Gå til innhold

Har noen her laget foccacciabrød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget deg mange ganger selv, funnet en oppskrift som er sååå god og gjør brødet helt fantastisk.

Meeen, en av hovedingrediensene er durumhvete, ved siden av vanlig mel. Jeg har fått tak i det tidligere men nå er det slutt på det på alle de lokale butikkene.

Noen som har laget det med "bare" vanlig hvetemel? Jeg ser for meg at det sikkert ikke er like perfekt:) Men alt går vel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare laget det med "vanlig"mel. Blir veldig godt.

Skrevet

Er det enkelt? Hva spiser man til?

Oppskrift ? :o)

Skrevet

50 gr gjær

6 dl lunkent vann

2 ts salt

250 gr durumhvete

400 gr hvetemel

2 ss olivenolje

1 ts sukker

Rør gjæren ut i fingervarmt vann. Bland sammen alle ingredensene og kna godt sammen til en løs deig. Ha litt olje på hendene så slipper du at deigen fester seg. Bruker du bakemaskin holder det med 5 min elting, bruker du hendene kan du gjerne elte deigen i ti minutter. La deigen heve et lunt sted til dobbelt størrelse

Smør en vid form med litt olje, klem deigen utover og sett den til heving i nye 30-40 minutter. Når 10 minutter gjenstår av hevetiden, lager du groper i deigen med fingrene

Forvarm stekeovnen til 200 grader. Hell olje over slik at det er rikelig med olivenolje i gropene.

Strø over rikelig med havsalt, og stikk inn kvaster med frisk rosmarin, legg på oliven (vi hopper over dette med oliven hjemme hos oss)

Stek brødet i ca 20 minutter til det har fått en gylden overflate. La brødet kjølne litt på rist før servering.

Fant oppskriften i lørdagsmagasinet til dagbladet i forfjor sommer. Brukt den masse, foccacciabrød kan brukes til nesten ALT!

Skrevet

Kan man fryse det ned?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...