Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 På kontroll for 3 uker siden var livmorkanten rett under ribbbeina, men nå er 4 cm lengre ned sånn ca. Og magen har ''krympet'' masse. Er ikke lite heller, ser nesten ikke gravid ut lengre. Hva i all verden har skjedd? Er min andre graviditet og skjedde ikke noe lignende under første. Har også kjent mindre liv de siste dagene. Kjenner jeg er litt bekymra.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Det kan hende at det er en naturlig forklaring, men ring føden og hør hva de sier. Mindre liv skal en ikke tulle med heller. Du får sikkert beskjed om å komme inn for sparketest, og sansynligheten er stor for at alt er i orden:-) Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 Jeg føler ikke at dette er noe å ringe føden for. Jeg kjenner jo det er liv der inne, men ikke så voldsomt som før. Men det som jeg syns er litt ekkelt er at magen er blitt så mye mindre. Skjønner ikke hva som skjer. Takk for svar. HI
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 så lenge du ikke har lekket fostervann så er det sikkert bare magen som har synket mye på kort tid, da vil den jo se mindre ut, og ligge langt nede. Og siden baby nå sikkert ligger ganske fastlåst med hodet vil bevegelsene bli mindre kraftige.... men ring føden fordet:) De vil heller ha 1000 telefoner for mye enn 1 for lite:)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 hvis du er bekyret for dette i noen grad skal du ringe føden... som Garfy sier, de vil heller ha 1000 tlf for mye... det er viktig at du skal føle deg trygg.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 Ja, vet jeg kan gjøre det. Men klarer ikke ringe før jeg føler at det er god nok grunn for å ringe. Men er det ikke noen som kanskje vet hva som kan ha skjedd? Er det noen som har opplevd det samme og fått det sjekket ut? Jeg har lav terskel for å ringe, for sist jeg ble sendt til føden av min jm fikk jeg en skjenneprek om å ikke komme unødvendig dit siden de hadde mye å gjøre. HI
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 jeg har ikke erfaring med dette, men jeg vil jo tro at det kan komme av at babyen har flyttet seg ned mot bekkenet.. da er det jo ikke unaturlig at magen blir litt mindre... og kanskje har snudd seg og sparker mot ryggen din, da er det jo ikke så rart at du kjenner mindre liv.. jeg ville tatt en tlf til føden, kan hende de kan svare deg på telefonen hva det kan være, uten at du trenger å reise inn der.. hvis det er "vanlig" at sånt kan skje så har de nok garantert hørt om det... skjønner at du syns det er litt "ekkelt" i forhold til din forrige opplevelse.. men jeg vil tro at de ikke er like stresset på telefon kanskje? og hvis de ber deg komme inn så har de tid til deg... kan hende du må vente litt, men det er det jo verdt?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Det skal du drite i, de er der for å hjelpe folk som deg. JEg fikk helt motsatt beskjed da jeg kom om kvelden en dag jeg hadde kjent lite. JM kjeftet fordi jeg ikke kom før. Du kan ikke ta sjangser med barnet ditt fordi du ikke vil gjøre en eller annen jordmor sur.
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 sa legen noe om det når du var på kontroll? er det samme persom som har målt nå og forrige gang? jeg opplevde å få et avvik pga st det var to forskjellige som målte en gang husker jeg nå...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 synes det er veldig rart at du ikke ringer føden.... hvorfor i all verden bryr du deg om at de evt kommer til å mene at du maser? det er jo barnet ditt det er snakk om..... hvis du ikke er bekymret så drit i å ringe, men sånn som du legger det frem her så virker du jo litt engstelig (med veldig god grunn). så hvorfor bry seg om hva DE mener? hvis veksten har avtatt så kan det være snakk om morkakesvikt, og det er ikke bra for barnet. det sier vel seg selv......
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har ikke vært på kontroll siden forje måling, så vet ikke om SF målet mitt er lavere nå (jeg følger kurven på den røde streken, er samme jm som måler), er 3 uker siden siste kontroll, men jeg klarer jo å se med det blotte øye at magen er mye mindre, og jeg kjenner at kanten på livmoren er mye lengre ned enn det den var for noen dager siden, livmoren har sunket med 4 cm. Har hevve i meg masse kaldt vann nå og har fått mye sparking fra babyen til gjengjeld. Jeg skal ringe min jm i morgen å høre om hun kan måle sf målet mitt. HI
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 Magen min forsvant nesten, jeg lakk forstervann og babyen hadde snudd seg ned, Jeg var så "heldig" at mye av vannet gikk til slutt, og da var det ikke noe tvil om at jeg skulle ringe føden, men jeg vegret meg alikvel, ville ikke være hysterisk. I dag er jeg veldig glad for at jeg ringte fort, og de er der for gravide kvinner, så ta en tlf og forklar dine bekymringer.
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 målet på sf kan variere i forhold til stilling du har lagt i under måling, så jeg syns ikke du skal fokusere så mye på det egentlig..ikke før du har vært på måling hos jm eller føden.. hvis babyen har flyttet seg nedover kan det være derfor den har sunket.. samme med mage målet... kan jo være symptomer på noe annet og, men jeg velger å være positiv for deg her ;oD du har ikke lekket fostervann? det er bra at du kjenner liv, det det viktigste..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #14 Skrevet 5. mars 2009 Nei jeg lekker ikke fostervann. HI Kanskje det kan være at babyen har festet seg, mener å ha lest her inne at da synke magen?
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 5. mars 2009 #15 Skrevet 5. mars 2009 om ikke den har festet seg helt så kan det hende det er like før hvis du skjønner...magen blir lavere når babyen fester seg... så det kan absolutt være en grunn..
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 5. mars 2009 #16 Skrevet 5. mars 2009 lov meg at du ringer jm i morgen! og gi meg gjerne en liten oppdatering hvis du vil... :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #17 Skrevet 6. mars 2009 Jeg fikk time til jm på mandag! Jaja, da er det bare å smøre seg med tolmodighet å vente. HI
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #18 Skrevet 6. mars 2009 JA ja vent til mandag du. NOT Jeg gikk på sykehuset i tilsvarende situasjon, og de tok hastesnitt og barnet klarte seg helt fint. En annen mor på sykehuset der vi satt med våre små, ventet til mandag, det ble krisesnitt, full narkose og hjerneskade på barnet. Du tror kanskje jeg lyver, men det er sant.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #19 Skrevet 6. mars 2009 Det er ikke bare når en lekker fostervann at en kan få mindre. Foster som trives lager heletiden nytt fostervann, slik at det alltid er en fin mengde. Foster som ikke trives slutter å produsere fostervann, og det bli mindre. Det er fordi fostervannet er del av heleveskebalansen i din kropp, det er ikke en plastikkpose som kun er hel, eller sprekk på. Osmose heter det visst.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 6. mars 2009 #20 Skrevet 6. mars 2009 Dette skjedde med meg. Det de sjekket da var: -kontrollmåling av SF-mål (flere leger) -leie -vekst hos barnet -mengde fostervann Viste seg at jeg hadde liten baby som lå i tverrleie. Ville absolutt fått det sjekket ut. Jeg måtte gå til kontroll på sykehuset 2 ggr i uka pga for liten baby...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #21 Skrevet 6. mars 2009 Grunnen til at de mente jeg kunne komme på mandag var fordi hun spurte om jeg hadde kjent mye liv idag, og det har jeg, idag har babyen vært flink og sprelle noe voldsomt der inne. Og da mente hun vi godt kunne vente til mandag (var visst mye å gjøre der nede idag). HI
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #22 Skrevet 6. mars 2009 vil tro at jm ville tatt henne inn på kontroll med en gang hvis hun mente at det var noe fare på ferde... når det er sagt, så ville jeg ringt føden og forklart dem situasjonen og spurt om det er tidsnok å få på kontroll på mandag.. de ber deg ikke komme inn hvis de mener det er unødvendig, og det er ingen som blir sure.
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 6. mars 2009 #23 Skrevet 6. mars 2009 så bra... er godt når man kjenner liv... er magen like liten i dag syns du? jeg tror nok, som nn over her sier, at hun hadde bedt deg komme inn i dag hvis hun var redd for noe... evt kan du jo ringe fastlegen din? så kan du få en kontroll der i dag? så slipper du å tenke hele helgen...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #24 Skrevet 6. mars 2009 Ja den er som igår. Den har krympet tilbake til uke 23 den. Tror nok ikke det er noe vits i å ringe fastlegen, der oppe er det fullt kaos vær eneste gang, men laaange ventetider. Kan risikere å sitte å vente nesten to timer før man kommer inn. Jeg føler meg mer roligere nå som jeg har snakket med helsestasjonen, og hvis hun mener det er greit at jeg kommer på mandag så føler jeg meg relativt trygg på det. Men blir jeg usikker i løpet av helgen kan jeg jo ta en telefon til føden. HI
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #25 Skrevet 6. mars 2009 Kan du ikek bare RINGE føden da?? Skjønner ikke hva problemet er.. Det er ikke alle leger og JM som tenker på alt. Husker jeg hadde utrolig smerter på siden av magen da jeg gikk gravid. Jeg ringte til føden og de ante ikke hva det kunne være. Så snakket jeg med JM min, og hun sa det var ligamentbåndene som strakk seg og at det var helt normalt. Syns det var rart at ikke føden tenkte på det, så vanlig som det er, men der kan du se! Ikke alle tenker på alt! Og det kan jo hende det er motsatt i ditt tilfelle. Jeg hadde uansett ringt føden etter å ha lest "skrekk" historier her inne, selv om JM din mest sannsynlig har rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå