Gå til innhold

dere med baby på 2 mnd, pluss en 2 åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan er hverdagen for dere ? har vært utrolig heldig med babyen, hun er veldig snill. men 2 åringen oppfører seg som et rent helvette. må passe på hele tiden. når jeg ammer kommer det flyende lekebiler og div. han skal "gode" henne, så snart han nermer seg slår han til. jeg tør jo ikke snu ryggen til ett sekund. blir smågal, han hyler og skriker og er blitt skikkelig rampete. er det flere som har det sånn ? prøver å gi han all oppmerksomhet jeg kan, men det ser ikke ut som det nytter.. har fådd mye hjelp fra familien og sambo, men så snart sambo er ute av døren så starter helvette med 2 åringen..

hjelp...råd...tips...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det en stund siden "den tiden", men det som hjalp her hjemme var at storesøster fikk være med på stell og fikk kose på fanget mens minsten fikk pupp.

Storesøster fikk en liten kopp som hun kunne fylle med vann og skylle vekk såpe når minsten bada, fikk tørke rompe (etter at mamma var ferdig) og hjelpe med å ta på ny bleie ved skift.

Når jeg amma fikk hun alltid spørsmål om ikke hun og ville kose, satt gjerne på en film vi kunne se litt på eller hun holdt en bok jeg kunne lese. Da ble alt med lillebror plutselig stas.

Når vi fikk besøk eller var på besøk, før minsten ble stor nok til å kreve oppmerksomhet, henvendte de seg alltid til eldste mann først og gav henne oppmerksomhet først. Storesøster fikk vise hvor babyen var og hva han "gjorde", og fikk "brife" med storesøster talentene sine ved bleieskift.

Og minst 30 min hver dag (mens babyen sov) var det "oss store stund" med tegning, maling eller matlaging. "Sånt kan jo ikke babyer!". Eller alene tur på butikken for å handle feks 1 brød, med mamma eller pappa etter hennes ønske.

Men merker igjen nå når de er 1 1/2 og 3 1/2 at de har begynt å sloss om oppmerksomheten og leker. Har ikke helt funnet ut hvordan vi skal takle det best.

Lykke til videre;)

Skrevet

Hvorfor kommer det ikke opp at jeg har svart her da? Svaret står her, men man ser ikke det på skravle siden....

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, for her var de perlevenner fra første stund. Storebror var så kjærlig ovenfor lillebror, og gjorde aldri noe galt mot han. Har ikke en eneste gang sett antydning til søskensjalusi mellom dem, så vi har nok vært veldig heldige. Men han kunne være litt innpåsliten når jeg ammet da, men det var bare fordi han var så interresert og ville se og hjelpe til.

Men ville abre ønske deg lykke til, håper det går seg til etterhvert. Hvis du fortsetter å gi han mye oppmerksomhet, og lar han være med på stell og slikt, og hjelpe til og føle seg som stor gutt som kan så mye babyen ikke kan, så bedrer det seg forhåpentligvis etterhvert. :)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Vil bare si takk for gode tips tullemor=) Her blir det 18 mnd mellom de to, og jeg har grublet litt hvordan det skal gå med "stakkars" storebror som er vant til all vår oppmerksomhet - det er nok ikke enkelt for en liten pjokk å plutselig få en konkurrent. Så utfordrende blir det nok, men vi gleder oss veldig!!

Skrevet

Vi hadde heldigvis full bh-plass til 2-åringen da. Så det ble laaange, rolige morgener hjemme; så til bh hvor storebror fikk leke, og mamma fikk timer alene med baby. Så henting og middag mm. Snill lillesøster som sov mye, men utrolig mye sjalusi alikevel, selv om den ikke kom før baby var ca 4 mndr og begynte å gjøre mer ut av seg. Da var det til gjengjeld daglige drapsforsøk (og det er ingen overdrivelse) i et halvt års tid. Kunne aldri snu ryggen til dem, begynte ikke med å la minsten være ute av syne mer enn 1 sekund før hun var ihvertfall 1,5 år.

Ammesituasjonen løste vi ok ved at storebror fikk være med (ammet alltid i sengen) og ligge krøllet opp til mamma han også, kose og få smokk-smokken var ellers forbeholdt etter sengetid. Ellers var vi masse ut med baby i vogn, gikk turer i nærområde og hadde tid sammen bare vi to mens baby sov. Storebror var aldri interessert i å hjelpe til ved stell el. Men kanskje lillesøster blir det når hun selv blir storesøster om en måneds tid; hun drasser ihvertfall rundt på dukker og ordner med dem hele dagen (er akkurat 2 år hun og)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...