Gå til innhold

1 kontroll, ta med sambo??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om det er vanlig å ta med samboer på første kontroll hos lege eller jordmor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gamle far er lege, og sier fedrekvoten på første legebesøk er økende. Samtidig er jo det ofte en kjapp konsultasjon uten tid til så mye prat, og mange lytter heller ikke etter hjertelyd fordi det er ofte altfor tidlig og det ender opp med at de som ikke får høre tar en dyr privat ul fordi en blir bekymret (og en del er bekymret for unødvendig bruk av ul). Så lenge en er forberedt på det, er det bare å ta mannen med.

Hos jordmor blir det veldig populært at far er med, og det er ganske vanlig blandt førstegangsgravide. Far bør kanskje være forberedt at han vil få spørsmål om hva han synes er moro og vanskelig, og hvilke tanker han gjør seg osv. Min mann ble litt tatt på senga av det:)

Skrevet

Jeg hadde ikke med pappaen på 1. kontroll, siden det var i uke 8.. alt for tidlig til å høre hjertelyd, og det var mest blodprøver, skjemautfylling og andre papirer. Tok han med til kontrollen jeg hadde ca i uke 14, da fikk vi høre hjertelyd, og det var litt mer på den kontrollen som hann hadde utbytte av å få med seg, som div. info og papirer, etc.

Skrevet

Sambo har vært med på stort sett alle kontrollene han da, men han er hjemme på dagtid, så han har stort sett tid til det og da. Han var også med på alle kontrollene første gangen.

Skrevet

I første svangerskapet tok jeg med pappa'n på alt! Syns at det var greit at han kunne høre alt fra legen og jordmora direkte. Som mann og dame lurer man ofte på forskjellige ting.

Første time hos jordmor satt hun av en hel time. Det gir jo god tid til spørsmål fra begge.

Kan absolutt anbefale å ta med pappa'n :)

Skrevet

MAnnen min var med på samtlige undersøkelser unntatt den første, noe som var synd, for vi hørte hjertelyden allerede da! Han får selv velge om han vil være med nå. Det var godt å være to og å dele hele prosessen. Spesielt godt at han hørte av jordmor anbefalte meg å sykemelde meg pga mangel på søvn, noe som gjorde at han bakket meg opp da jeg var i tvil om dette og holdt på å la stoltheten ta overhånd... Så jeg sykemeldte meg og var uthvilt til termin, noe jeg er lykkelig for den dag i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...