passilurken Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 er 11 dager på overtid her, men i dag gir jeg bengen i alle matråd og spiser både reke- og roastbiffsmørbrød:) har i lange tiden gledet meg til dette, siden min mor blir 55 i dag. og jeg hadde jo planlagt at babyen skulle være født til nå!!! hele svangerskapet har jeg vært såååå flink og holdt meg unna alle disse matvarene man ikke skal spise, men nå gidder jeg meg jammen ikke lenger:) i går drakk jeg masse cola og i dag blir det altså reker i lange baner:) åååå som jeg gleder meg:) kjenner jeg har ikke dårlig samvittighet en eneste plass heller:) knøttet har det jo så godt inne magen som han kan ha det, og gidde jo ikke komme ut! så i dag skal jeg virkelig gasse meg:) ååååå så jeg gleder meg:):)
lykkelig gravid trønder t 23/3 Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 hehe.. hørtes ut som en god plan! Kan da umulig være farlig nå som babyen så å si nesten er ute.. Men 11 dager på overtid... blir du ikke satt i gang da? Er grensa 14 dager kanskje?
Maria1979 Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 jeg har spist reker i svangerskapet jeg da....mente det var iforbindelse med amming det var litt mer uaktuelt...men samma det....Jeg har annonsert at det første jeg skal kaste i meg etter fødselen er loff med roastbiff og spekemat!!!:-)og salami..... Og gjerne et glass vin(ikke på fødestua da......)etterhvert!!:-) Rart med ting man ikke"får lov"til å spise!!! -jeg har jo ikke spist de tingene jeg har lyst på nå flere ganger i uka før heller...he,he
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Å, jeg skjønner deg sååååååå godt !! :-) Jeg har spist bittelitt reker i rekesalat i svangerskapet, men veeeeldig lite. Jeg gleder meg også til reker, men det jeg gleder meg mest til, og har savnet aller mest er SALAMI !! Herregud, som jeg savner det innimellom, hehe ;-) Og div annen spekemat, men mest salami. Jeg får nesten vann i munnen når jeg tenker på å kjøpe sånn myk Pågenloff, ha på litt smør, majones og SALAMI !! Ikke mange ukene igjen nå !! :-) (Hvis man kan spise salami når man ammer da, det er jeg søtten ikke sikker på...) KOS DEG MASSE I KVELD !!
Mia29 Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Roastbeaf gleder jeg meg også til. men reker har jeg spist ganske masse av. Har ikke sett noen kvalitetssikrede råd som sier vi ikke kan spise det. Så vidt jeg har skjønt gjelder dette også for ammeperioden, så det blir nok reker fremover også. Mem får vel lese meg litt opp på ammekost på matportalen. De rådene som før gjaldt for allergi som mødrene våre driver og prater om er stort sett utdaterte.
Daisygirl Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Kos dere med reker så mye dere vil, damer! "Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra: Blåkveite over 3 kilo. Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever. Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet. Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt). " (sakset fra Matportalens kostholdsråd for gravide)
lykkelig gravid trønder t 23/3 Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Jordmor sa til meg at jeg kunne spise reker, bare med måte. Du setter deg ikke ned å spiser flere kilo reker på en gang! hehe... Når det gjelder salami så har jeg spist det HELE tiden jeg!! Men jeg har holdt meg unna spekeskine, fenalår og roastbeef. Jeg har nå forresten prøvd å steke roastbeef, og det var ikke godt.. hehe.. Når det gjelder spekeskinke går det an å legge en pakke i frysern 2 døgn og da skal alle evt. listeriabakterier være drept! Så etter 2 døgn i frysern så har jeg faktisk spist det jeg!
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 Ja, det med salami er vel et sånt område hvor "de lærde strides" som det heter. Men jeg har liksom tenkt at det ikke er verdt risikoen, og nå har jeg bare såvidt over 4 uker igjen (eller 6 uker hvis jeg går full overtid) - så nå skal jeg klare å holde meg. Men gjett om jeg skal ha salami på brødskiva det første jeg spiser når ungen er ute, hehe ;-)
Nøtt Skrevet 5. mars 2009 #10 Skrevet 5. mars 2009 Hva er galt med å spise reker i svangerskapet? Aldri hørt om før.
Herkules Skrevet 5. mars 2009 #11 Skrevet 5. mars 2009 Neida reker kan man gofle i seg som gravid og er helt greit når man ammer også. Til HI ha en fin og hyggelig kveld med god mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå