M&M&..M? Ja, det ble M igjen:) Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Hei! Er i uke 35 og hoster som en "galen". Har hostet en uke nå, og til tider kommer det opp grønt slim. Var til legen på mandag for å få forlenget sm, men lagen var da ikke interesert i å høre om mine hoste plager . Irriterer meg noe grenseløst at en ikke kan få hjelp for mer en en ting om gangen hos legen. Så nå sitter jeg her , sover kanpt nokk om natten, føler som om halsen skal vrenges, hoster som jeg nesten kaster opp...og til tider føles det som om ungen er på vei ut... og magener ikke direkte behagelig...så mitt store spm i dager om none vet hvilke hoste saft man kan ta som gravid som er effektiv mot hoste. Var på apoteket for en uke siden og fikk beskjed om at Noscapin ikke kunne brukes av gravide, men leste et annet sted her på nettet at det kunne en..noe som vet , har erfaring ?? eller må jeg bite i det sure eple å ta meg en tur til legen igjen?? på forhånd takk for svar
Suss@ med 3 gutter Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Nei vet ikke om det er noen reseptfrie man kan ta, men du kan få sånn efedrin hostesaft samme som barn under 2 får.. Men da må du nok til legen å få resept! God bedring!
Lillemus&mamma'n Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Legen min sa at det ikke egentlig er noe hostesaft som hjelper, så jeg frikk ikke noe da jeg hadde bronkitt for en stund siden, men prøv fribol hostedrops, de hjelper litt og er ikke skadelige.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Mamma sier at det hjelper å smøre mentholatum krem under føttene... funket på lille snuppa vår i alle fall... lykke til, og god bedring
sneipen <3 snuppa Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 mentholatum hjalp iallefall på meg! hosta i 9-10 dager. enkelte netter fikk jeg ikke sove. prøvde med mentholatum under føttene,bittelitt på brystet og litt under den tette nesen min;) det hjalp,fikk sove i 4-5 timer i slengen!
sweet dreaming Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Hostesaft som hjelper er de på resept, Cosylan og Solvipect comp. De vil man ikke gi til gravide, fordi de inneholder alkohol og morfin. Tror man i ekstreme tilfeller kan få de av legen likevel, der behandling er viktigere enn risiko. Jeg har slitt med flere kraftige forkjølelser i løpet av dette svangerskapet, ikke fått noe. Jeg har derimot vært i Sverige og kjøpt en halstablett på apoteket der som heter bafucin. den selges ikke i Norge, men i følge pakningsvedlegget så er det ikke noe problem for gravide å bruke. Denne virker på den måten at den bedøver slik at halsen ikke føles så sår, i tilegg inneholder den bakteriedrepende midler som virker lokalt i svelget, og sykdommen varer derfor ikke så lenge. Bedøvelsen som er i den er samme stoff som det man smører såre gummer med på småbarn. Den er veldig god å ha da den lindrer når halsen er vond. Ellers så har jeg drukket varm melk med honning , varm te, drukket ekstreme mengder med vann for det har slimløsende effekt . Nesespray mot tett nese og gurglet halsen med vademekum.
Snuppa & llillebror Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har fått Cosylan i svangerskapet... Legen anbefalte heller det enn å gå å hoste og hoste og hoste... Det er jo morfin i det, så jeg var litt skeptisk. Da sa ho at ho helt klart hadde tatt den om ho hosta sånn som jeg gjorde...ho er gravid ho og nemlig. Jeg tok den bare til leggetid da, sånn at jeg fikk sovna inn. På dagen foretrakk jeg heller å hoste.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har slitt med forkjølelse og hoste de siste par ukene. Fikk beskjed av legen om at hun ikke ville gi meg noe på resept, men at Solvipect var greit. Den inneholder alkohol, men er jo begrensede mengder man har i seg da. Det hjalp hvertfall meg å få løst opp litt. Sliter med mye kynnere, så det har vært viktig å få roet ned hostinga! Er forresten noe som heter eucalyptushonning, den brukte jeg i forrige svangerskap. Mener i farten at noscapin brukes mot tørrhoste, så det er vel ikke det du trenger mot hosten din.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Vil bare legge til at det er forskjellig innhold i Solvipect og Solvipect Comp. Jeg har brukt av den førstnevnte som er reseptfri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå