Gå til innhold

Får sparken - hva gjør jeg???


Spent & Lykkelig

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid trodd at gravide ble vernet mot oppsigelser, men denne finanskrisen gjør visst noe med mennesker.

Jobber i en stor og kjent mediebedrift og har fått beskjed om at jeg blir uten jobb fra og med mai.

Hva gjør jeg? Beregnes ikke foreldrepengene utifra dagens situasjon og et snitt ut ifra det siste året?

Hjelp, prøver å lese på diverse nettsider, men klarer ikke finne svaret. Er så redd for at jeg må snu på hver eneste krone når det lille nurket har kommet til verden, og det var ikke akkurat det jeg hadde drømt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det ordner seg helt fint for deg, jeg. Det viktigste er at du har hatt jobb 6 av de 10 siste månedene.

Sjekk denne linken til NAV sine sider om beregning av fødselspenger

http://www.nav.no/805351686.cms

 

Her står det bla:

"For å finne ditt vanlige inntektsnivå, fastsettes foreldrepengegrunnlaget på bakgrunn av en individuell vurdering. Vurderingen er skjønnsmessig og det legges vekt på følgende momenter:

-Nåværende inntekt. Den finner vi ved å gjøre om den ukeinntekten du har når stønadsperioden starter til årsinntekt.

-Gjennomsnittet av de siste tre års pensjonsgivende inntekt. Den finner vi ved å ta gjennomsnittet av de siste tre årene som er ferdig lignet på det tidspunktet stønadsperioden starter."

-Arbeidssituasjonen din. Du skal opplyse om du bla nylig har skiftet jobb, om du har fått endringer i lønnen eller midlertidig endret stillingsprosenten.

 

 

Med bakgrunn i dette bør det jo være innlysende for en saksbehandler at du skal ha full stønad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ringt ell dratt til nav, de kan nok hjelpe deg med ubesvarte spørs. du har jo krav på ett ell anna så du slepp snu kroner..kontakt dem fortest mulig og fortell sitvajonen din, så slepp du bekymre deg over hvordan det skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har også lest dette på NAV, men blir usikker fordi flere venninner har sagt at dagens situasjon også spiller en viktig rolle. Som du skriver er det mitt lokale NAV-kontor so til syvende og sist avgjør, så får håpe at de har forståelse for at finanskrisen har slått til.

 

Dumt at dette skal ta så mye av fokuset mitt.

Jeg følger deres råd og kontakter NAV så fort jeg er tilbake fra en aldri så liten ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det kan være lurt å bli 100% sykemldt før oppsigelsen. Det gjelder i hvertfall dersom man har et vikariat som går ut før termin, skulle tro det var samme sak. Har du en real fastlege så kan du jo høre litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få 100% sykemelding rett før du mister jobben. Da får du 100% lønn (sykepenger). Melder du deg arbeidsledig får du kun 62%.

Men både arbeidsladighetstrygd og sykepenger teller som grunnlag for foreldrepenger.

 

NAV vil plukke ut de 6 beste månedene av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon. (MERK , ikke 10 mnd før termin, men fra permisjonstiden, som må være minst 3 uker før termin).

 

Merk at om du mangeler en uke eller to på å få 6 gode mnd, kan du starte permisjonen en uke eller to før. Da forskyver du de 10 mnd bakover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...