Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Det er helt grusomt å høre østlendinger som skarrer på "r"en. Det er en gutt i det programmet washera som snakker slik. Blir direkte uvel av å høre han snakke. Må bare slå av tven. Hva er vitsen? Skjønner de ikke selv at det høres helt sykt ut? Er det et wannabe fenomen blandt skautgutta i oslo eller noe?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Hvis du leser litt språkhistorie, så vil du oppdage at selv i dette århundrede så var det helt vanlig for rike familier i Oslo å hyre inn barnepike fra sørlandet for å lære barna å skarre / rulle på r en, det var sosial status at østlendinger kunne skarre på r en, men beholde bokmålsdialekten på resten av språket. Wenche Foss er et eks på noen av de. Det finnes forøvrig noen som ikke klarer å uttale r på bokmålsvis..
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Å jeg blir kvalm av å høre voksne mennesker si sånt! Er du klar over at noen faktisk ikke kan noe for det? Jeg er en av dem. Jeg ble mobbet på skolen for det. Å det er tydeligvis ikke rart hvis det er dette noen lærer barna sine! nDet er ikke noe moro å ikke snakke som alle andre. Tenkt på det? Jeg skulle gjerne vært for uten den skarringen jeg. Men klarer jo ikke noe annet. Nå har jeg en mamma fra stavanger, så har nok litt derfra. Men ingen av brødrene mine skarrer. Tror det har litt med hva man velger som liten.
Willy Wonka Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Det burde være en nedre aldersgrense for folk å legge inn innlegg.....HI må jo være et sted mellom 10-14 år. En i min familie skarrer på "r". Han kan heller ikke noe for det. Har gått til logoped i mange år, men blir ikke noe bedre. Tror du han velger det selv? han har som anonym over blitt mobbet i mange år. Nå er han voksen og bryr seg ikke.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Ikke for å være pirkete, men det må vel være FORRIGE århundre de hyret inn skarrende nannyer? Er forresten hjertens enig med HI.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Da er det faktisk verre med unger som har lært rulle r og flytter til Stavanger. Det blir en grusom kombinasjon det!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Enig med HI, høres så jævla tragisk ut. Og dessuten, hvor mange år etterpå skal man skylde på de stakkars barnepikene fra det blide sørlandet? Det er jo faen ikke der det ligger sånn 150 år senere liksom. Lær ungene og prat ordentlig. På samme måte som det høres idiotisk ut med shino og shjole etc. Skarre-r er nesten verre i mine ører for å være ærlig.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Jepp, enig. Det høres talentløst ut. Hehe, har dere hørt den reklamen for pierre robert ullundertøy eller hva det er? Hun dama kan jo ikke si R. "Piej Jobæj,...sommej som vintej..." Ho ho
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 Jeg synes det er fint jeg. Høres litt mer dannet ut. Og Norges smarteste mann, Per Fuggeli snakker sånn. Østlandsk kunne vært fiint hvis dere hadde hatt skarre-r. Så det så.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #11 Skrevet 4. mars 2009 Østlendinger som skarrer er det fineste som finnes! Har alltid sett på dem som litt "finere".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå