Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Hva koster sølvet til hardangerbunaden? Jeg har arvet en 100 år gammel, flott hardangerbunad, men skjorten og sølvet tilhører egentlig sunnmørsbunad, tror jeg. Skjorten vet jeg at tilhører sunnmørsbunad, sølvet ligner veldig, så tror ikke det er riktig til hardangerbunad. Så jeg vil jo gjerne anskaffe det riktige tilbehøret, men hva må jeg regne med at det koster? Tenker da det billigste, altså støpt og ikke håndlaget sølv.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har ikke hardangerbunad, men sølvet til min bunad kostet vel ca 7000kr tror jeg. Du kan finne noe brukt på finn.no da:)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Men det varierer vel veldig fra bunad til bunad? Finner ikke noe brukt på finn, bare komplette bunader i så fall:) Kan nevne at jeg ikke tror jeg skal ha disse "holderne" som skal festes ved vesten for å holde bryststykket på plass - da jeg har en litt spesiell vest, og bryststykket er perlet i sin helhet - skulle tro jeg da risikerte å løsne noen av perlene.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Det varierer, men vis somregel er det en liten og en stor sølje, mansjettknapper, øredobber, ring, sølvbelte og veskelås. Da kan du regne ca 7000kr. Noen bunader har ikke sølvbelte og blir da mye billigere, noen har snørekjede og hekter på vesten og det blir jo dyrere.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Ok, tusen takk:) Jeg har perlebelte til min, og vil ikke ha øredobber. Mansjettknapper har jeg, men spørs vel om de er riktige. Ring dropper jeg. Så er vel i hovedsak den store søljen, og en eller to små øverst på skjorten, må finne ut om jeg blir slaktet hvis jeg ikke har sånne til vesten min. Veske bruker jeg ikke. Noen som vet hva den store søljen, og den andre som skal øverst på skjorten, koster?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Til min bunad koster den store sølja 1700kr...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Ok, takk for svar! Vet du hva den lille søljen koster? Eller har du bare en stor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå