Gå til innhold

Hva jobber du med innen helse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og leser, har akkurat begynt på grunnfag medisin for jeg har ikke peiling på hva jeg vil bli videre unntatt at jeg har lyst å jobbe innen helse.

Hva er dere for noe? Og hva er fordelene/ ulempene med deres jobb?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

jeg er helsesekretær. Fordelene er at jeg slipper å jobbe kvelder, helger og rød dager... ulempene er at jeg syns legene har en litt ovenifra og ned holdning... hehe. Akkurat begynt da, så kommer ikke på så mye i farta :)

Skrevet

Jobber som hjelpepleier på sykehus..

Trives veldig godt i jobben min, med masse utfordringer og gode kolleger..

Ulempene er å jobbe røde dager.. Fordelene for meg er at jeg var 75% stilling, så jeg har en del fri.. Og jeg elsker å enten ha fri eller jobbe senvakt, for da får jeg unna ting som andre må gjøre på kvelder og helger når det er smekkfullu av folk..

Ulempen er også at jeg mener vi ikke har godt nok betalt, men sånn er det jo.. Det vet man når man tar det valget..

Skrevet

Jeg jobber på bolig og dagsenter for psykisk utviklingshemmede (går det under helse...?)

Uansett, jeg trives utrolig godt, føler at jeg er en del av å gjøre livet deres best mulig. Disse er veldig tungtfungerende, og trenger hjelp til det meste.

Boligen er jo kvelder, helger og røde dager, men jeg har aldri hatt noe problem for å få fri hvis jeg trenger det. Det som er deilig er at man har dagen før kveldsjobb fri, fridager fordi man jobber helg osv. Vet at 100% stillingene har "langfri" i turnusen sin.

Dagsenteret er deilig fordi det kun er på dagtid, aldri overtidsjobbing osv. Vi lager også mye forskjellig der (strikker, syr, støper lys osv), så man får vært litt kreativ i tillegg.

Nå har jeg bare en liten stilling og er noe vikar i tillegg til studiene, vet ikke hvordan det ville vært å jobbe turnus resten av livet, liksom... Når jeg leser her inne før jul, nyttår osv om alle som er sure pga turnus, så skjønner jeg at jeg jobber et veldig fleksibelt sted...

Skrevet

Jeg er ergoterapeut, jobber på psyk.avd. Fordeler: Jobber 8-15.30 man-fre, jeg jobber i.f.t det friske i mennesker med fokus på ressurser, gjør folk i stand til å fungere selvstendig i sine egne liv.

Ulemper: Vi er ikke så mange så mange samarb.partnere vet ikke hva vi kan, kan også fort "drukne" i mengden.

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier på akuttmottak. Jeg stortrives i jobben og har aldri angret på at jeg blev sykepleier.

Fordeler er utrolig spennende og varierte arbeidsoppgaver, hektiskt miljø, kjempeflinke og koselige kollegaer, lærerikt hver dag og at du møter mangen forskjellige mennsker hver dag.

Ulemper må vel være at du må jobbe turnus og røde dager men det er noe du blir vant til. Du ser ting andre hadde kastet opp av eller fått mareritt av og du møter folk som andre hadde sprunget vekk fra. Men det er ikke alltid det er en ulempe heller....hvis du tåler det:)

Sykehuset er i allefall et super sted å jobbe på og hvis du er intressert i helse ( uansett hvilket yrke du velger ) vil du få en vanvittig spennende jobb.

Skrevet

Jeg er lege og liker det igrunnen godt, men akkurat nå skulle jeg gjerne ha blitt noe annet.

Fordeler er at du treffer mange mennesker. Det negative er jo at alle disse krever noe av deg. Det er en fin jobb å kunne hjelpe mennesker, men det man må tenke gjennom er at det er en del pasienter som ikke fokuserer på den hjelpen men får, men stort sett bare er opptatt av den man ikke får. Alle leger er dumme. Jeg fikk ikke den medisinen jeg ville, jeg fikk ikke sykmelding, jeg fikk ikke time akkurat da jeg ville, det gjorde alt for vondt, hun/han kan ingenting osv osv. Dette er faktisk noe du må synest er greit å forholde deg til. Det vil alltid være noen som mener jobben du gjør er dårlig på en eller annen måte.

Faglig sett er det morsomt å stille diagnoser synest jeg iallefall. Det er jo litt detektivarbeid. Jeg personlig liker mest skikkelig syke mennesker som det er utfordrende å hjelpe og da er jobben gøy. Man blir litt lei av strep-halser etter en vinter om man er allmennlege ;-)

Et stort minus er at det er umulig å jobbe mindre enn 100% - på sykehus (en allmennlege legger jo opp løpet litt selv.) De aller aller fleste jobber innebærer fulle dager pluss vakter. Og vaktene varer ofte i 26 timer med fri dagen etter men da sover man jo så man har nesten ikke fri. Det er kjipt for oss med barn og verst for de som er så "uheldige" å være gift med en lege.

En annen tinge er at man som ledd i nesten alle spesialiseringer må ha 18 mnd tjeneste på et Universitetssykehus. Dette er jo kjedelig når man har etablert seg i en mindre by med barn og slikt. Da må man enten flytte eller pendle. Greit det er en begrenset periode, men jeg må innrømme jeg blir trøtt bare av å tenke på det. I tillegg er det jo ikke sikkert at man får overlegejobb på samme sted som man har hatt spesialiseringsstilling. Med andre ord blir det fort mye flytting og det er kjipt.

Lønna er grei om du jobber mange vakter, men grunnlønna er dritt. Studielånet er altfor stort ;-)

Skrevet

Takk for svar dere..

Jeg kunne vel egentlig tenkt å bli lege eller sykepleier, men å komme inn på medisin er jo som å hoppe etter fly og sykepleier trenger man vel veldig sterk rygg til de tunge løftene? Eller?...

Barnepleier kanskje...uff jeg famler i blinde...

Skrevet

hjemmesykepleien. er sykepleier. Har også jobbet på kreftavdeling på sykehuset og på gamlehjem.

Skjønner ikke hva jeg tenkte på når jeg ble sykepleier.. angrer skikkelig.

Skrevet

Jeg jobber med utfordrende atfferd, og går 2. året på vernepleierutdanningen.

Jeg synes det er KJEMPEspennende å jobbe med og studere atferdsperspektiver, og jeg gleder meg virkelig til hver dag jeg skal på jobb og skole, selv om kombinasjonen jo er slitsom til tider.. (som nå).

Ulempen kan jo nettopp være den utfordrende atferden, og at du kan føle at du gjør en slett jobb på de dager hvor du ikke oppnår kontakt, eller står i de verste kampene.

Skrevet

Jeg er leder på en skjermet sykehjemsavdeling og trives veldig godt med det. Varierte arbeidsoppgaver og jobben er mye mer utfordrende enn jeg hadde trodd, har mye ansvar. Er utdannet sykepleier forresten.

Ang tung løft så har man så mange hjelpemidler at det ikke er et stort problem. Men klart, det er en fysisk tung jobb.

Skrevet

*kremt* Fordelen er pasientkontakten og tett samarbeid med mine kollegaer, + utfordringene ved å ha lederansvar. Bakdelen er helg og røddager, derfor er det ikke utenkelig at jeg går mot helsesøster etterhvert. Har egentlig alltid hatt lyst til å bli jordmor, men har gått litt bort fra det.

Skrevet

Jeg utdanner meg til soneterapeut. Kjempeinteressant! Gleder meg bare til livet skal begynne på ordentlig..!!!!!!!!!!!!! :)

Skrevet

Radiograf jobber på røntgen å tar røntgenbilder, CT og MR. Veldig spennende jobb, jeg trives veldig godt.

Skrevet

oi, jeg trodde det stod hva er radiograf ikke hva med radiograf.

Skrevet

Heia dere...

Har skjønt at noen angrer på valgene sine som sykepleier, men har ikke dere mange veier og gå hvis dere bli lei av en ting?

Hvis man er psykriatisk sykepleier f.eks, og man blir lei, kan man vel raskt gå over til en annen sykepleie eller?.....

Planen var soneterapi men arbeidsmarkedet er så dårlig her i distriktet at jeg er redd for å kaste penger ut vinduet..

Hvordan blir man radiograf da? Hva gjør man da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...