lillehare Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Snakket med Gyn min idag og sa jeg trengte en hsg (røntgen) av eggledere. ringte litt rundt, og det er ikke noen private som gjør det. ikke alleris, volvat, men sykehusene gjør det selvfølgelig. riksen sa at jeg får et rør inn i URINVEIENE. her skal det kontrastvæske, og dette høres bare helt for j... ut! Gjør det vondt?? Kan jeg kjøre bil? Kan jeg få tips, har fått noen, men trenger å høre mer. Er skikkelig stressa nå. Har virkelig ikke lyst til å gå igjennom dette. hilsen bekymret..
hildri Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Kjære deg. Dette er ikke noe å grue for. Det er som en vanlig gyn og de setter ikke kontrastvæske inn i urinrøret men inn i livmor og eggledere. Det er litt ubehagelig, men går fort over.. Du får svar med det samme. Lykke til.
MK73 Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Jeg har gjort dette hos Smestadgynekologene i Oslo.
lillehare Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. mars 2009 hei, snakket med dem forrige dagen, og det kostet nesten 1800 kr og riksen 200. Og på riksen kunne jeg få time allerede neste uke så jeg takket ja til det.. hvor lang tid tok det?? noen sier 10 min, men riksen sier 30 min... gruer meg lit... men gleder meg vldig til å få det overstått..
hildri Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Totalt tar det vel 30 min men selve undersøkelsen tar ca 10 min. Lykke til. Hold oss oppdatert da!
lillehare Skrevet 9. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2009 hei, skal si ifra hvordan det har gått.. skal gjøre denne uken...rikshospitalet sa at det er vondt hvis egglederne er tette, men hvis de ikke er det så var det ikke ille... men men, skal bli godt å få det overstått..
hildri Skrevet 10. mars 2009 #7 Skrevet 10. mars 2009 Lykke til. med meg kom den ene med en gang og så tok det noen sekunder med den andre. Se positivt på det. de sier at sjangsene er enda bedre etter en slik undersøkelse da de har spylt dem godt og at forholdene da blir bedre for graviditet. Hold oss oppdatert..
lillehare Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2009 tusen takk hildri, skriver i morgen.. gruegleder meg...
MK73 Skrevet 11. mars 2009 #9 Skrevet 11. mars 2009 Jeg betalte kun offentlig egenandel, gjorde dette som en del av utredning for barnløshet (hadde utredning i regi av Smestadgynekologene, ble henvist dit av fastlegen). Undersøkelsen skulle ta 15 minutter, men med meg tok det 45 minutter. Legen fikk litt problemer underveis, og jeg fikk smerter og kramper, som igjen gjorde det mer problematisk for legen, som gjorde at det tok lenger, som gjorde at smertene mine ble verre etc etc. Men det er IKKE vanlig, altså! Jeg tenker dessuten som så at jeg har jo tenkt å føde engang, så da tåler jeg det meste av mindre smertefulle undersøkelser og prosedyrer som må til på veien dit :-)
lillehare Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2009 hei, for noen så kan det være mer problemtatisk, men som regel går det greit. gjorde det denne uken, ingen fare eller skummelt, alt er fint der nede, egglederne er ikke tette og flyter mellom tarmene sa legen... hva er neste stge for deg nå?
MK73 Skrevet 14. mars 2009 #11 Skrevet 14. mars 2009 Godt å høre at det gikk fint for deg :-) Jeg har kommet ganske langt siden den undersøkelsen, det var nemlig på våren 2006... Siden det har jeg vært gjennom enda mer utredning, 4 prøverørsforsøk på Ullevål, et forsøk ved privatklinikk, og en tvillinggraviditet som endte i MA og SA og utskrapning. Det siste skjedde like før jul, så nå venter vi på å komme igang med nytt prøverørsforsøk. Venter bare på mensen, og starter dermed opp om 3-4 uker.
lillehare Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #12 Skrevet 16. mars 2009 hei du, trsit å høre om dette, helt forferdelig, kan faktisk ikke tenke meg hvordan det er... men kan jeg spørre om hvor lang ventetid det er på ullevål sånn ca? var/ er du fornøyd?? håper på svar, vi skal søke snart, men vet virkelig ikke hvor, føler for riksen men men....:/
sniljente2 Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 jei på deg,jeg skal være litt ærlig i mot deg nå.Det gjør vond og det kan sammenlignes med veer.men det går fort over og de passer godt på deg.smertene går som sagt fort over å hvis du ikke kan kjøre selv så kan du få en rekvisisjon på taxi,spør enten fast legen eller dit du skal.jeg ønsker deg lykke til.en liten fordel at det faktis flere har blitt gravide etter ett sånt ingrep.stor klem
lillehare Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 16. mars 2009 hei du! hadde hsg forrige uke og det gikk kjempe fint. legen der sa det er en promille større sjanse for å bli gravid. så jeg kjører på med solvipect. men jeg vet ikke helt, er ikke så optismist lenger. vi skal legge inn en søknad men har ikke fått så mange tilbakemeldinger på dette i forumet. men sånn er det. skulle gjerne hatt mer info, men nettsidene er faktisk ikke så bra. har du noen tips?? hadde blitt glad.. klem til deg
MK73 Skrevet 16. mars 2009 #15 Skrevet 16. mars 2009 Hei, lillehare, og takk for det. Da vi kom inn til Ullevål fikk vi beskjed om 9-11 mnd ventetid, så kom vi inn etter 8 mnd. Nå tror jeg ventetiden er kortere, men det vet jeg ikke sikkert. Hvis jeg var deg ville jeg rett og slett ha ringt de aktuelle klinikkene og spurt hva ventetiden er nå. De aktuelle offentlige klinikkene på Østlandet er Riksen, Ullevål og Porsgrunn. Av en eller annen grunn nevnte ikke gynekologen som søkte for oss at Riksen var et alternativ, så vi fikk da valget mellom Ullevål og Porsgrunn. Porsgrunn hadde kortere ventetid, men er jo to timer fra Oslo, og vi bort 15 minutter fra Ullevål. Da hadde vi holdt på såpass lenge at noen måneder fra eller til ikke var så viktig for oss, og ettersom det kom til å bli endel besøk på klinikken så syntes vi det var greit å ha det nærmest mulig. Dermed ble det Ullevål. Jeg er for det meste fornøyd med behandlingen jeg fikk der (bortsett fra at jeg ikke ble gravid da..), det eneste jeg skulle ønske var at de hadde vært mer åpne for å prøve andre medisiner. Det er en offentlig klinikk, og da kan man ikke forvente samme "servicenivå" som i privat sektor - men de er fine mennesker de som jobber der. Riksen er en mye større klinikk, på Ullevål var/er det bare 7 ansatte, jeg syntes det var fint at det ikke var så mange å forholde seg til, ble litt mer personlig da. Når det gjelder suksessrate så tror jeg de er omtrent like for disse klinikkene. Du får si fra om det er noe spesifikt du lurer på.
hildri Skrevet 17. mars 2009 #16 Skrevet 17. mars 2009 hei lillehare! Ser du skal søke om IVF, men har de funnet ut av hva som er galt med deg/dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå