Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 Min sønn på 15 år har lærevansker, og sliter en del på skolen fordi han ikke leser eller skriver så bra. Så fikk han tilbud om tilrettelagte prøver, dvs at han får lov til å ta prøvene muntlig. Takket ja til dette, og første prøven fikk han toppscore på... Problemet var bare at han ved å takke ja til dette, ikke har muligheten til å oppnå karakterer over 4... De har rett og slett fjernet de høyere karakterene for ham og de andre som går under dette systemet. Og han sa at da vil han heller ha prøvene som alle andre, men det får han ikke lov til, for han tok valget i januar. Er denne ordningen lovlig? Urettferdig er den iallefall... han sier at han ikke fikk vite om det på forhånd at de ikke får høyere karakterer da, men det vet jo ikke jeg....
Gjest -<<- Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Det høres jo helt vanvittig ut. Be om begrunnelse og ta evt saken videre.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 Ville trodd at sønnen din skulle hatt med seg eg skriv hjem som du skulle ha skrevet under på. Dette er jo grunnskolen og ungene kan ikke bestemme uten foreldrenes samtykke. Ta en telefon til skolen/klasseforstander og spør.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Begrunnelsen var at det er lettere å oppnå høyere karakter med muntlige prøver, så da skal det være mer rettferdig for de som må ta prøven skriftelig... Hvem skal jeg evt. ta det videre til? Rektor? HI
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 Vi ble spurt om vi ville være med på dette (flere andre også), men ble ikke informert om at de ikke ville gi samme karakterer som til andre. Vi skrev under på noe sånn som: "Vi samtykker til å delta i prosjektet med tilrettelagte prøver for elever med lærevansker/ADHD" eller noe sånn. Men han hadde visst fått litt ekstra info på skolen, vi fikk bare vite at prøvene ville være muntlige. HI
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 Har han dysleksi-diagnose? Eller blitt testet for dette? Evt andre lærevansker med diagnoser? Jeg er sikker på at dette ikke er lov, men har ikke regelverk å vise til. Grunnen er at når en har vansker, så har en rett til å få tilrettelagt skolen. Og dette er for at en skal kunne stille likt med de andre. Da kan ikke skolen gjøre forskjell, med begrunnelsen i at det er "urettferdig" for de andre. Hvor mange prøver har ikke gutten deres vært gjennom, på lik linje med de andre, og blitt vurdert på lik linje med dem? Det er nok mange, men det var vel ikke så mange som mente at de andre skulle få dårligere karakter da, for at din gutt og de andre skulle stille likt? En kan jo f eks ikke likestille en i rullestol med funksjonsfriske når det kommer til gym-karakter, kan en? Be om møte med kontaktlærer, faglærer og rektor. Når du ikke frem der, så kontakt skolekontoret i kommunen, eller fylkesmannen.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 En ting til; be skolen om å vise deg hvor det står i regelverket/lovverket at de kan gjøre det på denne måten; å gi lavere karakter for tilrettelagt prøveform. Be om en kopi at dette. skolen/læreren kan ikke bestemme dette selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå