Gå til innhold

Når hadde der lat deres barn lese isfolket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som blir 12 nå, og han er veldig intressert, vil så gjerne lese.

Han er veldig glad i å lese da, sluker det meste, nå leser han også flere bøker på engelsk.

Det skal helst være fantacy, så det er jo midt i blinken.

MEN, det er et stort men her, han er jo fortsatt et barn, og erotikk er veldig ekkelt syns han, og dette er, om ikke store deler av bøkene, men ihvertfall sterkt tilstedetværende i disse bøkene.

Så jeg har lyst at han skal vente til han selv syns dette med sexualitet er spennende, har ikke lyst å haste ham inn i de ungevoksnesverden.

Ellers så er jo språket i bøkene midt i blinken for han nå, de er jo ikke for krevende, men veldig fengende.

Hadde det ikke vært for erotikken hadde han fått lese dem nå.

Men jeg husker selv hvilket intrykk det fikk på meg da jeg leste dem, og jeg var 16., og langt mer utviklet enn han sikkert kommer til å være da ihvertfall.

Hva mener dere andre, spesielt dere som har lest dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke latt han lese dem når han er 12år. Jeg var vel 15-16 når jeg leste dem og syns ikke man trenger å lese dem noe tidligere.

jeg syns forresten at etter å ha lest nesten 50 bøker, så var den siste boka utrolig teit og jeg tror aldri jeg leste hele. Jeg gikk vel lei når jeg hadde ca10 bøker igjen, men fant ut at når jeg hadde kommet så langt, så skulle jeg lese resten også for å se hvordan hun avsluttet...

Skrevet

Jeg las mye bøker som var for voksne lenge før det var "naturlig". Når det kommer til den serien, og ikke minst som fantacy leser, synes jeg kanskje at det finnes bøker av bedre kvalitet og innen genren bøker som ikke er så seksualisert.

Ringenes Herre, Torstein Bugge Høverstad sin norske oversettelse, er jo på Mamut salg nå. Kjenner flere på den alderen som elsker serien, men den er jo litt krevende kanskje. Narnia bøkene er jo lettleste og passende, De fire og han som gjør alt verre (en norsk fantacy serie som mange gutter og jenter på den alderen leser) - og den har fått gode kritikker.

Skrevet

Jeg begynte på serien den sommeren jeg fyllte 12 og leste dem etter hvert som de kom ut. Da siste bok kom var jeg blitt 20 og hadde vokst fra serien allerede, så det tok meg en evighet å fullføre siste bok.

I mine øyne er det ungdomsbøker som man vokser fra før man er ferdig med tenåra, og jeg synes ikke 12 er for ungt.

Skrevet

jeg leste hele serien da jeg var 12 år

La ham begynne på serien, dersom han selv synes det blir for mye erotikk så hopper han over de bitene eller kutter ut bøkene av seg selv.

Jeg syntes det var veldig spennede, også det erotiske, ikke for at jeg vår sånn super seksualisert, men fordi at det var en 'naturlig' del av bøkene.

Jeg ville latt guttungen prøve, også finner han ut av resten selv.

Skrevet

Jeg var 12 da jeg fikk lov å lese serien, og syns det var ganske passende i forhold til alder. Kan ikke huske at jeg syns det var ekkelt, eller noe sånn. Hvis han er interessert, la han få lov. Det tror jeg min sønn hadde fått, i hvert fall......

Skrevet

Synes 13-14 er passelig. Jeg llas den ikke før jen var 20 selv, men har lånt den bort til mange i ungdomskolealder, passer perfekt. Men det er litt forskjell på gtter og jenter, og ikkke minst individer. Den passer f eks ikke til nevøen min på 14.

Skrevet

jeg var 13 første gang jeg leste den serien, syntes den var litt ekkel, men hang meg ikke så opp i det erotiske siden jeg syntes det andre var så mye mer spennende!! når jeg leste seriene igjen i 20 årene la jeg mer "merke" til det erotiske ;)

Skrevet

Jeg var 12 og synes erotikken var KJEMPESTAS! Men det er bare meg:) Da jeg var kommet til bok nr 30 synes jeg serien ble mer og mer kjedelig.

Hvis du synes han er for ung, så han Lene Kaaberbøl skrevet flere fantasyserier, bl.a. Skammarens Dotter, en serie på 4 bøker, for ungdommer. Jeg er jo IKKE i målgruppen, men jeg har lest dem 3 ganger...Riktignok pensum på skolen (1 gang), men ellers bare for kosen sin del!

ANbefales! Hun har også flere andre fantasyserier, men de har jeg ikke lest.

Skrevet

Når som helst om det var et ønske. Men jeg hadde forsøkt å styre ungen mot ordentlig litteratur først.

Skrevet

Jeg har ikke lest serien, men jeg tror ikke barn leser noe hvis de ikke er klar for det.

Hvis han synes erotikk er "æsj", så kommer han fort til å legge fra seg bøkene.

Så sant det ikke er noe i serien du ikke vil han skal lese, så er det ikke noe galt i å la ham prøve, siden han er en god leser og glad i bøker (en som sliter med å lese kunne miste motet på lesing)

Har dere prøvd å spørre på det lokale folkebiblioteket? Det kan godt være de kan skaffe engelske bøker til ham selv om de ikka har det inne.

Det skrives veldig mye fantasy-bøker for tida, så der kan han stadig vekk finne nye spennende bøker på biblioteket. Har han forresten lest noe av Robert Jordan og Terry Pratchett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...