Gå til innhold

Jerntabletter = tregmage


Punktum ;-)

Anbefalte innlegg

I svangerskapet fikk jeg beskjed om å ta jerntabletter fordi jernlageret mitt var lavt. Det samme har jeg fått beskjed om å etter fødselen. Men, hvordan kan jeg unngå at magen går i "vranglås" pga jerntablettene? Finnes det en type tabletter som er skånsomme for magen? Jeg hater svisker og duphalac/laktulose og vil derfor slippe å innta det... Har ikke lagt merke til at youghurt hjelper stort....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt Hemofer jerntabletter og har ikke hatt noe problem med de. Du kan ev. ta melkesrebakterier i kapselform samtidig (f.eks idoform)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spiseskje med linfrø i yoghurten kan hjelpe.. Det funker for meg hvis jeg er hard i magen i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh...dette er jeg også spent på. Jeg fikk beskjed i går om at jernlageret mitt er nede på 6 (var på åttitallet før svangerskapet), så jeg må nok spise jern i månedsvis. Er veldig spent på hvordan magen reagerer på det, ja... Men kaffe, frukt (som jeg nesten ikke tåler lenger takket være en pollenallergi med kryssallergier som dukket opp under svangerskapet), tørket aprikos osv kan jo avhjelpe situasjonen. :) Dessuten finnes jerntablettene i ulik styrke, så det går jo kanskje an å gå ned på styrke hvis du plages veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe.....? Mot treg mage...?? Eller missforstod jeg deg nå? I såfall må jeg drikke så mye kaffe at jeg får koffeinsjokk, for jeg drikker ganske mye kaffe pr dag allerede, uten at det hjelper.... (har prøvd dager uten også, for å se om det hjelper mot treg mage. Men akk...) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange hjelper kaffe, ja. Gjerne litt sterk kaffe da... Men det er alltid sånn at ikke alt hjelper for alle da. Jeg blir for eksempel ikke våken av kaffe, men heller døsig... :)

 

Epler og tørket aprikos da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytende jern er mer skånsomt mot magen enn tabletter. Jeg har til vanlig store problemer med magen, så for meg var det uaktuelt med jerntabletter etter fødsel. Det kan jo jo være problemer nok med magen etter fødsel, så en trenger ikke gjøre det verre. Men flytende gikk veldig bra å ta for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg lo godt da jeg begynte å lese svaret ditt. Flytende jern - jeg så plutselig for meg sånn rødglødende masse som har +1500 grader liksom *ler*.

 

Jeg var ikke klar over at det fantes flytende jern faktisk, så det skal jeg spørre etter neste gang jeg er på apoteket. Takk for supert tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...