Gå til innhold

Trøblete overgang til fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor på 6 mnd er ifølge boka og helsesøster klar for å begynne å spise annet enn pupp. Men nå har jeg prøvd i godt over en mnd med grøt, uten å komme noen vei. Hun spytter og brekker seg, gråter og vegrer seg veldig. Samme med middagsglass og frukt. Prøvd mange typer og smaker, tykk og tynn konsistens, når hun er sulten og når hun er mett og midt imellom. Neida. Ikke tale om. Hun har aldri villet ha smokk eller flaske, og brekker seg av puppen når hun er mett. Hva skal jeg gjøre for å få henne til å spise? Helsesøster sier at jeg bare må fortsette å gi henne, men hun vegrer seg bare mer og mer, jeg er redd det vil føre til at hun får et vanskelig forhold til å spise snart, at det blir for mye tvang!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver du har prøvd mange typer, men har du prøv Hipp sin grøt?

Min lille jente kniper munnen igjen og kjemper imot hvis jeg prøver å gi henne noe annet enn Hipp grøt.

Skrevet

Hun har egentlig ikke noe behov for å ha i seg all den forskjellige maten på en gang, jeg hadde samme problemet med snuppa mi. Stappet i henne brødskive, fruktmos, middagsglass og grøt på en gang, med det resultatet at hun ikke ville ha noe som helst.

Jeg snakket litt med helsestasjonen om det, og de sa at man kan bruke goood tid på å introdusere en og en ting! Endte med at Soffen vår ikke ville ha noe grøt i det hele tatt, bortsett fra nå når hun er 4 og spiser havregrøt.. :P Hehe

Skrevet

Vi begynte litt på den alderen med grøt til jenta vår uten hell...

Prøvde i noen uker men hun brekte seg tilslutt av å se maten.

Begynte igjen rundt 7mnd med litt div smaksprøver osv, og hun protesterte like mye...men da vi var på nippen til å gi opp prøvde mannen min med en liten bollebit, og det spiste hun! Og etter det gikk det bare rette veien, og fra 8 mnd dagen fikk hun 3 måltid om dagen....

Skive til frokost, middag og grøt.

Men flaska nekter hun fortsatt. Drikker vann vist hun får det på kopp eller i glass....

Så dere må bare prøve, men ikke tving henne...ta en ukes pause, og så prøver dere igjen. Og selv om hun er 6 mnd så kan du fullamme lenger vist du har melk til det. Det er jo en stor overgang for henne....

Lykke til=)

Skrevet

Det er mulig du har prøvd, men mitt tips er å begynne med en 4 mnd. risgrøt. Hipp risgrøt med frukt var det som gikk ned her i starten. Ingenting annet. Og den middagen på de 4 mnd.-glassene smaker jo æsj! Vi begynte med litt grøt da hun var 5 mnd. og middag gikk ikke før halvannen måned senere - og middag er ofte det vanskeligste.

Hipp 4 mnd. frukt i beger bruker vi fortsatt, som når hun har vært syk og ikke klarer ting med konsistens på.

Men kanskje du rett og slett skal ta en pause på et par dager, og når du begynner på igjen, så begynn med én smak, og prøv litt av den noen dager på rad før du gir opp (ok, vrengtryne er jo et signal om at det ikke er godt...) og prøv så med litt mer. Littegrann ytterst på en te-skje er kanskje det som skal til. Det var det vi begynte med, og etter 3-4 dager var vi oppe i et par skjeer. Går det ikke, så vent noen dager igjen. Føler du at det blir tvang, så er det du som kjenner ditt barn best :)

Skrevet

Hvis hun legger greit på seg, er det ingenting å stresse med. Jeg tror stress og press rundt mating kan ødelegge mye mer en det gavner. Gi henne små smakebiter av frukt og grønnsaker, og ikke for mye nytt om gangen. (...og den der grøten er jo ekkel da....)

Skrevet

Ikke tving henne, respekter hennes nei.

Ikke for å skremme, men: Vi strevde hver dag fra vesla var 6 mnd, prøvde alle typer grøt og middag, hjemmelagd og ferdigkjøpt, frukt, brødskive, alt. Hun ville ikke ha noe. Ingenting. Fikk i henne litt yoghurt og litt fruktmos da hun var rundt 10 mnd, det var et stort fremskritt. Hun var nesten 1 år før hun spiste en porsjon grøt som var blandet 50/50 med fruktmos. Fram til hun var ca 1 år ble hun nærmest fullammet. Ville ikke ta flaske heller, akkurat som din.

Nå er hun 2 år, og er fortsatt vanskelig i matveien. Men - hun spiser. Hun spiser nok,men bare et svært begrenset utvalg matvarer.

Det løsner etterhvert. I vårt tilfelle har det gått svært sakte, men det går stadig fremover. Sannsynligvis går det mye bedre med dere. Bare ikke tving i henne mat, det er det dummeste dere kan gjøre.

Lykke til!

Skrevet

Uansett så syns jeg du bør ta noen dager pause. Man kan fullamme i mer enn 6mnd uten at det der noe problem, annet enn at man kanskje må amme veldig ofte.

Du sier du har prøvd mye, men har du lagd grøt av mm? Vi brukte maisgrøt fra nestle og blandet den med mm så den var veldig tynn. Da var den kjente smaken av mm der, samtidig som det var en begynnelse på å venne seg til andre smaker også. Det kan jo hende at du har prøvd allerede, men vet mange bare blander med mme fordi det er vanskelig å pumpe.

Skrevet

Det sies at man bruker ca 14 dager på å venne til ny smak, og når det attpåtil er å venne til fast føde, så er det klart det tar litt tid :o)

Ikke prøv så mye forskjellig, blir for mye for dem små :o)

Skrevet

Jeg har også slitt, men nå de siste par dagene har han endelig begynt å godta fast føde!!! Han er nå litt over 9 mnd`er! Fullamma til 8 mnd`er, nå får han bare MME. Har prøvd aktivt å få han til å spise diverse fast føde fra 6 mnd` er, så det var sannelig på tide - blei ganske bekymra etterhvert, men nå ser det ut til å gå bedre =)

Jeg ville bare ha tilbudt, uten å tvinge. Så går det seg nok til etterhvert(som helsesøster sa til meg, selv om jeg var frustrert =P)

Skrevet

Jeg syntes og det tok lang tid med overgang til fast føde, det som funket best her var ørlite moset banan blandet med morsmelk.

Prøvde avocado og blandet med mm og, gikk sånn passe.

Ellers gikk det i ris og maisgrøt laget med mm, jeg fikk aldri til den der pumpingen så her gikk det i håndmelking ganske lenge...

Som mange andre har sagt, ta en pause og ikke press henne da blir det bare matnekt.

Kanskje hun synes det er spennende å få kjenne og gnage litt på en kavring?

Lykke til det ordner seg, og det med fast føde fra akkurat prikk 6 mnd passer ikke alle, babyer er også mennesker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...