Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har søkt litt i debatten her og sett at det er noen få som har bodd eller bor i Brisbane, og lurer på om det er noen som fremdeles bor der med barm?

Jeg og min australske samboer venter vårt første barn og har planer om å flytte til(bake) til Brisbane i løpet av høsten (australsk vår). Da samboeren min som nevnt er australsk, og hans familie og venner alle er australske, regner jeg med at jeg kommer til å ha lyst til å få kontakt med andre nordmenn som bor i Brisbane med barn.

Er det noen som vet om det f.eks. finnes noen norske playgroups eller er det noen andre som planlegger å flytte dit, eller bor der allerede?

Setter STOR pris på svar! :-)

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prater om å flytte dit, men ingenting er sikker enda. Har fortsatt mange spørsmål før vi bestemmer oss helt. Vet du hvordan det er å ha barn i Australia? Jeg er amerikansk og synes det er skummelt der borte, men liker livet her i Norge veldig godt. Trygt, gode skoler, naturen - alt er perfekt for barn. Men jeg aner ingenting om hvordan det er i Australia.

Skulle vi flytte dit, så ville vi også ønske kontakt med nordmenn, slik at barna kan holde norsken ved like.

Beklager jeg ikke kan svare ellers på deg, men siden vi snakker også om å flytte til nettopp Brisbane, så måtte jeg svare litt. :)

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat bodd to år i Australia med min datter og min australske mann. Kjempe fint! Flytta tilbake til Oslo for et par år nå(sørge for litt opptjeningsrettigheter ifh til mammaperm :-)

Vi bodd ett år i Fremantle, WA og der kjenner jeg flere norske, og ett år i Brisbane hvor vi har så mange australske venner og fam.mdl at jeg ikke opsøkte noen norske. Men det skulle ikke by på problemer å finne dem tror jeg. Heller ikke å finne australsk playgroup heller, (barselsgruppe), noe jeg virkelig anbefaler og bare har gode erfaringer fra. jeg skal undersøke litt for deg ang norske grupper der nede, vet du hvor dere skal bo?

klem fra Mari

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei hei:)

Jeg svarer nok litt sent, men håper du fortsatt er innom:)

Vi har bodd her i Brisbane i over 3 år nå. Har en gutt som snart er 3 1/2 år. Vi er begge norske og studerer her (jeg er 24 år og samboern 30). Vi blir her hvertfall til mars 2010, men vet ikke helt hva som skjer etter det..

Jeg hadde kontakt med noen norske som hadde en liten ¨gruppe¨ og du må gjerne få e-mailen til de om du vil? Det passet sjelden med min timeplan osv så jeg har ¨falt¨ litt ut.

Ta gjerne kontakt:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei! Takk for alle svar dere! Jeg har sett at svarene kom, men har ikke fått til å logge meg inn slik at jeg kunne svare dere. Beklager så mye!

Koselig å høre at det er andre norske i området. Jeg tenker mest for snuppa sin del at hun skal bli vant til å høre andre enn bare mammaen snakke norsk, og så er det jo klart koselig for meg også å ha noen andre norske med barn i nærheten. :-)

Vi har ikke bestemt avreisedato enda, men jeg tipper det blir utpå høsten, dvs. Brisbanes vår, den fineste tiden synes jeg.

Skrevet

Hei shari_z!

Jeg har jo ikke hatt små barn i Australia selv, men det jeg kan si som er "definitivt" som kan være med å legge til rette for en fin hverdag er:

- deilig klima året rundt, så det er mye utendørsaktiviteter

- mange flott parker med skikkelig fine lekeapparater, og skygge så barna ikke blir solbrente når de leker

- i Brisbanes south bank, like ved sentrum, er det et svært badeområde, laget som en lagune (det er klorvann), og der er det tilrettelagt for at barn i alle aldre kan leke seg. Og så er det gratis å v're der. :-)

- stort utvalg i skoler, men jeg vet ikke hvordan det er i forhold til om man kan "pick and choose" blant de man synes ser bra ut.

- barn driver mye med sportslige aktiviteter, så jeg har inntrykk av at mange barn er mer aktive enn her i Norge, iallefall dersom man ser på året som en helhet. Men usunne vaner og overvekt er en utfordring blant barn og unge i Australia også, slik det er i Norge og USA også.

Skrevet

Hei!

Takk for svar! Vi kommer nok til å bo ganske nær sentrum av Brisbane tror jeg, antagelig ikke lenger ute enn Manly iallefall. Har snakket litt om nord på Gold Coast også, men tipper vi ender opp ganske sentralt i Bris jeg. :-)

Vi har også masse venner og familie der, så vi får nok ikke problemer med å sysselsette oss og har også flere venner med barn, men jeg tenker at en playgroup er kjekt for meg og vesla når vi likevel skal være hjemme til min permisjon er over iallefall. Har tenkt å se etter australske playgroups også, det er fint å høre at du har positive erfaringer med dem.

Tenker dere å sette nesa tilbake til Brisbane på et tidspunkt, eller blir dere i Norge en stund nå? Veldig greit med barselpermisjonen vi får her, det gjør jo alt mye lettere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...