Gå til innhold

Livmorhals??

*Trollmor* fikk en gutt <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva det vil si å ha 2 cm livmorhals?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm. koleis skal man forklare det da??

tidlig i svanger skapet rundt uke 28 bør livmorhalsen vere 3.5 cm.. men på slutten av svanger skapet går den i hop så den blir kortare og kortare.. og det er med modningen og gjøre.. er den mjuk så går den lettere sammen og vi kan føde fortidlig men er den fast er det enklare for at vi går lengre i svangerskapet :)

så det spørst kor langt du er i svangerskapet om risikoen med bare 2 cm :)

blei du noe klokare??

kor langt er du på vei?

Skrevet

Da jeg var på kk i går på sjekk sa gynekologen jeg fikk der at jeg hadde 2 cm livmorhals og var veldig myk. hun ville ikke sjekke åpning i fare for å provosere fram noe mer.. er i uke 36 men samboeren er i nordskjøen å kommer ikke før om 14 dager så jeg vil ikke føde nå. Vil jo ha han med på fødselen...

Skrevet

Livmorhalsen er normalt 4,5 cm. Når modningen begynner så forkortes den, og det ender i full åpning når barnet fødes. Livmorhalsen er som et lite stivt rør vanligvis (cervix på pent). Dette må jo flates ut på et vis for at barnet skal komme ut. Når den er helt utflatet (på 0 cm) så begynner åpningen å utvides. Det er her cm åpning kommer inn. Jeg hadde 1,5 cm hos jordmor for en og en halv uke siden (36+6). Dersom modningen min har fortsatt så kan den nå begynne å nærme seg 0 cm og jeg kan begynne å få åpning.

Slik jeg har forstått det, i alle fall. Forsøkte å finne bildene som også finnes i "På vei" hos Gro Nylander som forklarer hva som skjer, men fant ikke noe.

Skrevet

Vil det da si at jeg egentlig ikke har åpning i det hele tatt?

Og hvorfor ville ikke hun da sjekke om jeg hadde det. Nei nå ble jeg litt forvirret.. hehe...

Skrevet

Ja, jeg forstår det slik at du ikke har åpning, bare begynnende avflatning av livmorhalsen. Hun vil sikkert ikke rote for mye oppi der fordi det kan utløse kynnere eller fortgang i modningen, kanskje? Jeg merket i alle fall en del "uro" etter at jordmor hadde vært oppi der ;-) Dersom hun hadde gått lenger opp så ville det kanskje begynt å nærme seg stripping, og det kan jo fort utvikle seg.

Skrevet

Men jeg lekker fostervann og hun dyttet i hodet. men det har kanskje ikke noe å si det? Forvirrende greier dette..

Skrevet

Ja foresten, da jeg spurte henne om jeg hadde åpning svarte hun at hun ikke viste det pga att hun ikke ville sjekke pga av at da kunne det plutselig bli fortgang i sakene.. Men for alt hva jeg vet kan jo det være bare noe hun sa i farten eller?

Skrevet

Høres logisk ut da, siden stripping ofte gir fortgang i sakene. Man kan ikke si jeg vet så mye om det, annet enn at jeg mener jeg har forstått dette med at livmorhalsen flates av og SÅ blir det åpning. Ingen avflatning, ingen åpnging (mulig det er annerledes for flergangsfødende?).

Irriterer meg forresten at jeg ikke finner tegning av det der altså!

Skrevet

Ja jeg aner ikke.. hehe har ikke tenkt over det før egentlig.. dette er jo min 3 fødsel jeg går å vventer på da.. og de to andre vet jeg at jeg hadde 7,5 cm åpning med nr 1 og 9 med nr 2 så her kan det gå fort i svingene.. hehe.. Så kan jo være hun har sett dette i papirene mine der nede og at det var derfor hun ikke ville sjekke det siden jeg tydeligvis var veldig myk, som hun sa.. og att det da kanskje kan gå fort?? ikke vet jeg altså.. Mye rart og forholde seg til inni der egentlig.. hehe

Skrevet

sånn eg forstår det når eg har vert på ul for å sjekke livmorhalsen. så kan vi ha litt lengde på den. men begynne med åpningen alikevel. for opningen begynner ovenfra. så livmorhalsen blir som en trakt..

Skrevet

For 2 uker siden hadde jeg ca 1 cm livmorhals, myk og tøyelig og ca 1 cm åpning. Så man kan ha åpning selv om livmorhalsen ikke er helt avflatet.

Forrige svangerskap gikk jeg med 2-3 cm åpning i 3 uker før fødselen startet.

Skrevet

okei... da har jeg sikkert litt åpning da, siden det er 3 svangerskapet.. for legen ringte g så jeg måtte være forsiktig å ikke få for mye slag i bekkenet, for det kunne vist også sette fart på ting.. hmm..? skille ikke løpe eller hoppe, ikke det at det er noe fare for det med dette bekkenet. hehe men skulle også være forsiktig med å løfre og bære tungt.. Var noe med at når den var kort var den svkere og da kunne ting skje fortere sånn som jeg kunne forstå det da..

Helt sikkert forskjell fra dame til dame og på hvor mange ganger hun har født osv...

Takk for svar jenter ;) ble litt klokere vertfall hehe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...