Gå til innhold

Hjelp,Svangerskapsforgiftning..Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor på kontroll tirsdag.Er i uke 36..Spor av protein i urin,høyt blodtrykk og ødem på 1..Dette er jo ganske svakt,så regner med at kanskje kan holde det i sjakk ved å ta det med ro? Eller er det stot sjangse for at det blir værre og værre?

Er så bekymret..Jordmor snakket på at kanskje fødselen måtte settes igang osv..blir litt skremt.Huff.

Til jordmor igjen i morgen for ny sjekk..gruer meg. For merker jeg er veldig sliten og tung i hodet og panna..

Er det noen der ute som har vært i samme situasjon men alt har gått bra og har kunnet gått frem til termin?

Håper noen kan svare meg.. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

er i uke 39 nå og har også svangerskapsforgiftning - grad 1. Det er den "mildeste" sorten. Spor av protein i urin og høyt blodtrykk (siste måling 150/100) Startet vel med økt blodtrykk for 3-4 uker siden, og har jobbet frem til permisjonstart med dette.

Jeg har de siste 2 ukene vært inne til kontroller nesten hver dag, også på sykehuset. Det overlegen sa til meg på sykehuset denne uken var at sålenge jeg er i slutten av svangerskapet og ikke har andre symptomer og føler meg nogelunde bra så er ikke dette av den alvorlige sorten. MEN, har fått streng beskjed om å ta det med ro (jeg går tur med bikkja, og ligger ikke i ro hele tiden skal sies)

Han sa også at jeg får ikke lov til å gå over termin, så om ikke babyen kommer til termin setter de meg igang (jeg har 13 dager igjen), eller dersom blodtrykket øker ytterligere vil de også starte fødselen - skal til ny sykehussjekk førstkommende tirsdag.

Man kan lett bli litt slått ut psykisk av dette og (og det hjelper ikke på blodtrykket), men jeg merker nå at jeg er "trygg" på situasjonen og greier å slappe av. Vet at babyen har det bra også;)

Nå spør du jo etter folk som har gått frem til termin, men jeg tok meg friheten å svare selv om jeg fortsatt har 13 dager igjen og ikke har født enda;)

Vær obs på tung hodepine (jeg ble fortalt at det ikke er "vanlig" vondt i hodet vi snakker om da), vondt øverst i magen, flimring for øynene osv, da skal du kontakte føden med en gang!

Lykke til, jeg håper det kommer til å gå fint med deg!

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med det nei, men er nyskjerrig jeg da. Kor mye var blodtrykket ditt på da??

Det trenger ikke være ille å bli satt igang da, jeg ble satt igang forige gang, 3 dgr før termin, og det ble en drømmefødsel, håper på en like fin fødsel denne gangen:)

Skrevet

begynte å utvikle sv.skap forgiftning i uke 23,har blitt medisinert pga blodtrykket,men ligger fortsatt høyt rundt 95-100/130-140 men holder seg stabilt der.. lå på 120/180 før medisinering.. har også protein og ødem.. men er en svak grad..

blei veldig usikker og redd når jg fikk beskjed,men nå er jg uke 33+4 og d har ikke blitt noe verre,så trenger ikke skje noe mer ;)

men har veldig tett opp følging m ultralyd for å sjekke tilvekst og blodgj.strømning(pga medisin) også er jg på sjekk for blodtrykk 2 ganger i uka..så ser an hele tiden hvordan babyen har d,hvis han er stressa eller vokser dårlig må han ut.. men så lenge alt er fint får jg fortsette ;)

og d er jo veldig bra at du har kommet så langt,hvis den må ut ;)

fikk førstemann i uke 36,satt igang av seg sjøl hu var 3kg og 47 cm ;)

Skrevet

Takk for svar :)

Bt mitt var på 140/80. Normalt ligger jeg på 115/55, så er høyt for meg.

Er jo greit at man blir satt igang til termin da..uansett kjedelig å gå over termin så. Med hyppige kontroller så høres det jo ut som alt er under kontroll..høres bare skummelt ut..

Skrevet

Så bra at du blir fulgt tett opp, tror ikke du skal være redd, for de passer jo godt på dere begge to. I morgen når du skal dit, så spør og grav om alt du tenker på og lurer på, det i seg selv kan jo hjelpe på at du får lettet noen av bekymringene dine. Stress kan jo forverre blodtrykket osv, så bare bra at du får luftet bekymringene dine:)

Som sagt, igangsatt fødsel trenger ikke være noe å grue seg for, du får smertelindring så det trenger ikke være verre enn en vanlig fødsel.

Nå er du jo også såpass langt på vei, at babyen trenger ikke å bli "prematurpreget" om den må komme før termin:)

lykke til da:))

Skrevet

Takk takk :)

Skal prøve å ikke stresse så mye med det, har skrevet en liste med ting jeg skal spørre om i morgen så jeg ikke glemmer noe.

Vet at det ikke er noe problem om fødselen må settes igang, men er bare en skremmende tanke at da jeg vet når det skal skje, hvis du skjønner meg.. Og at jeg ikke plutselig kommer igang og alt skjer fort så man ikke rekker å tenke så mye på fødselen før man er midt oppi den. hehe :)

Men tusen takk for svar, betrygger meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...