prekæs Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 Forstår ikke de fleste, innerst inne, når tv titting er i ferd med å ta overhånd? Er tv så forferdelig og pedagogisk ukorrekt at barn har vondt av det i normale mengder? Mener bestemt at tv programmer beregnet på barn kan være lærerike og nyttige for ungene bare man sorterer litt. Meninger?
Gjest Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Enig med deg, men jeg er ikke sikker på at alle forstår hva som er for mye. Kjenner flere barn som ser utrolig mye på tv...
murmelmamma Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 våre barn ser barne tv.. både om morgenen før vi går i barnehagen..og på ettermiddagen en stund når de kommer hjem... De er slitne etter lang dag i barnehagen..og har lyst å slappe av i sofaen..av og til med en bok men også med barnetv. Vi er ikke hysteriske i forhold til det... vi ser til at det er gode programmer tilpasset deres aldersgruppe... det blir jo likom aldri en HEL dag med tv...så ja...mine får se.... de sitter ikke for lenge heller..for etter en stund er de lei og går og gjør andre ting...!
prekæs Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2009 Det kan jeg være enig i. Men tror nok at foreldrene deres, hvis de går i seg selv litt, innrømmer, ihvertfall overfor seg selv...men definitivt ikke her inne, at det blir for mye tvtitting:)
Gjest Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 Ja, det gjør de nok :-) Det kan jo være en behagelig form for barnevakt innimellom, men bør ikke misbrukes.
prekæs Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2009 Min ser også på tv før barnehage. Gjerne på nrk super:) Tror vel, uten at jeg kan dokumentere noe som helst, at barnehageunger ser mindre på tv enn barn som ikke går i barnehage.
Twintipp og himmelblå Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 Tror dessverre mange ikke forstår hva som er for mye tv-titting. Det er jo ingen hemmelighet at barn av vår generasjon er mye mer passive enn forrige generasjon. Flere av mine venner og meg selv inkludert ble nærmest jaget ut dersom det var pent vær og vi forholdt oss innendørs. Vi var ute fra morgen til kveld. Nå er playstation2, playstation3, laptop, dvd, bærbare dvd`er, barne tv spill, barne laptoper osv. mye mer tilgjengelig enn tidligere. Vår ser såklart på tv han også, men vi bruker det som en avkoplingsgreie, og det er sjelden han får se på film på dagen. Men, på morgen i helgene, på kveldene etter bad osv, da er det lov.
Gjest Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Oi oi, nå kommer du til å få kjeft, prekæs ;-) Tror forøvrig det samme som deg...
murmelmamma Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 jeg tror nok det også er litt sant...er jo liksom begrenset med tid til å sitte forran tven når de har vært i barnehagen hele dagen..og så skal spise middag og stelle seg for natten og sånn...vi er ofte hjemme 16.30..og de legger seg 19...så det blir veldig begrenset! men ser at det blir ikke så mye mer de dagene vi er hjemme hele dagen heller..vi finner liksom på så mye annet...ungene er med på alt vi gjør i huset og synes det er kjekt... og vi er mye ute... så tven er liksom ikke så interessant... men jeg tror ikke ungene våre er så "hysteriske" i forhold til tven..fordi vi sier aldri nei i forhold til den...tror de føler de får se det de vil..og da er det ikke så kjekt liksom..... tror jeg...kanskje...
erteposen + 4 Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 Vi har ikke tv, og får utrolig mange reaksjoner på det. At vi tar fra barna våre både det ene og det andre. Det betyr ikke at barna våre ikke ser film og serier, men det siste året har vi ikke prioritert tv i påvente av oppussing og ny mulitmedialøsning i kjelleren. Livestation.com streamer nrk barnetv, newton osv. De går ikke "glipp" av kulturarven, men terskelen for å se tv er høyere fordi det ikke er så enkelt som å skru på tv. Jeg tror nok at de helt minste kan se for mye tv, og passivitet er et reelt problem for en del norske barn. Normale mengder oppfattes utrolig forskjellig, og ikke minst på vennene til skolegutten min. Jeg har jo litt eldre barn, og skillet blir tydligere fra 4-5 årsalderen. Noen barn har masse aktiviteter eller vil ut og leke, andre sitter mye inne og spiller data/ser på tv. De har ofte foreldre som også er mer i ro, og foretrekker denne typen aktiviteter.
erteposen + 4 Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 Jeg tror nok det samme som deg prækes, og merker det når jeg har gått hjemme med egne barn. Ser de morgentv kan de se hele sendingen, i motsetning til de som går i bhg (jeg kan ikke sette på noe om morgenen for da nekter minsten å gå), og den hjemmeværende trenger en pause i løpet av dagen til å få gjort andre ting. De fleste jeg kjenner som velger å være hjemme er superaktive:)
jordbær mathilda Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 Her i huset har vi store diskusjoner ang.tv-titting. Mannen min er helt anti tv og mener jentene ser altfor mye på tv. Jeg er nok rundere i kantene.Jentene trener 4 ganger i uka,og syntes det er helt greit at de avkobler litt med tv. Når de kommer fra skolen gjør de lekser,og jeg sier at når de er ferdig gjort kan de se på tv frem til mat...så er det trening.Etter trening er det ofte så sent at det bare er tid til litt mat igjen før sengetid. Lillemor på 3 år,er ganske så sliten etter barnehage,og jeg syntes det er helt ok at hun slapper av foran tv en liten stund.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 Syntes mange av programmene er geniale. Har selv kjøpt baby einstein dvder til jentene. Artige for de og lærer masse.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 5. mars 2009 #14 Skrevet 5. mars 2009 Værre det for de ungene som ikke koser seg i barnehagen men sitter glor på Dr Phil =0) Litt av en barnehageonkel haha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå