Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og tenkte litt over hva jeg egentlig kunne om førstehjelp når det gjaldt små barn, og fant vel ut at jeg kan en del om voksene. Men når det gjelder de små føler jeg strengt tatt at jeg burde kunnet en del mere.

Så det jeg vil at dere jenter skal gjøre er å komme med all mulig kunnskap dere har om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel stort sett det samme som på voksne...

Eneste forskjellen må være fremmedlegeme i halsen og hjerte/lunge

Skrevet

Hvis det er fremmedlegeme i halsen så start med å legg barnet over knærne, eller et bord med hodet ned og slå oppover mellom skulderbladene. Se etter i munnen om du kan se noe.

Er barna litt større kan du forsøke med heimlich.

Få noen til å varsle 113. Kommer ikke fremmedlegemet opp, start med 5 innblåsninger, da det kan være litt passasje mellom legemet og luftrøret. Ikke blås for hardt. Så 30 hjertekompresjoner mellom barnets brystbein. Husk hardt underlag. Så 2 innblåsninger, gi frie luftveier samtidig ved å løte haken litt opp ved hjelp av to fingre, så 30 hjertekompresjoner osv. Stopp ALDRI med med livredning når du først har startet. Det skal ikke gå tid mellom hjertekompresjoner og innblåsninger, så hold på kontinuerlig helt til autorisert helsepersonell kommer til stedet.

Er barnet en baby holder det å bruke to fingre mellom brystvortene på barnet og presse hardt ned på kompresjonene.

Se etter om fremmedlegemet kommer opp ved f.eks brystkompresjoner, slik at du ikke blåser dette ned igjen.

Ved hjertestans hos barnet: Start med 30 kompresjoner og 2 innblåsninger. Da det kan være mer oksygen i blodet, og det er mest hensiktsmessig med å starte med kompresjoner.

Skrevet

Vi har sånn Mini-Anna-dukke her hjemme, og vi har øvd på den alle sammen. Der kan en stille inn om en vil øve på voksne eller barn på hjertekompresjoner. Barna øver, også:)

Ellers så har jeg sykepleiestudiet, og der var det vekt på førstehjelp og avansert førstehjelp, også med ulykkessted og hjertestarter. Skulle oppdatert dette kurset. Det burde være obligatorisk for alle, for en vet ikke hvem som kommer først til en ulykke eller til noen som faller om.

Skrevet

ja egentlig så syns jeg at det skulle vært et tilbud på førstehjelps kurs på helsestasjonene når det gjelder små barn, det eneste jeg har fått litt info om er at de ikke skal spise potteplantene (men det hadde jeg i grunn skjønt på egenhånd).

Skrevet

Spør på helsestasjonen om kommunen har noe som heter sikkerhetsuke, da kan ambulansen eller andre holde foredrag. I min kommune har de det en gang i året.

Eller du kan tipse helsestasjonen selv:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...