Gå til innhold

Bare dårlige foreldre sender ettåringer i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/foreldreogbarn/article2960664.ece#articleComment

Ok, så mener jeg kanskje ikke det. Fikk likevel lyst til å legge ut mitt svar på dette i en egen tråd.

Jeg ser at en del ikke helt klarer å ta ut essensen i denne artikkelen, og oppfordrer dere alle til å lese HELE artikkelen før dere uttaler dere. Husk at utsagnene er tolket av en journalist som ikke har faglig kunnskap. Jeg tviler på at han har sagt at barnehage fører til AD/HD, men at utrygghet gir et dårligere utgangspunkt for barn med AD/HD. Disse barna føler seg mindre trygge enn andre barn, og setter ofte spørsmålstegn ved egen verdi og om noen liker eller er glade i dem.

Jeg jobber med disse aller minste barna i en gruppe jeg mener er for stor. Jeg er også eneste førskolelærer av fire voksne, og det merker jeg godt i forhod til de minste. Mine medarbeidere er veldig flinke, men hadde nok pga. manglende kompetanse på småbarn passet bedre med eldre barn. Våre perspektiv på disse små er så ulike at jeg noen ganger ikke får dem til å forstå hva jeg mener. Jeg synes de ofte er for strenge med de små, og at det frarøver dem medvirkningsretten de faktisk har. Jeg synes ikke vi kan vente at ettåringer tilpasser seg barnehagen, det må være omvent. De fleste dager har vi ikke bemanning til å ta slike hensyn, men jeg prøver å få dem til å forstå at når vi har muligheten til å la et barn som trenger det ha en rolig stund alene med en voksen mens de andre f.eks har samling, så gjør vi det. Jeg synes vi i utgangspunktet er for dårlig bemannet til å gi ettåringene den omsorgen de skal ha fordi vi må prioritere å få dem helskinnet gjennom dagen. Jeg liker meg veldig godt sammen med ettåringene de dagene vi har ekstra bemanning eller svært få barn. De andre dagene går jeg hjem med svart samvittighet.