Gå til innhold

Noen som vet - b12 mangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har fått påvist b12 mangel. Med svært lave verdier. (rundt 30).

Pga dette får jeg injeksjoner hver 3. mnd. Eneste informasjonen jeg har fått, er at denne mangelen skyldes en feil med tarmene (tarmene tar ikke opp dette vitaminet)

Har lest endel på nettet, og der står det at det er svært vanlig at man må gjennom en gastroskopi for å finne ut årsaken til b12 mangelen. (som kan være kreft i magen, feil på skjoldbruskkjertelen osv). Må innrømme jeg ble temmelig redd da jeg leste dette.

Noen av dere som har b12 mangel? Har dere gått igjennom noen undersøkelser for å finne årsak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ups! dette innlegget kom vist på feil side :P

Skrevet

Har selv B12 mangel...og dette kommer av at jeg har fjernet galleblæren pga gallestein for en del år tilbake...fikk påvist denne mangelen etter denne operasjonen..og tar derfor injeksjon hver 3 mnd..

Tok ERCP (neste det samme som gastroskopi i forbindelse med dette)

Skrevet

Mangler flere b-vitaminer, bla. b12, det er vanlig blant vegetarianere (det er ikke jeg), og i enkelte familier (søsteren min har det også). Har tatt gastroskopi noen ganger uten at de finner noe som er relatert til dette. Er det selve gastroskopien du er bekymra for, kan jeg berolige deg, jeg fikk sånn "never-mind-medisin", så jeg var temmelig avslappa. Det er jo ubehagelig, for all del, men ikke noe grusomt. Veldig ekkelt når de tar slangen ut igjen, for det føles som å spy, men det går veldig fort.

Har legen sagt at du bør undersøkes?

Lykke til:-)

Skrevet

jeg har B12 mangel pga cøliaki. Har fått min første sprøyte for 3 uker siden, og du verden for en himmelvid forskjell. trenger jo ikke middagshvil lengre he he he

man kan ha dårlig opptak pga tarmsykdom som cøliaki. Sukker "spiser opp" vitaminer, så om man spiser veldig usunt, så tappes kroppen for vitaminer raskere enn ellers.

Man er også avhengig av et stoff som heter intrisic factor for å kunne fange opp b12 vitaminet og transportere det inn i kroppen. Dette stoffet finnes normalt sett i magesekken.

Mangel på saltsyre i magesekken kan også hindre opptak.Så det trenger ikke alltid være noe så alvorlig som kreft som er årsaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...