Gå til innhold

Dere som er sunne/opptatt av kostholdet,hva. . .

Anbefalte innlegg

Skrevet

drikker dere til frokost og slikt? Juice? Og hva spiser dere til frokost og kveldmat? :)

Tenkte jeg ville få litt inspirasjon og bli litt sunnere.. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er sånn supersunn, men er vel bevisst på hva jeg putter i munnen. Har en gutt med allergi også, så "lettvindte" middagsretter er heller ikke et alternativ.

Til frukost og kveldsmat spiser:

- havregryn med skumma melk, litt hakka nøtter, kanskje litt tørka frukt og om jeg er veldig søtsugen har jeg litt rennende honning over. Erstatter melken med biola naturell eller natrurell yoghurt.

- havregrynsgrøt med kanel, rosin og banan/eller litt brunt sukker.

- grovt brød (et som er mye grovt og lite/ingenting fint hvetemel) og et grøvt knekkebrød

- pålegg som holder meg gående t.d kokt egg, omelett, magert kjøttpålegg, mager leverpostei, hummus (protein er stikkordet for meg om morgenen) og om kvelden er jeg glad i lett philidelphia ost med mammas syltetøy på knekkebrød.

- jeg drikker kaffe om morgenen, litt skumma melk nå når jeg er gravid. Juice er jo kaloririkt, og jeg spiser to om dagen av frukt så det har jeg kuttet ut. Drikker litt appelsinjuice i helgene.

- smoothie. Har jeg dårlig tid eller matlysten er liten (kvalm i svangerskapet) lager jeg en rask smoothie av frosne bær, frossen banan, naturell yoghurt, juice (evnt bare knust is) og honning/fruktose.

Skrevet

jeg er ikke akkurat manisk opptatt av å være sunn og telle kalorier. MEN jeg velger det sunneste alternativet, rett og slett fordi jeg ikke vil trene meg i hjæl etter fødselen for å komme tilbake i normal passform.

tror det er vanlig å legge på seg fra 6-20 kilo under svangerskapet. så jeg håper på mellom 6 og max 10 =)

til frokost: drikker jeg stort glass med appelsin juice (med fruktkjøtt).

1 grovt rundstykke, med ost/skinke/gjerne røkt kalkun skinke, men godt med tomater eller aggurk på toppen.

Drikker masse vann mellom måltidene.

Lunch: fruktsalat, masse appelsiner , bananer, epler.. er som regel litt mer sulten etter bare frukt så kan ta litt brød med pålegg eller kornblanding til.

masse vann og ellers annen veske.

middag: bare spis det du har lyst på, det gjør alle fall jeg. eneste er at uansett hva jeg spiser passer jeg på å få i meg rikelig med grønsaker. 1/3 av det du spiser som middagsmat kan være grønsaker , da blir det bra =)

PRØVER å ikke spise noe særlig med fettende mat utover kvelden, men suget kommer jo. så nå har jeg finni toro rett i koppen kremet kylling suppe. en kopp med den og man føler seg plutselig mett og god! og unngår potetgull og annet tull å tøys ;)

Skrevet

Takk,-det ga meg noen tips :))

Skrevet

Hei!

Jeg spiser brød med ost og et (eller 2..) glass melk til frokost. Så får jeg dekket kalsium behovet. Så drikker jeg kaffe på morningen. Å spiser som regel minst to frukter. Hvis du vil drikke juice er det lurt å velge eple juice, for den har basisk påvirkning på kroppen, mens mye annen juice har "sur" påvirkning.

Skrevet

Til frokost spiser jeg frokostblanding med masse solsikkekjerner, mandler og rosiner + cultura naturelle + juice.

Om morgenen trenger jeg energi, derfor alle kjernene og nøttene med masse fett i:)

Lunsj er grovt rundstykke med sennep, skinke, ost, tomater, paprika eller knekkebrød med likt pålegg + evt avokado på. + frukt.

Kvelds er enten knekkebrød med pålegg som til lunsj eller yoghurt med masse nøtter + rosiner + frukt.

Til kvelds kan jeg også lage smoothie av frossen frukt + yoghurt + nøtter på toppen.

Skrevet

Jeg drikker stort sett bare vann, vann, vann og vann. Drikker et glass melk nå for å få i meg litt annet, også synes jeg plutselig det har blitt godt etter jeg ble gravid.

Grovt brød eller havregryn til frokost. Liker "frokostgrøt" (2pk som skal kokes opp med melk og vann) veldig godt, føler den metter litt ekstra. Spiser ellers mye frukt og grønnt, av vane. Alltid epler, banan, druer og annen frukt liggende på et fat. Gullerot er også godt å knaske! Ellers så er det veldig godt med salat til lunch, jeg putter litt pasta oppi for at den skal mette litt ekstra.

Det blir en vane å være sunn, føler ikke at noe annet metter så veldig uansett. Blir man fort sulten igjen er det et tegn på at man burde valgt noe annet å putte i seg. Et tips er å spise litt mindre og oftere, og frokost burde være i magen mellom 07-09 for å sette igang magen for dagen.

Var på et kostholdskurs for et par år siden. Fikk en del tips om GI. MÅ du ha noe søtt, så spis det 30 min etter et stort måltid som middag, da er GI lav å kroppen har nok med næringen fra middagen å har ikke behov for å ta opp noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...