Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har begynt å tenke på om kanskje min datter på 16 kan lide av dette. Ser jo at symptomene er ganske forskjellige på jenter og gutter. Har en sønn på 14 som har hatt diagnosen i 8 år, så vet endel, men datteren min har alltid vært ekstremt sjenert, stille og rolig. Gjort det ok på skolen men det som er bekymringsfullt er at hun har så utrolig store problemer med å konsentrere seg. Hun er også en dagdrømmer. Har alltid vært et prakteksemplar av et barn, absolutt ikke hyper eller sint eller sånn, bare snill, empatisk og stille.Misforstå meg rett, hun snakker og sånn:) men rolig av seg da. Men konsentrasjonsproblemene er virkelig et problem ift skolen. Noen med add diagnosen som kjenner seg igjen?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Der er som regel flere symptomer likevel..ikke bare konsentrasjon når en har add..jenter lider også veldig ofte av dårlig ipulskontroll og også angst og depresjoner i noen tileller ,spesiellt hvis de er litt gamle...så dette er vanskelig å svare på...trur duheller får ta henne med til legen da el snakke med noen rådgivere på skolen ...d kan jo hende d bare er dårlig konsentrasjon som skyldes at hu tenker på helt andre ting bare;)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Jeg fikk diagnosen adhd for vel et halvt år siden. Jeg har i hovedsak et avgrenset problem som går på konsentrasjon/oppmerksomhetsspenn. Jeg var mer en guttejente som liten, men jenter kan ofte bli slik du beskriver din jente. Hvis konsentrasjonsproblemene hennes er omfattende, og til hinder/plage for henne synes jeg du bør be om utredning av henne. Jeg skulle gjerne hatt diagnose tidligere, slik at jeg hadde sluppet en del omveier i fht studier osv. Det var umulig for mennesker rundt meg å fange opp problemene fordi jeg har høyt evnenivå og har fungert veldig godt sosialt. Jeg fikk beskjed av utreder om at dette med depresjon/angst osv, som anonym over nevner, er følgetilstander av diagnosen, og ikke en del av diagnosen. Enten fordi adhd sjelden kommer alene (jeg er heldig sånn, som har en "ren" adhd-diagnose), eller fordi vanskene forbundet med adhd kan føre til at man føler seg utilstrekkelig osv. Jeg har aldri slitt med noe annet enn konsentrasjonsvansker, og dette har vært skjult for omverdenen fordi jeg alltid har gjort det svært bra på skolen tross funksjonshemmingen. Med tanke på at broren har dette, og hvis hun har konsentrasjonsvansker bør hun utredes hvis hun selv ønsker det. Det kan spare henne for problemer senere, når/hvis hun skal ta høyere utdannelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå