Gå til innhold

1. trimester og hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen hestefolk her?

er nå uke 4+6 og lurer på om noen av dere har fått restriksjoner mot å ri??

skal til legen min på torsdag så da får vi se hva han sier, men lurer på hva andre leger kan ha rådet til.

Har ei venninne som mener jeg bør la være og ei som mener det ikke kan skade.. de har begge hest og har barn, så man blir jo en smule forvirra kan du si:D

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg valgte å kutte ut ridningen da jeg var gravid sist, red vel frem til 3. mnd, så turte jeg ikke mer i frykt for å bli slengt av hesten..

Desverre har jeg heller aldri kommet meg tilbake til ridningen :( Savner det fælt innimellom.

Jeg tror ikke det er skadelig å ri som gravid, så lenge helsen holder, men hest er jo en risikosport, hesten kan sparke eller du kan ramle av hesteryggen. Tror det er disse tingene du bør vurdere ift om du skal fortsette eller ikke.

Skrevet

Ja er jo sånn jeg tenker også..

er jo ikke to måneder på vei en gang så noen uker til skal det da gå an å komme seg på hesteryggen?

Rir på innendørsbane så er liksom ikke de store krumspringene man gjør og man er heller ikke ute på glatta hvor hesten kan skli, jeg falle av osv...

Får se hva legen min sier på torsdag da...

kan jo kanskje bruke som et argument at det er god trening for bekkenmuskulaturen:P

Skrevet

hei:)

jeg red i mitt første svangerskap frem til jeg var 13 uker på vei, datt til og med av og gutten min kom velskapt til verden:) red sist og, var eneste måten å fungere på i forhold til bekkenløsningen, men mistet desverre da, hadde ingenting med ridningen å gjøre, men denne gangen (er 7 uker på vei nå) så tørr jeg ikke utsette meg for noe i frykt for å gjøre noe galt og miste igjen.. hør med legen din:) og føl på hva som er riktig for deg:)

savner å ri ufattelig mye.. ,men kan jo begynne igjen senere:)

lykke lykke til:)

Skrevet

har hest selv,men har ikke ridd i sv.skapet men det er bare pga ryggen min=) har mange veninder som har ridd frem til 8 mnd,ei satte i gang fødsel for tidlig pga ridning. skal ikke være noe i veien med å ri,men man bør holde seg unna sånt som sprang,nedsittende trav er heller ikke å anbefale,ting som er veldig anstrengende, men å kose seg litt på hesteryggen med måte går bra=) har også fått beskjed at hvis man er aktiv rytter,og kroppen er vant til å ri regelmessig så er det tryggere for kroppen å fortsette,hvis man rir sporadisk en gang i mnd eller noe sånt,så anbefales det å holde seg unna!

Skrevet

Er det vettu... rir en gang i uka og det er jo ikke så ofte egentlig. ikke har jeg holdt på så lenge heller da jeg ikke har hatt mulighetene til det før nå med tid osv.

Er jo større sjanse for at jeg skal tryne på isen med hundene og slå meg fordervet... men vi får se hva legen sier.

tør ikke risikere noe liksom... så da kan jeg heller bare henge med de andre og møkke, strigle og sale på:)

Er like koselig det:)

Skrevet

Jeg red frem til uke 12-13 sist svangerskap og så kuttet jeg ut. Kuttet ut sprangen med en gang.

Dette svangerskapet tror jeg at jeg rir vanlig frem til 12-13 (har alt kuttet ut sprangen), så fortsetter jeg å ri på banen så lenge jeg kan. Jeg har egentlig ikke så lyst å ri, men jeg slet veldig med bekkenløsning forrige svangerskap og har hatt problemer siden, og jeg merker det hjelper å ri. Så da prøver jeg veldig forsiktig.

Jeg mener nå at det blir som å ri uten hjelm. Ekke farlig før du faller av og slår det skikkelig. Så jeg er veldig usikker på om jeg synes det er noe ok å ri når jeg passerer 12 uker og vet ungen ligger mindre beskyttet.

Skrevet

Jeg rir og har egen hest, venter mitt 3 barn, er i 20 svangerskapsuke nå. Har ikke drevet å loggført hvor ofte jeg red med de to andre, mn vet at jeg iallefall regd noen bakketreninger ol da jeg ventet hun første, var vel oppå så sent som siste uka før fødsel. Det som stoppet meg var vel egentlig min egen fysikk, samt ryggsmerter osv. Longerte masse, fikk andre til å trene hesten for meg osv.

Hvis man er flink til å ri og driver med ridning ser jeg ingen grunn til å stoppe. Anbefaler ikke urutinerte rytter å ri. Jeg har som regel at jeg kutter ut sprangridning, rir kun bakkearbeidet i sprang - samt at jeg rir aldri på andre sine hester/ hester jeg har ridd lite på samt selvfølgelig unghester.

Det som på en måte er den største utfordringa nå er jo alt av stallarbeid, har egen stall så det blir en del jobb, med tanke på for, flis, møkking, vannbæring osv..

Dette har resultert i at jeg har valgt å kvitte meg med ponnien min og kun beholde den store ridehesten- og heller bruke energien på å holde han i gang.

Skrevet

Hei

jeg har lurt på akkurat det samme. Fant ut at det tryggeste var å ta en pause fra ridningen. Ikke fordi jeg tror det er skadelig å ri, men fordi den hester jeg rir har en tendens til å bukke en del, og jeg tør ikke ta risken på å falle av. Men det var en vanskelig beslutning, og jeg savner det veldig. Tenker at det sikkert blir lenge til jeg kan begynne igjen.

Det er jo uansett alltid en risiko for å falle av, uansett hvor flink man er eller hvor trygg hesten er, men risiko for å falle er det jo ved mange andre aktiviteter også. Så du må nok bare vurdere risikoen opp mot gleden du har ved å ri.

Mye å tenke på når man blir gravid... :)

Skrevet

Snakka med legen min på Torsdagen og han sa jeg burde nok holde meg unna....:(

JAJA, er jo verdt det så klart, men litt trist for nå var jeg endelig kommet skikkelig i gang med ridningen igjen. flere venninner å ri sammen med osv...

Men men...

Får heller bruke det som opptrening etter fødsel eller noe:D

Skrevet

Min lege sier at jeg bare kan ri alt jeg vil så lenge jeg orker det, men at jeg bør la være de to siste mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...