*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 De andre gangene jeg har vært gravid har jeg såvidt det er kjent kvalme, men det har ikke vært spesielt plagsomt. Nå er det bare helt jævlig, jeg er kronisk kvalm, og det gir seg aldri, våkner med kvalmen og sovner med kvalmen, men jeg spyr aldri. Kan brekke meg noenganger, og munnen fyller seg med vann, slik at jeg må svelge og svelge, men i hovedsak sitter bare kvalmen i magen og gjør meg fullstendig uttafor.. Ved de verste kvalmeanfallene blir jeg helt svimmel og fjern, og ligger bare og vrir meg.. Kan det være hyperemesis jeg har fått? Eller gjelder bare den "diagnosen" når man kaster opp all mat og væske? Har 1. legetime i morgen, så da skal jeg be om kvalmestillende og snakke med legen min om kvalmen. Men hvordan er det med dere som lider hyperemesis? Og hvis det er det jeg har, varer det hele svangerskapet ut, eller forsvinner det rundt uke 12, som med de fleste sv.skaps symptomene? Jeg er på randen til å knekke sammen, klarer ikke å fungere i hverdagen..
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Føler med deg! Jeg har hyperemesis og begynte å kaste opp mellom uke 6 og 7. Kastet opp hver eneste dag fram til midten av uke 22. Vært innlagt på sykehus to ganger for intravenøs væske. Men nå ser det ut til å ha sluppet taket. Ikke kastet opp på en uke nå, så *bank i bordet*...håper det holder seg borte resten av tiden. Noen syns det lindrer litt på kvalmen å småspise. Har du prøvd det? Eller noen av alle de kjerringrådene mot kvalme? Det varierere fra person til person når kvalmen gir seg. Får håpe for din del at den går over snart
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2009 Ja, jeg har forsøkt å småspise, men det hjelper ikke. Blir bare like kvalm av å spise, som å ikke spise. Skal prøve meg på seaband, for jeg har litt troa på akupunktur og alternativ medisin.. Noen som vet hva de koster på apoteket?
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Hei *mamman til Emma*2sa*1ma+spire Jeg kjenner meg så altfor godt igjen i det du beskriver!! Jeg ble brått kronisk kvalm i uke 3+1, 6 dager før IKM og testet positivt samme dag. Jeg er kvalm hele dagen, våkner med kvalme og legger med meg kvalme, de første ukene var jeg bare ekstremt kvalm, fikk i meg lite mat, spiste lite og ofte. Jeg også blir helt fjern, uttafor og fungerer ikke i det hele tatt. I uke 8+ begynte jeg å kaste opp - fikk da diagnosen hyperemesis gravidarum. Fikk beskjed om at jeg måtte få i meg drikke og ta kosttilskudd + omega3 så embryoet får i seg det det skal av næring. Fikk også beskjed om at hvis jeg ikke beholdt drikke måtte jeg legges inn for intravenøs næring. Jeg beholder drikke og jeg beholder maten nå, men er fortsatt veldig kvalm. Det jeg merker er at hvis jeg hviler mye, sover nok, drikker mye væske og småspiser sånn ca hver 2 time så holder det kvalmen i sjakk. Men, hvis jeg stresser, ikke får hvilt meg eller sovet nok, er i fysisk aktivitet (husarbeid etc) eller det går for lang tid mellom måltidene så blir jeg fryktelig kvalm og jeg tror jeg skal til å kaste opp hele tiden... Greier ikke spise tunge måltider lenger, her går det mye i knekkebrød, kjeks, grovbrød og mye grønnsaker og salat. Tunge middager med kjøtt og kjøttdeig, poteter og pasta synes jeg er vanskelig å få i meg. Orker ikke og har ikke lyst på - synes kvalmen blir mer fremtredende også. Jeg fikk kvalmestillende (Afipran) av legen i uke 4, men synes ikke det har hjulpet så veldig mye - de tiltakene jeg har gjort med kosten, hvile, drikke og søvn har gjort slik at jeg klarer meg sånn noenlunde. Jeg er fortsatt som en "zombie" om dagene - fungerer ikke før ved 16/17 tiden om ettermiddagen - da har jeg noen timer som er OK, men jeg har ikke sjans til å dra ut, gå i butikken, dra på besøk eller lignende - å trille frem og tilbake til barnehagen er det eneste jeg klarer (er godt med luft også!) så her er sofaen blitt min beste venn de siste 7-8 ukene =) Jeg er i dag10+5 og er fortsatt ikke kvitt kvalmen - men håper den gir seg snart - for jeg føler meg veldig hemmet i hverdagen... Snakk med legen din og jeg håper du får kvalmestillende (det hjelper jo litt, men forsøk noen av de tiltakene jeg har gjort, så håper jeg det også hjelper deg!!). Ønsker deg lykke, lykke til =) Klems
Snabeltann Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 jeg hadde hypermesis i 29 uker sist. nå er jeg 13 og jeg spyr ikke like ofte (det var verst for meg fra uke 7-11) men kvalmen og brekkingen osv som du sier, er så jævlig at jeg betrakter meg selv som 100 prosent ufør, en zombie, et levende lik, kall det hva du vil, likevel. føles faktisk bedre å få spy. får ikke gjort en verdens ting, huset ser bomba ut og mannen fortviler. absolutt siste mann for meg! regner ikke med at det går over før etter seks måneder denne gangen heller. men så er det vel verdt det (selv om man ikke klarer å tenke sånn akkurat nå!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå