Gå til innhold

Noen her som har hatt svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke symptomer hadde dere?

Startet fødselen av seg selv eller ble dere satt igang?

Har selv antydning til det. Forhøyet blodtrykk (bare 135/80, men mye høyere enn jeg har til vanlig), litt spor av albumin i urinen, ødemer i føttene, lett konstant hodepine og svimmel. Følges nøye opp av legen med blodtrykks- og urinkontroller. Føler meg så merkelig i kroppen. Kjenner at noe ikke er som det skal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg hadde med nr 1, og var så vidt borti det med nr 3, men fikk da aldri diagnosen fordi det gikk tilbake.

Av subjektive symptomer fikk jeg pannehodepine og lette synsforstyrrelser, var også veldig uvel og hadde lite apetitt. Jeg har begynt med BT på ca 100/60 i alle mine svangerskap, men det var ikke før det ble over 130/85 at noen sa til meg at jeg måtte begynne å passe litt på. Med førstemann fikk jeg også veldig mye ødem (3++), gikk opp mange kilo i uken, fikk f.eks ikke på meg verken mannen sine sko som egentlig var 4 nummer for store, klokken som jeg normalt hadde to hakk å gå på osv. Da hodepinen begynte kjørte vi til legevakten. Fikk målt BT på 170/120 og proteiner i urinen (2+ tror jeg) og ble innlagt umiddelbart. Fødselen ble igangsatt to dager etterpå.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye over spor av proteiner, er ikke uvanlig å få dette uten at det betyr noe som helst, og BT på 135/80 er jo ikke så ille. De fleste får høyre BT på slutten. Er likevel viktig og fint at du følger godt med og at du heller tr kontakt med lege/jm en gang for mye enn for lite. Lykke til da :-)

Skrevet

høyt blodtrykk, kort lunte, svett og sliten, dårlig søvn etterhvert protein i urinen. 10 dager innleggelse før igangsetting med påfølgende haste-ks i uke 35+0. Gikk opp en kg i vekt i døgnet på slutten

Alt har gått bra til slutt! (men et h- mens det står på!)

forlang fødsel om vekten begynner å galloppere - de ventet for lenge med meg og resultatet ble en svært dysmatur baby

Skrevet

Nei er klar over at bt mitt ikke er så veldig høyt, men er høyt i forhold til hva jeg bruker å ha. Så legen min er veldig obs på dette. En kjempeflott lege som passer veldig godt på meg heldigvis :)

Så lenge jeg føler meg høvelig ok ellers så gjør de vel ikke så mye uansett. Og det virker jo som babyen har da fint iallfall så.

Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning forrige svangerskap. Blodtrykk på 160/120, og hevelser i kroppen. Var hos sjekk hos jordmor eller på sykehuset minst en gang i uka. Ble til slutt lagt inn, fikk da også proteiner i urin. Det viste seg etterhvert at babyen sluttet å vokse i magen. Hun ble tatt med planlagt keisersnitt 3 uker før termin. Jeg følte meg egentlig frisk og rask hele veien. Er nå 10 mndr siden jeg fikk førstemann, og er gravid igjen. Spent på hvordan det går denne gangen.

Bra at de følger deg opp;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...