Gå til innhold

Har jeg rett på økonomisk bidrag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet bor hos meg 9 dager og hos pappaen 5 dager. (dvs 70 - 30?)

Har jeg rett på noen støtte eller bidrag fra staten? Fra barnefar?

Jeg jobber fulltid og tjener i underkant av 300 000 pr år.

Er ikke samboer - foreløpig. Vil et evt samboerskap forandre på mine rettigheter ift økonomisk støtte?

På forhånd takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo rett på barnebidrag og ekstra barnetrygd. Når du tjen såpass så er det vel ikkje heilt vits å søke om overgangsstønad.

Også kan du ha rett til stønad til barnetilsyn, men eg veit ikkje kva inntektsgrensa er.

Skrevet

ja, det har du. Du har rett på alt en enslig forsørger har rett på. Du har hovedomsorgen.

Du får litt overgangsstønad, for den reduseres etter inntekt og stopper helt ved en årsinntekt på 360 000. Du har rett på stønad til barnepass, så lenge du tjener under 6G(1G er ca 70 000). Du har rett på en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn. Du har rett på bidrag fra barnefar. Alt dette søker du om hos NAV.

Men bidraget kan dere avtale privat, dersom dere klarer å bli enige, og han er villig til å betale dette:) Ellers kan NAV regne det ut og kreve det inn for dere. Du kan bruke bidragsveilederen på NAV.no for å finne ut bidraget.

Du vil finne dette på nav.no, under familie og omsorg.

Dersom du snart blir samboer med en annen enn barnefar, så har du rett på stønader som enslig forsørger i 12 måneder fra dere flytter sammen. Eller om dere gifter dere eller får barn før de 12 månedene, så stopper det da(ved fødsel eller vielse).

Dersom det er barnefar du flytter sammen med, så stopper stønadene med en gang.

Skrevet

Tusen takk for begge svar :)

Hvordan kan jeg regne ut hvor mye overgangsstønad jeg har rett på - vet du? Og hva med bidrag fra far- hvordan beregner vi dette?

HI

Skrevet

Eg vil verkeleg ikkje anbefale deg å ta ut OS når du ikkje treng, fordi du har berre 3 år til rådigheit, og det kan jo være fint å ha den moglegheiten om noko skjer. Om du bruker den opp på tre år med 500kr ekstra i månaden, så er det jo ekstra kjipt om du mistar jobben din og har då gått glipp av 11500 i måneden pga dei 500 du fekk då du tjente bra.

Berre eit lite tips ifrå meg.

Skrevet

Jammen om hun tar ut stønad til barnepass, så bruker hun likevel av de 3 årene hun kunne hatt rett på OS. Da er det jo dumt å ikke ha tatt imot det en kan ta imot.

Skrevet

Jepp, men ho må jo først sjekke om ho har rett til stønad til barnepass, for det trur eg egentlig ikkje.

Med full OS får ein jo veldig mykje meir enn om ein skal redusere den berre for å få pittelitt ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...