Gå til innhold

Er så stolt av knøttet mitt :)


helene0: jan09+jun11

Anbefalte innlegg

Må bare skryte litt :)

 

Vi hadde knøttet i sengen hos oss et par uker (pga store protester mot egen seng), men så ble vi så urolige alle sammen og sov nesten ikke. Dessuten ville vi gjerne ha sengen litt for oss selv igjen.

 

...så ble det til at vi prøvde å legge han i sengen sin igjen. Etter at jeg ammet og rapet han, legger jeg han i sengen, han blir da lys våken, jeg sier natta også ligger han å pludrer og akker og ioer seg i et kvarters tid, også sovner han. I over en uke har han vært så flink til å sovne av seg selv, søte lille gutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så herlig da! :) Flinke knøttet! :)

 

Benytter sjansen til å skryte litt av mitt eget knøtt i samme slengen: Småtten her sovner også av seg selv i senga si, må bare putte inn smokken hans innimellom. Han koser seg helt tydelig når han ligger der i senga og pludrer. Er helt rolig og fornøyd. Legger kosebamsen hans inntil kinnet hans - det liker han, samtidig som det kan være til hjelp for å holde smokken på plass. Han har faktisk gjort dette siden vi kom hjem fra sykehuset, med unntak av to kvelder. Går jo nesten bare og venter på at han skal begynne å tulle med sovning, netter osv. Føler meg en smule bortskjemt, iom at han heller ikke våkner før mellom fem og sju for mat. Nyter det i hvert fall så lenge det varer! :) Nå er det bare opp til mor og far å få orden på babycallen, så han kan få legge seg litt tidligere om kvelden. Merker at han blir trøtt tidligere nå enn før. Får "kveldsmaten" sin i nitida, men jeg kunne helt sikkert skjøvet det til litt tidligere. Pappaen begynner å savne litt voksenkveld, så vi må vel får ordna det den babycallen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knuppen min slokner alt mellom 21 og 23, og sover til 7.30, og har gjort det mer eller mindre siden han var 3 uker. Men han våkner og vil ha selskap (les: ligge inntil mamman sin) eller tørr bleie i 5 tiden. Tror vi skal rykke opp en bleiestørrelse på natterstid.

 

Men i natt var det jammen hyl og skrik, tror det var ca kl 5. Modern trøtt og fin og skifta bleie, tok han inntil meg i senga og vi sovna. Da vi våkna i dag, skjønner jeg jo hvorfor det var skriking. Det blodige kloremerket mitt i fleisen.. hehe.. også fant modern fram neglesaksa, gitt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmen stakkar liten da! Ikke rart han skrek, nei. Her må det også klippes negler minst en gang i uka. Utrolig skarpe de små babyneglene, altså!

 

Veldig flink om natta småtten din da! :)

 

Jeg lurer litt på det der med soving så lenge om gangen... Jeg har jo alltid sagt at det er helt uaktuelt å vekke småtten om natta så lenge han sover, og det mener jeg fremdeles. Men hvor lang natt kan de ha uten mat egentlig? Dette var aldri en problemstilling med førstemann da han var liten, husker jeg...hehe... Men i natt gikk det faktisk ti timer uten mat for småtten. Han sov jo, så han var jo tydeligvis fornøyd med situasjonen... men jeg blir jo nesten urolig...hehe... Og er det forskjell på mm og mme i denne sammenehengen? Mme er jo mer tungtfordøyelig, og "varer" jo sånn sett lenger enn mm. Min får bare mm, men krever likevel ikke mat om natta. Det er ingen fare med det, er det vel? Hehe... Sikkert bare tøys av meg dette, men det er som sagt en helt ny situasjon for meg - førstemann krevde mat om natta på denne alderen.

 

Har tenkt å prøve å legge ham tidligere om kvelden fremover nå, og da blir jo natta enda lengere. Håper nesten på at han legger inn et måltid i løpet av natta da, kjenner jeg...hehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe problem at han sover gjennom natta, nei. Det betyr vel egentlig bare at han får i seg nok om dagen :)

 

Om du legger han litt tidligere vil jeg nok tro at han våkner en gang i løpet av natta.

 

Vurderer å legge knøttet her et par timer tidligere også. Til nå har han lagt seg samtidig som meg, i 22.30-23-tiden, men merker at han er grinete og ikke klarer å roe seg i stua, så jeg tror det er på tide.

 

Får ikke knøttet til å ta smukk, jeg. Han bare brekker seg og hyler. Her går det i å prøve å stappe hele hånda inn i munnen. Noen tips? Innbiller meg at det er lettere å slutte med smukk enn med tommel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror du har rett. Han spiser godt gjennom dagen og kvelden, og jeg har mer enn nok melk. Han legger jo fint på seg også, selv om han er forholdsvis slank. Tror han er slank fordi han er ganske lang, kombinert med at han ikke la på seg de første to-tre ukene sine (andre årsaker). Han sier vel fra hvis han trenger mer mat. Dessuten ser jeg jo at mange begynner å våkne oftere når de blir en to-tre måneder, så det kan jo forandre seg...

 

Ang. smokk: Jeg putta smokk i han her da han var en fire-fem dager gammel. Tok ikke så lang tid før han tok den. Men førstemann ville aldri ha da... Han fikk riktignok ikke tilbud om smokk før etter noen uker, for han slet litt med å få skikkelig sugetak på puppen. Måtte vente til det var på plass.

 

Men tips... Tja... Pass på at du putter smokken rolig inn i munnen hans, og at du dytter den opp mot ganen. Hvis den kommer mer nedover er det lettere at han brekker seg. Lettere å få den inn hvis den er litt våt. Jeg slikker ikke på smokken, men skyller den av og til under vann før jeg putter den inn, ellers lar jeg ham smatte litt på tuppen av den før jeg dytter den inn. Anbefaler deg å "øve" når han er rolig og fornøyd. Kansje mens han ligger inn mot deg, mage mot mage, med hodet mellom puppene dine? Det finnes jo dessuten mange typer smokker da... Favoritten her har vært MAM 0-2 mnd. Han tar flere typer smokk, men har sine favoritter. Du får dem jo også både i silikon og i latex. Sikkert lurt å prøve noen ulike typer. Pass i hvert fall på at smokk blir kos, og ikke stapp den i ham mens han skriker. Først når han har blitt glad i smokken og finner kos i den kan den fungere som trøst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har egentlig bare prøvd når han har vært i godt humør. Menmen, vi tester litt innimellom og går det så går det. Han sovner jo greit om natta (ihvertfall for tiden) så føler ikke noe enormt behov for smokk nå.

 

I kveld la jeg han kl 21, forresten. Uvant og ganske deilig med litt alenetid på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å få lagt ham kl ni da! :) Min er også moden for senga tidligere enn oss, så vi må få orden på babycallen, slik at vi kan få litt voksenkveld, vi også. :)

 

Du må sikkert bare fortsette å prøve med smokken innimellom, slik du har gjort. Kanskje tar han den plutselig. Tantebarnet mitt tok den ikke før hun var ni mnd gammel, men da ble den pluselig helt toppers! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...