Gå til innhold

Er så redd! Trenger synspunkter!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor, fulltidsstudent, og bor 3 t unna barnefar. Jeg og barnefar var sammen i 5 år før vi skillte lag.. mye grunnet hans drikking, festing, og sidesprang (som han aldri har innrømmet). Da jeg flyttet ut, ble han raskt sammen med en ny, og hun flyttet inn etter kun 2 mnd.. Måneden etter det igjen, var hun gravid. Alt dette har jeg ikke hatt noen problemer med, da mine følelser for bf, var helt over, leeenge før jeg tok skrittet med å flytte.

Jeg er nå i full gang med utdanning, og har hovedomsorgen får lille gutt på 3 år. Bf har hatt samvær annenhver helg, fra torsdag til mandag.. Så da pendler lillegutt 3 t annenhver helg..-noe jeg synes er mye. Merker også godt på gutten når han kommer tilbake, at han er ute av rytme, og urolig.. spesiellt med tanke på sovingen. Har prøvd å revurdere samværet sammen med bf, men der kommer jeg ingen vei. De helgene lillegutt er der, er det stemor som har han mest, sa bf alltid har noe han skal.. jobb, fest, møte osv.. Så mye av kommunikasjonen foreår mellom meg og stemor. De har også en sønn, så lillegutt har jo en bror hos dem også.

Saken nå er at deres barn skal begynne i bhg, og bf hadde i samme slengen søkt inn vår sønn i samme bhg... Jeg kan ikke se poenget med at lillegutt skal ha bhg 4 dager i mnd, og mener at dette er bare til belastning for ham, da han aldri vil komme skikkelig i kontakt med de andre barna eller voksne der, siden det er snakk om så lite tid. Bf nekter å se denne siden, men mener det bare e kjekt, siden lillebror går i samme bhg..

Hva mener dere? Jeg sitter bare og gråter, og tenker på hvordan hverdagen for min lillegutt skal bli.. Jeg hadde ikke engang orket det kjøret som voksen! Har han lov til å gjøre dette? Er jeg maktesløs? Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre..

Eneste bf sa at dersom jeg motsatt meg dette, kom han til å gå for 50 %...men er det liksom noe bedre? Pendle mellom 2 fylker, 2 barenhager og to hjem med en avstand på 3t med bil?

Har noen av dere noen ord rundt dette?

Fortvilet mor..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med familievernkontoret i kommunen din, de har en del peiling på lover og regler. De setter også barna først. Lykke til :)

Skrevet

Jeg tror ikke han har rett til å melde inn sønnen deres i barnehage uten ditt samtykke,ikke hvis du har hovedomsorgen. Hvorfor i all verden skal han det forresten,er han ikke der kun annenhver helg?

Skrevet

Var ikke han der fra torsdag til mandag? faren tenkte sikkert at sønnen skulle gå i barnehage på fredag og mandager.

Til H.I : Ta kontakt med fvk, de kan hjelpe dere :)

Jeg tror heller ikke samværsforeldre kan søke barnet inn i barnehage uten at den med hovedomsorgen skal ha noe å si.

Skrevet

Takk for synspunkter... Jeg trodde heller ikke han kunne dette, men jeg finner det ikke helt klart noen plass..

Og ja, det e fredag og mandag har tenkte ha lillegutt i barnehage.. - altså 4 dager i mnd..

Skrevet

Hva med å endre samværet til fredag-søndag i stedet? Så slipper han å gå i barnehage der. Skjønner jo at det ikke er så lett for dem når stemor da kansje skal begynne å jobbe igjen? Ikke lett å ta seg fri fre og man to ganger i mnd heller...

Skrevet

Det anbefales ikke to ulike barnehager for barn. Ikke to ulike skoler heller for den del. Det blir for mye å forholde seg til, og det spiller ingen rolle om lillebror går der også. Det er også svært liten sjanse for at de får plass til ham på det grunnlaget. Be om et møte på fvk, først alene og så med faren til stede, og sett opp en ny samværsplan. Ungen begynner på skolen også etterhvert, og da må nødvendigvis samværet uansett endres.

Skrevet

Ring FVk og få det bekreftet men jeg er ganske så sikker på at den med omsorgen er den som kan ta avgjørelser som om barnet skal i bhg. Faren har ingen myndighet til å gjøre dette og jeg kan heller ikke skjønne at han skulle få plass i den bhg. 4 dager i mnd betyr at han aldri vil bli tilvent og ingen vil anbefale dette. Om han skulle velge gå for 50/50 må han jo ta det til retten om du nekter. Da må han isåfall kreve mer samvær eller omsorgen. Tror ikke han får noe av delene, spesielt med tanke på at han ikke er tilstede under det lille samværet som er engang. Kan ikke barnet reise hjem søndag istedet? Istedet for å tilbringe dagen i bhg for deretter 3 timer reise hjem?! Faren ser jo neppe barnet så mye den dagen uansett.

Skjønner det er fortvilende men 50/50 krever samarbeid og at en bor i nærhet av hverandre- nettopp fordi det skal være EN bhg og EN skole. Ingen advokat vil ta en slik sak, så ikke gi deg på noe her.

Skrevet

Bare for å presisere: Dette med hvem som kan søke bhg. Den som har foreldreansvaret (en eller begge) kan søke barnet inn i bhg. Dersom man har delt foreldreansvar må i utgangspunktet begge skrive under, men har man det alene trenger man ikke den andre sin underskrift. Den som ikke har foreldreansvar kan ikke søke barnet inn i bhg. Dette betyr i ditt tilfelle, at dersom du har foreldreansvaret alene (ikke omsorgen) er hans søknad ugyldig. Har dere delt foreldreansvar er den fortsatt i utgangspunktet ugyldig dersom ikke du også har skrevet under.

Den som har delt foreldreansvar, men store avstander, dårlig samarbeid etc, den kan søke på bhg-plass etc uten den andre sitt samtykke, forutsatt at man har den daglige omsorgen. Samværsforelder kan IKKE dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...