pandabjørn Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 har dere fått sjekket hoftene at de er ok på barnet?? før de begynte å gå? jeg går hos fysioterapauten med jenta mi, har gått 1 gang i mnd siden nov, (hun var 1år i nov) det er først nå som vi kan få lov til å gå med henne siden hoftene hennes er stabile, og da er det greit at vi går med henne.. hun sa at det er en del som får problemer med hoftene og blir fort sliten når de kommer opp i skolealderen hvis de har begynt å gå rundt 9-10 mnds alder...dette gjelder da ikke alle, men en del.. håper at jenta mi har begynt å gå selv når sommern kommer
lille_my:) Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Ja, det ble gjort med ultralyd naar han var tre mnd... Visste ikke om dette foer du nevnte det naa, men da har jeg nok ingenting aa bekymre meg om...
Gjest Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 Min minste gikk da han var 10 mnd, og jeg har ikke sjekket noe. Syns det hørtes litt merkelig ut... De går vel når de er klare for det?
polarn & pyrene Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Jr er 10 mnd i morgen og har begynt å reise seg opp etter bord og stoler, går litt rundt bordet også. Har ikke sjekket hoftene mer enn hva de gjør hos helsesøster. Men jeg har ikke gått med han, dette har han begynt med selv nå og jeg kan jo ikke nekte gutten å reise seg opp. Jenta mi som nå blir 4 år reiste seg opp og gikk rundt bord når hun var 9- 10mnd og har enn så lenge ikke noen plager med hoffter.
lille_my:) Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 trodde jeg ogsaa... hvordan skal man itilfelle stoppe dem iaa begynne aa gaa?
Gjest Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 He he, nei det går jo ikke. Jeg kjøper heldigvis ikke alt som blir skrevet her inne ;-)
MintCondition Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 Jenta vår gikk alene da hun var 9 mnd, aldri hørt noe om at hoftene hennes skulle ta skade av det
Solskinnsjenta Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Utenom ul av hoftene da hun var 3 dager gammel (lå i seteleie) og ellers de undersøkelsen som hs og barnelege gjør rutinemessig på alle barn har ikke jenta mi blitt undersøkt for hofteplager. Hun begynte å reise seg (midt på gulvet) da hun var rundt 9 mnd og gikk alene da hun var 10 måneder. Aldri i verden om vi hadde kunnet stanse den prosessen uten å binde henne fast hele døgnet! Vi har aldri hatt sånn hoppesele eller gåstol eller prøvd å få henne til å stå/gå før hun fant ut av det selv.
winneboo Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 Jenta mi begynte å gå da hun var 10 mnd, har ikke hørt noe om at hoftene bør sjekkes. Tror det går helt fint så lenge utviklingen får lov å styre selv. Er verre hvis man begynner å sette ungene i gåstol hele tiden, for at de skal lære å gå.
Gjest Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 Her gikk eldsta selv rundt 10 mnd, og knotten på 9 mnd går når hun holder seg i ting. Helt sikker på at hoftene har det helt fint, siden dette er noe de selv gjør, uten oppfordring.
Sånn kan det gå Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 Alle 8 begynte å gå skikkelig før de var 10 mnd og 2 av dem gikk skikkelig før de var 9 mnd, men da har ikke hatt noen plager i ettertid. Vil vel tro det fysioterapeuten sier er noe som gjelder spesielt for di jente og andre med spesielle problemer, ikke for de med normal utvikling.
Gjest Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 Nei, hvorfor skulle jeg det? Kunne jo ikke akkurat ha stoppet ham heller, han begynte jo å resise seg opp midt på gulvet selv når han var 9 mnd og gikk helt selv uten støtte når han var 10 mnd.
Kystrøya Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 Eldste gikk da hun var 10 mnd, nr to da han var 9 mnd. Har aldri hørt et ord fra verken lege eller helsesøster om at hoftene deres bør sjekkes av den grunn. Kunne nesten ikke tvinge dem til å sitte stille heller, i frykt for fremtidige hofteplager. Dette gjelder ikke for barn som har hatt problemer fra før av? Det må jo være en grunn til at jenta di går til fysioterapeut og at han har sagt dette til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå