindestrek i mellom
mammaen til Luca Skrevet 8. mars 2009 #22 Skrevet 8. mars 2009 Luca har mitt mellomnavn som etternavn. Hadde lyst til å ta pappaens etternavn som mellomnavn, men siden Luca har to fornavn, ville det bli så mye. Men det er fortsatt mulig å endre. Hadde pappaen svart på meldinger jeg sender, så kunne jeg avklart det. Men først må han signere farskapspapirer, og da på staten finne han først. DET kan ta tid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå