Hepa85 Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Og vil dele hvordan det var? Fornøyd/misfornøyd osv osv??
Camelot Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Hei! Vi døpte datteren vår katolsk i latin-amerika siden pappan er derfra. Jeg er stort sett fornøyd, selv om jeg liker det kriste dåpsritualet her i Norge bedre. Vi måtte på forhånd ha en dåpssamtale med en godkjent prest/nonne, foreldre og faddere. Det varte et par timer og vi ble teste etterpå om vi hadde fått med oss hovedbudskapet i den katolske dåpen. Så fikk vi med et bevis som vi måtte vise for presten for at vi skulle få lov å døpe henne. På selve dåpsdagen måtte dåpskjolen velsignes før vi kunne ta den på, og det ble den gjort i kirka under messa. Så derfor foregikk deler av dåpen i undertøyet(!) Ellers ble det ikke brukt vann, men olje som hun fikk på hodet. Ikke noe sang men dåpssalme som ble lest opp. Helt grei dåp, vi skal ha bekreftelse på dåpen her i norge å(for jeg vil at hun skal stå som medlem av den norske kirke). Det blir bra, for jeg savnet dåpssangene.. Mulig katolsk dåp gjøres forskjellig her til lands, men det er iallfall sånn jeg kjenner til den!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #3 Skrevet 10. mars 2009 jeg fant denne linken til dåp i den katolske kirke, men syntes ikke den var så enkel, og selve dåpsliturgien fant jeg ikke der, håper noen som har vært i katolsk dåp i Norge kan melde seg.. http://www.katolsk.no/artikler/sakramentene/daap.htm
Hepa85 Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. mars 2009 Vi har nå vært på dåpssamtale med en pater i den kirken vi sogner til. Men fortsatt er jeg litt usikker på hvordan det hele vil foregå, så må si jeg egentlig gruer meg litt... Men det får gå som det går. I Norge så får babyen både olje og vann i alle fall (sa pateren som vi snakket med)... Det eneste vi sliter med er at vi ikke har noen katolske faddere Så må høre med kirken om de kan finne noen for oss... Men ingen flere som har noen erfaringer?
Kaffikåno Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Vi var faddere til nevøen vår i katolsk dåp i latin-Amerika. Vi er begge medlemmer av statskirken og måtte gå på et "kurs" i Oslo for å bli kjent med liturgien og betydningen av den katolske dåpen. Liturgien er litt annerledes enn det vi var kjent med, men budskapet er jo mer eller mindre det samme. Det var fire faddere i denne dåpen, og de andre to var katolske. Det var et krav at minst en av "hovedfadderne" var katolske. Jeg synes det var en fin erfaring og en fin seremoni, litt kaotisk for oss da det hele foregikk på et annet språk, men det gikk greit med oversettinge og "veiledning" underveis.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2009 #6 Skrevet 2. april 2009 For 10 år siden var jeg gudmor i en katolsk dåp i Oslo. Da både gudfar og jeg var protestanter, måtte de to andre fadderne være katolikker. En av foreldrene til dette barnet er fra Karibien, og seremonien foregikk på en blanding av norsk og spansk. Jeg måtte ikke på noe "kurs" før selve dagen, men ble loset igjennom alle ritualene. For meg var dette en veldig spesiell og flott barnedåp, det var en lørdag og det var kun dette barnet det dreide seg om i kirken. (Synes dåp i den norske kirke kan minne litt om dåp på "samlebånd".) Det var musikk og sang, tenning av lys og alle "tegnet" korset" i barnets panne. Jeg har også vært i katolsk barnedåp hvor en av foreldrene var fra Filippinene. Dåpen var på en søndag, og var en del av en gudstjeneste. Det var mye musikk og sang, også en veldig fin opplevelse.
Hepa85 Skrevet 5. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2009 Så fint at du syns det var en fin opplevelse. Vi hadde dåpen for litt over en uke siden. Det er bare foreldrene til dåpsbarnet som må på kurs. Var jo en fin opplevelse, men skulle ønske jeg hadde vært litt mer forberedt. Men det var jo bare "oss" i kirken, så var jo ikke noe skummelt. Vi ble veiledet av pateren hele tiden, så det gikk bra. Alt i alt en fin opplevelse Og det viktigste for oss er jo at datteren vår blir innmeldt i Den katolske kirken... Vi var veldig få da, bare 11 stk til sammen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå