lutefisk Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har aldri vært velsignet med flat mage, og nå lurer jeg på om det ekstra fettet har noe å si for hvor tidlig man kjenner spark? Hvis jeg forstod jordmor rett, så har jeg også morkaka foran. Vet at det er med på å dempe følelsen av sparkene, men nå er jeg straks i uke 21 og kjenner ikke spark. Har vært på UL, og vet at alt er bra. Det jeg lurer på er rett og slett når dere med litt ekstra mage og/eller med morkaka foran kjente spark?
lutefisk Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #2 Skrevet 4. mars 2009 Kan jo presisere at jeg ikke har kjent noe særlig bevegelse (kiling/bobling) heller. Tror jeg da. Er jo så vanskelig å vite om det bare er vanlig rumling eller babyen :0)
togoegutter Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Hei, jeg er bare 14 uker på vei nå, og enda ikke kjent noe spark. Med førstemann kjente jeg de første bevegelsene den samme uka som jeg hadde UL, tror det var uke 18. Jeg er meget godt polstret, og jeg hadde morkaka foran. De bevegelsene jeg kjente var mest på siden av magen, og ikke på midten der jeg antar at morkaken lå...
junibebis:) Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Hei! Jeg har også morkaken foran, og var ikke sikker på at jeg kjente noe liv før i uke 21-22. Etter dette har det blitt mer tydelig for hver dag:)Tror ikke ekstra polstring skal ha noe å si, det lille "ekstra" ligger jo utenpå magen og magemusklene, så det demper jo ikke noe for sparkene kanskje annet enn at det kan ta lengre tid før du kjenner det utenpå magen? Kommer nok noen livstegn snart!
ifie Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Mener du på utsiden av magen da? Sparkene på innsiden vil du jo kjenne uansett om du er kjempestor eller bitte liten. Fettet ligger jo på utsiden Forrige gang jeg var gravid kjente jeg bevegelser på innsiden i uke 16-17, men det tok enda ganske lenge før jeg kjente noe på utsiden. Sikkert godt over uke 20! Jeg hadde ikke så veldig mye polstring, da, men svarer nå likevel...
Nybakt tobarnsmamma Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Kjente spark ganske tidlig jeg denne gangen. Er polstret jeg også ;-) Var på ultralyd i uke 18, og da hadde jeg kjent spark en god stund, ca 2-3 uker tror jeg. Husker ikke hvordan det var sist, men tror ikke jeg var over uke 20. Men siden du har morkaken foran, går det vel lengre tid.. Er i uke 23 nå, og både far og søster har kjent babyen utenpå magen i mange uker. Er artig nå å ligge på sofaen med magen bar og se den hopper og beveger seg, hun begynner å få harde spark nå :-) gled deg :-)
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Her kjennes bare unntaksvis "dytt" fra innsiden, kjente først for noen dager siden.. har en polstret mage og morkaken foran. Men kjenner ingenting på utsiden. Men kommer vel etterhvert som babyen blir sterkere kan jeg tenke meg! Var forberedt på å ikke kjenne noe før uke 22. Er 20+1 nå.
Marianne87 Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Vet ikke om det stemmer, men jordmoren min påstod at jeg kjente bevegelser veldig tidlig fordi jeg var så tynn. Jeg veide 9 kg mer (var vanlig slank) med barn nr 1 og da kjente jeg det først i uke 17 ca.. Denne gang var jeg undervektig (mistet mange kilo under forrige graviditet) og kjente det i uke 12.. i uke 15/16 kunne du se utenpå magen at hun sparket... Så på meg virker det som jeg kjente det mye tidligere nå som jeg var veldig tynn...
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Morkaka foran,og er i uke 25+3,kjente liv fra uke 16-17.men bare nederst imagen...og har kjent d bare der siden..bare sterkere sprark..og np kjenner jeg daglig skikkelig dult inni der..men jordmor mente d kom til å kjennes bedre om to-tre uker nå..så får se..trur ikke ekstra magefett har noe å si;)
lutefisk Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. mars 2009 Takk for svar alle sammen. Regnet ikke med at litt ekstra polstring hadde noe å si, men måtte bare spørre :0) Er jo så kjedelig å være 21 uker på vei, men ikke kjenne noe som helst. Føler at "alle" kjenner masse spark, og har mager som beveger på seg. Her er det ingenting :0/ Men har som sagt vært på ul, så alt er bra der inne. Det er jo selvfølgelig det viktigste, men det hadde vært så fint med noen tegn. Har nettopp kommet hjem fra flytur også, så når jeg ikke kjenner noen bevegelser blir jeg jo bare ekstra bekymret. Ringte sykehuset i dag, og fikk bekreftet at morkaka ligger foran. Får vel bare smøre meg med tålmodighet. Er nok ei beskjeden tulle der inne :0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå