Gå til innhold

Når kontakte NAV ang permisjon??


Trolljenten

Anbefalte innlegg

Hei, vi har termin 25.mai, og har ikke tatt kontakt med NAV og den papir"mølja" der. Når skal man egentlig gjøre det? Vet ikke helt hvordan vi skal fordele permisjonen vår ennå, så synes dette er vanskelig.. Noen råd der ute?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ha full permisjon med 80% lønn. og så skal samboeren kun ha de 6 ukene han har rett på. Det gjør ingen ting om han ikke har bestemt når han skal ta de, for da skulle vi bare komme en måned i forkant og si ifra så ordnet de med pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trolljenten - Med termin 25. mai er det en helt perfekt tid å søke nå.

 

Kommer selvsagt an på hvor du bor, men i byene er det for eksempel 3 måneders behandlingstid, og da vil jo det si 3 måneder før du skal ut i permisjon, som for deg vil være 4. mai. Altså om akkurat 3 måneder.

 

I søknaden trenger du følgende:

 

1 - Du søker ved å fylle ut skjema NAV 14-05.05 "Krav om ytelse ved fødsel og adopsjon."

 

2 - Du trenger å legge ved bekreftelse fra lege/ jormor om at terminen er 25. mai, denne bekreftelsen må være skrevet etter uke 26.

 

3 - Ellers legger du ved kopi av lønnsavregning, som en bekreftelse på hva du tjener pr måned.

 

4 - For at NAV skal kunne beregne hva du skal ha, er det i tillegg nødvendig at arbeidsgiveren fyller ut blanketten NAV 08-3001 "Inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker."

(Se til at dette blir gjort, i mitt tilfelle hadde de glemt det...)

 

 

Jeg la også ved kopi av arbeidskontrakt og helsekortet, men det er bare fordi jeg hadde så angst for å gjøre noe feil. Om du har tisvarende angst bare legger du ved kopi av årsoppgave eller det ene med det andre. Bedre med for mye enn for lite i en søknad som dette. Ta kopi av alt du sender, slik at du har alt tilgjengelig om det skulle bli noe tull med NAV. Det har jo hendt før.

 

Ang det med fordeling, er dette noe man kan ta stilling til senere også. Som et eksempel kan jeg nevne vårt tilfelle:

 

far er enda i utdanning, så vi søkte for full pensjon til mor. Han kommer til å begynne i arbeid i august, og vil ha tjent opp sin rett til pappapermisjon i februar 10. Men da søker vi bare på nytt når den tid kommer, slik at han kan få sine uker da.

Snakket masse på telefon med NAV om dette, så det går altså også an å endre fordelingen siden.

 

Men, her og nå må du velge om du vil ha 80% eller 100%. Vi gikk for 80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 16.mai og sendte inn søknaden til Nav i januar engang...Fikk beskjed om at det var 3mndr behandlingstid og at man derfor måtte sende inn 3mndr før du skal i permisjon... altså nesten 4 mndr før du har termin!!

 

Jeg har tatt 80% lønn i permisjonstiden og far skal ha fem uker permisjon i sommer mens jeg tar ut ferie, og den siste uken når jeg begynner å jobbe igjen i mai neste år!

 

De datoene du skriver på skjema kan endres på hele veien så hvis dere har en liten anelse om hvordan dere vil fordele det så er det nok!

Og har du opptjent feriepenger fra i fjor så hvorfor ikke ta ut ferie og la far ha permisjonen sin da/eller deler av den så er dere hjemme noen uker sammen=)

 

Men anbefaler deg å sende inn skjemaet så fort som mulig!! Ting tar tid på NAV!(men det kommer sikkert ann på hvor du bor også)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Selma for et meget grundig og rikholdig svar!!!

Nå ble jeg litt beroliget. Skal være flink jente og søke i morgen :-)

 

Ha en super duper dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...