Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 det er seriøst skremmende å høre om de ulike holdningene til tilkommende mødre og mødre her inne når det kommer til barnehagen. hvilken institusjon tror dere at vi er. vi skader barna deres(smittsom adha), lar de se for mye på TV(har aldri hørt om), gir de godterier og i det hele tatt er vi for strenge med de. jeg anbefaler alle som er så bastate i sine holdninger om å lese rammeplanen for barnehagen og lov om barnehager. der ser dere alt vi jobber med hele tiden. alt vi ønsker er at det enkelte barnet skal ha det helt suverent deili i bhg og lære masse. les årsplanen og til bhg dere er i og se hva de vektlegger år etter år. bhg er et nydeli sted å være, av å til litt slitsomt for de minste og da tilpasser vi oss etter det, og tar det litt roligere for den gruppen i en periode. hilsen en veldig engasjert pedagogisk leder.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 glemte å skrive at vi nå ligger under kunnskapsdepartementet og det sier alt i forhold til at vi er en lærende institusjon. vi starter innlæring av bokstaver og tall når de er 1-år.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 Regner med at du også har lest mitt innlegg som heter "bare dårlige foreldre sender ettåringer i barnehagen" siden du skriver at de påstås at de ansatte er for strenge? Jeg har erfaring fra flere måter å drive barnehage på. Det jeg ser, er at rammplanen blir vanskeligere og vanskeligere å oppfylle. Ramevilkårene blir rett og slett for dårlige, og tiden til hvert barn for liten. Det er klart vi ønsker at barna skal ha det bra, det betyr ikke at de har det så bra som vi skulle ønske. Den rettningen vi er på vei i nå, vil gjøre hverdagen mindre bra for veldig mange flere barn, spesielt de små og de som blir runde klosser i firkantede hull. Fra min side handler det ikke om at barnehagen er direkte dårlig, men at rammevilkårene vi nå står ovenfor vil gjøre den dårligere. Det handler om å sette på bremsene og stille krav til droftsform, pedagogtetthet og til voksentetthet. Det må gjøres nå, og foreldrene må stå i spissen. Mitt ønske er at barna skal lære, leke, utvikle og utfolde seg i et god barnehage. Ikke at de skal ha det best mulig innenfor dårlige rammer. Da jeg var nyutdannet hadde jeg klokketro på nosk barnehage, og jeg har fremdeles klokketro på ideen norsk barnehage. Det er bare det at ideen og virkeligheten ikke alltid henger sammen.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 At du er flink og at deres barnehage er bra, er vel ingen oppskrift på at "alle" barnehager er like?? Merker meget stor forskjell på min sønns barnehage og min datters! Lykkelig er jeg fordi hun har fått plass på samme sted til høsten. Foreldre er en egen rase; alle vil det beste for sitt/sine barn. Å tilfredsstille alle er vel ikke mulig, så man må nok tåle at ikke alle er fornøyde. Slik er det på alle arbeidssteder. Ikke alle mine kunder er fornøyd med jobbe jeg gjør med regnskapet deres, selv om jeg gjør mitt beste og jobebr hardt for at de skal få det slik de vil.. Ikke det samme kanskje, men alle liker ikke alt og slik vil det alltid være. Fint at du engasjerer deg og at du jobber med noe du liker. Det er veldig viktig for barna og foreldrene at de som er i barnehagen virkelig ønsker det
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 ja jeg leste innlegget ditt og er veldig enig med deg i at det for lav pedagogtetthet i forhold til å oppfylle krav fra rammeplanen. men man gjør det beste utav det og holdningene til at barnas dag skal være god kommer fremfor rammeplanen i min avdelig. jeg har vært i yrket i snart 10 år og har fremdeles tro på en god barnehage. der de voksne er til for barna. håper foreldrene klarer å få frem at vi trenger flere pedagoger inn men det er viktig å poengtere at barna ikke blir ødelagt på noe slags vis av å gå i barnehagen. barn har det godt i barnhagen.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 I min datters barnehage er det 25 unger på to voksne. Noen ganger en. Da kan der være så mange rammer det vil. Det er ikke mulig å stimulere hver enkelt unge. Barnehage er i mine øyne det som det var i utgangspunktet, en institusjon. Og jeg kjører titt og ofte forbi og er overrasket over hvor lite ute de er. Og dette er en "bra" barnehage.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har lest rammeplanen i barnehagen som mine barn gikk i... og var forsåvidt fornøyd med det som sto skrevet der.. De ansatte var sikkert også flinke nok de.. Men rammeplanen ble vel ikke fulgt. Mange ansatte var mye syke, så det ble MANGE vikarer..som sikkert ikke leste rammeplanen så nøye... mange barn få ansatte og det meste av tiden gikk med på av/på-kledning... til en time utelek... Måltider og bleieskift og soving... det var lite kos...klem..og frilek for barna.. Dette kombinert med bakedager i ett sett..osv gjorde at jeg tok ut barna mine..og angret ikke en eneste gang på det. Når dette er sagt syns jeg ikke at barn nødvendigvis har det bedre borte fra mor/far i 8/9 timer hver dag... Jeg tror nemlig at barn trenger mammaen sin og/eller pappaen sin mesteparten av dagen.... Ingen rammeplan er nemlig bedre en mamma eller pappa (under normale omstendigheter)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Jeg er redd barnehagene begynner å bli FOR pedagogiske,- og FOR "rammebelagte":.Spontanitet og kreativitet er liksom "ikke lov" lenger...Det skal være møter for å planlegge uken, møte for å evalure uken.Hvert enkelt banr skal ha hver sin bok hvor ansatte skal notere ned "alt" barnet sier og gjør gjennom dagen.... De skal gjennom så mange bokstaver, sanger og "Pedagogisk korrekte" leker i løpet av en måned...Det må da bli frustrerende i lengden??? Har inntrykk av at i flere barnehager så er det ofte noen vikarer/tilkallingshjelp som er ekstra populære blant barna..De som gjør ting uten å måtte skrive det ned og begrunne HVORFOR og HVORDAN ting ble gjort sånn og sånn.. De som kan sette seg ned med et barn som har slått seg,- blåse på såret og trøste der og da,- og ikke de som på død og liv må vite HVA som har skjedd, HVOR og HVORDAN,- og om noen andre barn var innvolvert/vitner så må disse "Innkalles" for å fortelle sin versjon og evt be om unnskyldning...bare fordi at "Planen" sier at slike ting må noteres..... De som kan ta med barna på tur i skogen en finværsdag selv om de i utgangspunktet FØRST skulle ha en time med sang,- INNE....De kan da synge på tur??? Har flere eksempler på ting "ufaglærte" har "turt" å gjøre, men som "pedagogene" ikke gjør,- kanskej forde de fler for stort press til å følge "regelverket"....??
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 Jeg gjør som deg, og det gjør nok mange andre pedagoger også. Jeg er likevel uenig i at det viktige er å få frem at barna ikke blir ødelagt. Det er klart det er viktig (selv om jeg tror noen sarte sjeler kommer dårlig ut av det), men vi står ved et veiskille og da må vi rope høyt og tydelig om hva som vil skje om vi velger feil rettning. Mange steder er det slik allerede. Private aktører, og kommuner med dårlig økonomi som driver med overskudd som mål, og i prosessen driver rovdrift på både voksne og barn. Derfor mener jeg at foreldrene må ned i matterien og se hvordan hverdagen kan være. Vi som har dette som yrke, må bli trygge nok til å se det som kritikk av rammene vi jobber innenfor og ikke jobben vi gjør.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 Så er det det da hvorfor skal ungene på 1 år starte med innlæring av bokstaver og tall? Hvorfor stresse de så mye. Nå er ikke jeg imot barnehage jobber selv til vanlig i småbrnsavdeling og trives med det. men jeg syntes faktisk at barnehagen til tider er litt stressende på barna, la de lære litt i eget tempo. La de nå lære å si sine første ord før de skal lære bokstaver og tall. Jeg har selv valgt å holde mi hjemme et år ekstra. til høsten er ho to og da er det greit med barnehage syntes jeg. Men når ho var et så lå faktisk ikke hennes behov der, og siden jeg er heldig å kunne velge ble vi hjemme et år til. Jeg tror de fleste 1 åringer klarer seg fint i barnehage og foreldrene skal ikke ha dårlig samvittighet for at de er der. Men jeg er ikke enig i at allt der er det beste for barnet i en alder av 1 år. Jeg er heller ikke så posetiv til at barn skal nå lære bokstaver tall, enkel lesing, matte også videre i barnehagen. (da mener jeg helt fram til skolen.) Jeg vet at lærere i første klasse til tider opplever at barn allerede da er skole lei....... Fordi det har blitt for mye tvang og press allerede før de har kommet dit. Når de ikke har vært moden til denne typen læring ennå. Jeg sier ikke at alle barnehager gjør dette men jeg syntes faktisk at det er noe å tenke på. Pedagogisk opplegg er selvfølgelig bra men har det blitt så mye at barna ikke får lov å være barn fullt ut? Når jeg, mine venner og mine søsken var yngre og gikk i barnehagen, var barnehagen lite pedogikk og stort sett bare for lek og bli holdt under oppsyn. Men det ble da folk av oss alle, noen med høy utdannelse andre med mindre. men vi alle har kommet oss opp i verden , utdannelse og jobb. Noen har barn noen ikke. Og klarer oss greit. Jeg syntes det er feil når barn blir ulykkelige av press allerede i barnehagen, at de føler at de ikke klarer noen ting fordi de ikke får til det som blir forventet av dem. Barn skal ikke behøve å føle slike ting i barnehagen, det er tøfft nok når man kommer på skolen.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 Jeg synes du har mange poenger 12.11. Selv om jeg tror grunnen til at vikarer er populære er at de er nye og spennende, så er de friere fordi de ikke har noe ansvar. Selv føler jeg et enormt press fra ledelse og foreldre om å få se produkter. Det kræsjer helt med mitt prosessorienterte grunnsyn, jeg mener de må være fornøyd med å se bilder av barna som gledestrålende har farget håret grønt med maling. Arket som var lagt frem var uinteressant for barnet, og da burde det være det for de voksne også. Ledelsen vet at foreldre ser produktetene som et bevis på at de "gjør noe" i barnehagen. De er interessert i å markedsføre seg til foreldrene, og derfor blir fokuset der.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 det er ikke lov!!!!!!!!!!!!!!! da skal bhg stenge. 6 plasser pr vokne dvs. 3 under 3 eller 6 over 3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå