Gå til innhold

får ikke gravide penicillin/antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

???

jeg har bihulebetennelse, det gjør så SYYYYKT vondt, fikk bare Pinex Forte (med rød trekant) som IKKE fungerer en døyt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk antibiotika fordi legen mente det var bedre for barnet at jeg ble fort frisk og fikk ned feberen så raskt som mulig. Han hadde nok ikke gitt meg det hvis det hadde vært skadelig for den lille i magen. Fikk også beskjed om at hvis feberen var høy de første dagene så kunne jeg også ta Paracet, bare jeg ikke tok for mye.

Skrevet

Eg fikk penicillin når eg var 2mnd på vei ca... Har ikke skjedd noen skade på det..

Skrevet

jeg fikk penicilin i dette svangeskapet.hadde øreverk.har også hatt bihulebetennelse,og det er nesten ikke til å holde ut,så stakkar deg.hør med legen din,for å ha så vondt er forferdelig!

Skrevet

om det er virus hjelper ikke antibiotika så kanskje derfor du ikke fikk? jeg har hatt 3 penicillin kurer dette svskapet...ene pga bihulebetennelse, da hadde jeg veldig høy crp, feber og grønt slim...altså bakterie infeksjon, penicillinen hjalp fort.

Skrevet

Vanlig penicillin kan fint brukes av gravide, men det er blitt mindre og mindre vanlig å gi det ved bihulebetennelse. For det første virker kun antibiotika ved bakterieinfeksjoner og bihulebetennelser kan ofte skyldes virus. I tillegg har studier vist at antibiotika ofte ikke gir mindre plager eller kortere sykdomsvarighet selv om det er bakterieinfeksjon, og dermed er man blitt mer restriktiv.

Det viktigste ved bihulebetennelse er Paracet og nesespray. God bedring!

Skrevet

Der er antibiotika som gravide kan bruke. Problemet med bihulebetennesle er at antibiotika er omstridt i behandlingen fordi det stort sett er et virus. En kan ta prøve av nese å se om det er en bakterie. En har erfaring med at øyedråper, som er ment for katar, fungerer bedre i behandlingen. Når en er gravid er slimhinnene tykkere og smertene ved bihulebetennelse er verre.

Jeg fikk ikke antibiotika av min kjære far pga. dette, men øyedråper, brukte saltvann, otrivin i moderate mengder og skylte med nesehorn. Et dampbad med peppermynte i løsner også opp.

Skrevet

Tusen takk for svar dere!

Jeg har vært syk siden torsdag, snart ei uke, jeg har lyst å dø.

Det er så vondt at jeg ikke klarer å tenke, maten smaker ikke.

Jeg hadde ALDRI trodd at bihulebetennelse var SÅÅ JÆVLA vondt!!

spesielt venstre side som er vond, sånn konstant isende smerte i kinn og tinning og bak øye.

Har spist de Pinex Forte fra legen, men de funker ikke i det hele tatt!

Er så frustrert, føler meg klar til å bli lagt inn pga smertene (hehe, sutrete dame ;)

Har tatt to paracet i gangen, og da funker det "litt". Men fremdeles syykt vondt.

Legen tok ikke CRP på meg engang, bare " det er bihulebetennelse, ta Pinex Forte, god bedring og god tur hjem!"

Snørra er helt grønn og tykk...(æsj)

Skrevet

Hadde det i 4 uker i starten, og ble aldri kvitt det skikkelig. Innmari vondt når det står på. De øyedråpene burde du kanskje skaffe deg. Husker ikke navnet, men de fleste jeg kjenner som er plaget bruker det når bihulene et betente.

Skrevet

er det reseptfrie øyedråper?

kan jeg bare spørre på apoteket?

Skrevet

Bare pass på at du ikke tar full dose Paracet i tillegg til Pinex Forte. 1 Pinex forte inneholder like mye paracetamol som 1 tabl 500 mg Paracet. Så du må redusere antall Paracet tilsvarende hvis du tar PF.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...