Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som gir så "unge" barn ukelønn? I så fall hva blir gjort og hva belønnes de med?

Det er sønnen min som har sagt at han vil ha ukelønn så han kan spare til ting han ønsker seg. Jeg har da tenkt han kan gå med søppel, holde rommet ryddig (han deler med lillebror så at han holder sine ting i orden), legge skittent tøy i kurven, sette inn i oppvaskmaskinen etc. Tenkte 50 kr i uken. Er dette for mye/lite i forhold til det han evt skal gjøre?

PFT.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, datteren min er 6 om et par uker og ukelønn er det siste hun skal få, hehe.

Og om så er, så tenker at at 20 kr er mer enn nok.

Er det ikke gruelig tidlig å tenke på penger og profitt allerede nå? Datteren min rydder rommet, dekker bordet og legger klær i skittentøyskurven. Ikke for at hun skal ha penger for det, men for at man skal hjelpe hverandre i en familie.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at man skal hjelpe til for fellesskapet. Litt av greia er at han ønsker å spare til ting som han ønsker seg da barna her ikke får noe utenom bursdag og jul.En annen ting er at han har ADHD slik at det er ikke alltid lett å få han til å gjøre ting som voksne ønsker, slik at det kan være en gulerot for han så han kan lære seg å ha faste plikter. Det har ingenting med profitt eller at han skal tenke penger i den forstand. Med at han kan lære seg at ting koster og at man må spare for å evt kunne kjøpe ting som han ønsker seg.

Skrevet

Syns det høres ut som en god ide med ukelønn jeg til han selv om han er så liten.

Jeg såg et smart ukelønn system en gang, det var ikke en fast sum i uken, men vært oppdrag hadde sin pris på en måte, så ble det litt forskjellig:

Eks: Rydde rommet - 5kroner, gå ut med søppel - 2kroner osv

Skrevet

Jeg synes det er en god ide med et belønningssystem. Min erfaring med så små barn er at ukelønn blir for søkt. De klarer ikke å forstå helt at konskevensen ved å ikke gjøre det eller det så mister de ukelønna. Og ikke minst at det er fordi de gjør det eller det som gjør at de fortjener ukelønn. Det som har fungert her i huset er belønning for hver gang noe blir gjort. Da har jeg satt opp en liste der hver ting belønnes med 5 kr. Nå er jenta blitt så stor at vi kan spare opp beløpet og bare krysse ut. Men når hun var mindre så måtte jeg rett og slett gå i banken å hente meg en rull med 5 kroninger å gi henne for hver gang slik at hun forsto handling og konsekvens.

På lista hadde jeg gå med søppel, gå små ærender for meg (eks til naboen å låne egg etc), rydde rommet, rydde på badet, tømme oppvaskmaskinen osv. For hver ting hun gjorde fikk hun 5 kr. Du aner bare ikke hvor stolt hun var da hun etter 3-4 mnd klarte å kjøpe sitt eget petshop-hus for helt egne penger (litt bursdagspenger der også da).

Skrevet

Gutten min er 6 1/2 år.Vi har et ukelønnsystem for han og broren på 10 år.

Vi bruker legoklosser.15 klosser oppspart kan veksles inn i en 50-lapp. (vi har valgt 50 kr fremfor f.eks 20 for at de skal bli inspirert til å spare til noe "ordentlig".Ellers tar det en evighet før pengene "vokser" syns jeg.)Så når "legosøylen" er 15 klosser høy er det lønning.

Vi har ei liste på kjøleskapet med et bredt utvalg av jobber.

Eks:

-Gå ut med søppel og papir...1 kloss

-Støvsuge stua...2 klosser

-Måke snø på verandaen 3 klosser

-Tømme oppvaskmaskinen 1 kloss

-Rydde badebenken og vaske speilet og vasken 1 kloss

osv...

På den måten har gutta muligheten til å tjene de 50 kr kjapt hvis de står på.Eller det kan ta flere uker.Tror det er litt sunt for ungene å lære at de tjener på å stå på litt ekstra.Og jeg ser at de har stor glede av å disponere egne penger,spare og kjøpe noe de selv ønsker seg.

(De får IKKE lov til å f.eks bruke pengene på godis.Og rydde rommet,rydde vekk oppvask etter seg og legge klærne sine til vask får de ikke kloss for.Slike ting ser jeg på som en selvfølge at de gjør uansett.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...