@--->---- Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Hei. Jeg har fått påvist b12 mangel. Med svært lave verdier. (rundt 30). Pga dette får jeg injeksjoner hver 3. mnd. Eneste informasjonen jeg har fått, er at denne mangelen skyldes en feil med tarmene (tarmene tar ikke opp dette vitaminet) Har lest endel på nettet, og der står det at det er svært vanlig at man må gjennom en gastroskopi for å finne ut årsaken til b12 mangelen. (som kan være kreft i magen, feil på skjoldbruskkjertelen osv). Må innrømme jeg ble temmelig redd da jeg leste dette. Noen av dere som har b12 mangel? Har dere gått igjennom noen undersøkelser for å finne årsak?
nybebis Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Mitt B12 svinger også. Det var veldig lavt da jeg var gravid med datteren min. Nå ser det ut til at skjoldbukskjertelen blir spist opp av antistoffer...I betyding; jeg kan når om helst for stoffskifteproblmerer. Legen min sier at dette kan fårekomme etter fødsler. Nå er B12 lageret mitt OK, men jeg trodde man bare måtte ta tillskudd av vitaminet og at det ikke nøvendigvi er noe alvorlig galt! Det eneste er at B12 virker på nervesystemet og kan gjøre deg deprimert om du ikke får nivået opp. ( det er faktisk litt farlig å lese på nettet om dissse tingene. Ikke allt er riktig om mye er omtrentlig og til og med overdrevet ) snakk med legen din. Lykket til )
@--->---- Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2009 Har du noen symptomer når b12 verdiene blir lave? Jeg blir så ekstremt trøtt. Alt er ett ork. Føler ikke sprøytene hjelper noe særlig heller.
nybebis Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Jeg ble også trøtt og veldig deppa. Jeg har også veldig lavt jern av og på, som gjør en trøtt. Nå er ikke legen sikker på om dette latente stoffskifte problemet er en faktor også. Har du sjekket dette? Jeg har hatt MYE stress på jobben og er nå sykmeldt, og føler meg faktisk litt bedre. ( føler at alderdommen kommer krypende, hehe...)
Mamma til to tette Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har hatt B12 mangel i mange år, hadde full sjekk med gastroskopi og endoskopi og blodprøver m.m. Det var ingen grunn til at jeg skulle ha B12 mangel så vet ikke om det burde vært utredet ytterligere men jeg har bare slått meg til ro med at slik er det. Jeg får B12 sprøyter hver 3 mnd og hvis ikke jeg husker det så kan jeg sove døgnet rundt, har kort lunte, får ulvehunger (kan bare spise og spise og føler meg likevel kjempesulten) og blir litt deppa. Mannen min sier at han merker det på hele sinnstilstanden min at jeg trenger B12 og det er jo faktisk litt skremmende, at det forandrer meg såpass mye. Fikk du ikke en sånn kickstart på B12 i begynnelsen, såvidt jeg husker så fikk jeg 1 gang i uken i en periode så sjekk og så videre hver 3 mnd. Hør med legen dersom du bekymrer deg
@--->---- Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2009 Jeg er alenemor, og har ett kronisk sykt barn som krever endel "ekstra". Føler meg fullstendig tappet for krefter. Er sykemeldt jeg også. Følte meg litt bedre like etter første injeksjon. Men tok ikke mange ukene før jeg var tilbake i dårlig form. Er nok deppa jeg også. Føler jeg ikke strekker til, orker ikke noe. Har tatt en rekke blodprøver i går. Bl.a. stoffskifte. Ny b12 injeksjon er like rundt hjørnet også. Så håper det snart kommer bedre tider
Sassy. Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 B12 mangel er gjerne noe eldre har. Men unge kan også få det, og da kan det være noe som ligger bak det. Kjenner flere som har fått påvist B12 mangel, og etter gastroskopi har fått påvisst bl.a cøliaki eller hveteallergi (sykdommer i tarmen). Og når de går på riktig kosthold slipper de å ta B12 sprøyter da verdiene går tilbake til det normale. Men hender også at de ikke finner noe galt....
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Jeg hadde b-12 mangel en periode etter en lengre utenlandsopphold med veldig endring i kosthold. Jeg tok gastroundersøkelse, og der fant legen at jeg MULIGENS manglet et protein er nødvendig for opptak av dette vitaminet. Jeg ble satt på sprøyter over et års tid, med beskjed av fastlegen om at dette skulle jeg fortsette med livet ut. Jeg sluttet like etterpå, for jeg følte ikke at jeg trengte dem lenger. (ehhhh..tja, var min egen doktor der, ikke lurt.) Jeg hadde liknende symptomer som andre beskriver her, så jeg kunne kjenne veldig tydelig på kroppen når det var tid for neste sprøyte. Ofte drøyde jeg litt for lenge melloom hver sprøyte, og før jeg sluttet, fikk jeg ikke disse symptomene lenger. Nå før siste graviditet lå nivået mitt på 100, noe jeg tror jeg normalt. Men tror det normale varierer fra person til person, også. (etter det jeg har lest på nettet:-D) Og ja, må bare skrive under på at det er litt farlig å lese seg til ting på nettet, for vi har ikke kunnskap nok til å sette det vi leser i en større, medisinsk sammenheng ;-)
@--->---- Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2009 Jeg tok også sprøyter hver uke den første mnd. så over til hver 3. mnd. Legen sa det kunne ta lengre tid før jeg kom til hektene igjen siden verdiene mine var ekstremt lave. Får inderlig håpe jeg slipper gastroskopi hvertfall! Jeg som brekker meg bare jeg pusser tungen
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 Jeg ble påvist ekstrem b og d vitamin mangel, fikk da en hestekur hvor jeg har tatt b12 vitamin sprøyte 1 gang i uka i 3 uker, er ferdig med den hestekuren nå så skal sjekke blodverdiene mine om noen mnd, men tar fremdeles vitamin piller hver dag... Blodproenten min lå på 77% med blod i kroppen, men syns ikke de sprøytene har hjulpet så vanvittig mye på trøttheten min og energi nivået mitt, er like sliten fremdeles...
@--->---- Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 4. mars 2009 Jeg fikk sprøyte 1 gang pr uke i en mnd. Deretter injeksjon hver 3. mnd. Har tatt 6 sprøyter nå, men merker liten bedring jeg også... Er rett og slett pyton!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå