Gå til innhold

noen som har erfaring med basebarnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan "risikere" å må ha gutten i basebarnehage. dvs 14 barn, 1-2 år, på 4 voksne. gullet vårt er bare litt over 9 mnd når han må begynne i barnehagen, så gruer sånn for dette. har dere noen erfaringer med dette? både positive og negative:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

14 barn på fire voksne er da helt vanlig på avdelingsbarnehager også. Er du sikker på du snakker om en basebarnehage?

Forøvrig har jeg erfaring med barnegrupper på den størrelsen, ja. Jeg synes ikke det er optimalt, tre på 10 er å foretrekke. Men det æ´kke no´ krise med de ekstra ungene heller, kommer mye an på lokalene.

Skrevet

Gutten vår var 10 mndr da han begynte i basebarnehage, og vi er så langt veldig fornøyde. Han begynte i august. Barnehagen er helt ny, lokalene er veldig lyse og oversiktlige og jeg føler meg helt trygg på at sønnen min har det fint der.

Synes ikke 4 voksne på 14 barn var ille i det hele tatt, tror faktisk de bare er 3 på en gang i vår barnehage, og de er også 14 barn på avdelingen. Her holder de også et ekstra godt øye med de aller minste.

Skrevet

ikke på småbarn. der er det 3 på 9 barn. så om en er syk en dag da, så er de tre på 14 og det er lite voksne! i barnehage er det jo voksne borte heeele tiden. dette er bare ei "gruppe" forresten. hele basen er enten det dobbelt eller tredoble.

Skrevet

Det stemmer ikke. Plenty av avdelingsbarnehager har større grupper enn 3/9 (3/10 ofte).

Basebarnehage har mer med layouten på hele barnehagen å gjøre.

Skrevet

Her må det renskes opp i endel oppfatninger. Skjønner at det ikke er så enkelt.

Jeg jobber som Pedagogisk leder og har erfaringer i fra både avd, barnehage samt base barnehage.

For begge barnehage typene så er normen for for bemanning pr barn : barn under 3 år så teller hvert barn som 3 barn. Altså på ei grunnbemanning på 3 voksne ( 2 assistenter og en pedagoisk leder) så skal det være 9 barn.

Barn fra 3 år og oppover så kan hver voksne ha 6 barn. Altå ei barngruppe på 18 må ha ei grunnbemanning på 2 assistenter og en pedagogisk leder.

Dette er ned felt i barnehageloven og rammeplanen sier også noe om bemanning.

Når det gjelder 4/14, altså 4 voksne på 14 barn, så er ikke dette normalt, men den enkelte barnehage(privat) gjør det for å tjene penger og i kommunal regi pga løftet om full barnhage dekning.

Utdanningsforbundet har i alle år kjempet i mot flere barn og flere voksne på mindre kvadratmeter.

Barn er indivinder (mennesker) som skal ha gode vilkår. Det får de ikke med flere barnpr kvadratmeter.

Tenk bare på inneluften........... Det er på tide at dere foreldre sier stopp og heller engasjerer dere til de rette instansene og ikke godta alt.

Skrevet

I barnehageloven står det kun noe om antall pedagoger i forhold til antall barn over og under tre år. Hvert barn under tre år teller for 1,7 og noen steder 2 store barn. Enkelte aktører har fire barn pr. pedagog og tre pr assistent på småbarnsavdeling.

Hilsen annen Pedagogisk leder

Skrevet

beklager, skulle være forskrifter... der er det nedfelt bemanningsrammen.

Skrevet

4- 14 er vanlig. men da skal det være større pedagogtetthet- 1 ped.leder. 1 førskolelærer og 2 assistenter. Så til deg som er ped. leder og som sier at dette ikke er vanlig kan du ikke ha fulgt særlig godt med. Fungerer veldig fint!

Det er sant at det kjempes i mot det, men å si at det er uvanlig er helt på jordet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...