Rødtopp75 og to små Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Hei. Har sett så lite til dere alle og vært lite inne på forumet de siste månedene, så jeg tenkte jeg skulle skrive en liten oppdatering fra oss. Nå er jo Josefine snart to år og Theodor er over fire måneder. Ting begynner å gå seg til, men i perioder er det veldig slitsomt å ha to så små. Der en av oss foreldre før ofte kunne slappe av mens den andre lekte eller tok seg av J., må som regel begge to nå trå til, særlig på kvelden. Om morgenen er jeg alene med begge to og det går som regel greit. Pappaen er ute av døra før 0630. Det er litt koordinering som må til for å få begge ungene ut av døra uten for mye skriking . Vi står som regel opp alle tre rundt 07 og må da komme oss av gårde før lillebror blir altfor trøtt, slik at han kan ta sin morgensoving på vei til barnehagen. Jeg er utrolig glad for at J. går i barnehage slik at jeg får noen timer med T. alene på dagen. Når J. kommer hjem fra barnehagen på ettermiddagen er hun jo som regel ganske sliten og trenger en del oppmerksomhet. Det er imidlertid også veldig koselig å ha to små. Bare det å ha en baby i huset igjen å kose med er stas. Det er også veldig koselig å se at J. er flink med lillebror. Hun gir han villig smokken (enten han vil ha den eller ikke) og klemmer og koser med han. Det blir en varm i mammahjertet av å se. Jeg kjenner på mange måter at jeg er litt mer erfaren denne gangen og tåler nok litt mer at T. ligger og hyler enn jeg gjorde med J. Det er også rart å se hvor forskjellige søsken kan være. Med J. følte jeg at jeg ammet henne døgnet rundt og jeg måtte ammen henne i søvn, samtidig har hun alltid vært utålmodig på stellebordet. T. er tålmodig på stellebordet og liker som regel å bli stelt på. Han liker derimot ikke puppen og vi har slitt masse med ammingen siden jul. Han har hatt veldig dårlig vektoppgang (ingen på en mnd rundt juletider) og etter mange forsøk på amming og pumping har vi nå slått oss på å amme og samtidig gi en flaske på formiddagen og en før han legger seg. Da legger han i hvert fall på seg som han skal. Jeg trodde jo at jeg kunne amme da det gikk så greit med J., men plutselig får jeg en unge som hyler bare han ser puppen. Det har vært ganske vanskelig til tider. Det har også vært litt tungt med lite søvn innimellom. Noen netter ammer jeg ”bare” 2-3 ganger, mens innimellom er jeg oppe i 5-6 og da er jeg ganske i svime når J. roper på mamma rundt klokken 07. Om natten vil han nemlig ha pupp, i hvert fall når det har gått en stund siden siste amming og jeg har mye melk. Josefine har jo blitt stor jente og snakker masse. Hun lærer nye ord hele tiden, det er kjempeartig. Nå for tiden er det telling som er mest populært. Alt skal telles og hun klarer å telle til ni. Det synes jeg er imponerende Oops dette ble langt! Gleder meg til å se mange av dere på kvelden vår ute i slutten av mars. Klem fra oss.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Så moro å høre fra deg, har tenkt mye på hvordan dere har det. Det må jo være slitsomt å være to barns mor, og særlig til to som er så små, men det virker jo som om dere har fått dreisen på det? Det virker jo som om man virkelig får to som er vidt forskjellige, og det bekrefter du jo også på en måte. Da satser jeg med andre ord på å få en rolig baby neste gang, null kolikk og amming døgnet rundt ;-) Det er slitsomt når amminga ikke funker, jeg vet alt om det der. Det er lett å havne i en ulykkelig tåke med selvbebreidelser og følelsen av å bli avvist, men husk at du er like god mor om du gir flaske eller pupp. Babyen er like glad i deg uansett! Skjønner at det er godt å ha barnehageplass til J så du og babyen får litt tid sammen, og hun tid til å leke og utfolde seg. Har du merket noe til sjalusi og hvordan har dere evt. taklet det? Har du flere tips som en vordende to barns mor bør høre så er jeg lutter øre ;-)
Rødtopp75 og to små Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2009 Hvor mange tips jeg har er jeg ikke sikker på J. har vært litt sjalu til tider og da spesielt når jeg ammer T. Det har alikevel ikke vært så ille, og nå tror jeg ikke det er så mye igjen av sjalusien. Vi har prøvd å inkludere henne der vi har kunnet. Blant annet ved at hun får prøve å gi smokk (tror det har blitt noen ganger at den smokken er blitt presset inn i en munn som ikke egentlig ville ha smokk), hente ting til T. eller som nå, nå er det hun som rister kveldsflasken til T. Det er populært . Da J. begynte i barnehagen i høst var hun superenkel å levere, ingen gråt eller noen ting. Nå etter at T. kom til og spesielt etter jul, har det vært mye mer gråting og protester. Hun vet at jeg går hjem med T. ( Pappa buss= pappa kjører med bussen til jobben og mamma hjem= mamma er hjemme) og derfor vil hun også være hjemme. Så jeg tror nok at dere må være forberedt på at de små vil reagere i situasjoner der en tror at rutiner er etablert. J. vil også bli bært mer enn før T. kom til. Hun ser at vi bærer han og vil da ofte bli bært, men dette går seg jo også til. Nå vil jo M. være ett år eldre enn J. da hun fikk en lillebror, men noe av det lureste jeg kjøpte denne gangen var en dobbeltvogn. Den bruker vi hver dag til barnehagen. Ellers så har en jo det meste av utstyret fra 1. gang. Det er så koselig at flere nå skal ha nummer to. Har dere tenkt på om dere vil vite kjønnet denne gangen også?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Å joda, dette er gull verdt, og jeg noterer ivrig :-) Spesielt pappa'n her er overbevist over at vi blir så overlesset med to barn, jeg har atter en gang lallet meg inn i en herlig liten drøm om at alt skal bli så fint. Ja, for det funka jo så bra sist :-p Nei, men jeg tror vel ikke vi får en som er så "krevende" neste gang, men gjør vi det så er det også greit. Nå kan vi alt om flasking, kolikk, ryggvondt og skriking så det tror jeg vi takler om det skulle komme vår vei igjen (selv om jeg håper jo såklart at det blir litt lettere neste gang da...). Jeg innbiller meg at det blir noen måneder med kaos og et liv med glede innimellom små slag med sjalusi og krangling som jo alle søsken har. Når det gjelder kjønn så vil jeg faktisk ikke vite denne gangen - tror jeg, men pappa'n vil. Vi får se hvem som får viljen sin :-) Ellers så bør vi jo flytte før nestemann kommer, så vi tråler på visninger og har skjønt at det nok blir vestkanten på oss, ikke minst nå som jobben min skal flytte på seg. Men nå er jeg bare knappe 5 uker på vei, så jeg skal ikke ta helt av enda ;-) Det hadde vært hyggelig å se et bilde av lille T og store J da, så om du vil legge ut på FB eller sende så er det superkoselig :-) Veldig koselig å høre fra dere igjen!
Rødtopp75 og to små Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2009 Noen nye bilder er lagt ut på FB Vi visste jo ikke hvilket kjønn vi ventet da vi fikk J. og det var litt spennende, da vi fikk T. visste vi imidelrtid og jeg synes begge deler var greit. Dere hadde det jo slitsomt da M. var liten og en kan jo forvente at det vil gå lettere denne gangen . Vi slet en del med J. og spesielt med soving. Hun sovnet ikke av seg selv på natten før hun var nærmere 8 mnd og det var først da vi fikk til å legge henne i egen seng. Fram til hun var nærmere 10 mnd måtte vi enten bære eller trille henne i søvn på dagtid. T. er en roligere type. Han sovner fint av seg selv på kvelden og som regel kan han sovne om dagen hvis vi legger han ned i baggen. Noen ganger trenger han litt rugging da. Han kan også ligge alene under babygymmen en god stund, noe J. aldri kunne. Så sånn sett er det mye lettere denne gangen . Slitsomt er det jo, men det går fint
Millapril Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Koselig å høre fra dere og hvordan hverdagen er som 2 barnsmor. Gleder meg til å se bilder av barna, og ser hvor store de har blitt siden sist! Vi snakkes på treff i mars!
Två små trollungar Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Veldig koselig å høre fra dere, og at allt begynner å "gå seg til". Også greit med litt tips! Mannen her synes det er helt bortkastet med dobbeltvogn for eksempel (lett for han å si, som skal jobbe hele dagene...:-) Men kjøper nok en likevel, jeg! Gru-gleder meg veldig til å selv få ei lita jente til om ca 2 måneder... Noen dager trur jeg at det bare vil bli helt supert hele tiden, men jo nærmere dagen for at bebisen virkelig kommer ut, jo mer tenker jeg at det nok vil bli ganske slitsomt også. I hvert fall dersom det blir en til liten A. (som har kolikksmerter, ikke går opp i vekt og skal ha pupp annenhver time døgnet rundt første halvåret, eller i hvert fall på natten...). Men samtidig vet jeg at det eneste som er helt sikkert er at dette blir et helt nytt litet menneske og ikke en liten kopi av A, så det skal nok gå fint... Lykke til og kos dere!
Rødtopp75 og to små Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2009 Mannen min hadde også samme oppfatning av dobbeltvogn, men jeg mente at vi trengte det. Nå ser han også at det er kjempenyttig og det er nesten bare den vi bruker. Jeg hadde ikke klart meg uten den, siden jeg bruker den hver dag når jeg leverer i barnehagen. Jeg fant en brukt på finn.no, og da ble det ikke så dyrt heller Det er definitivt sant at de små ikke blir kopier at sine storesøsken. Med T. har de fleste ting gått mye bedre enn med J., men det vi sliter med med han er helt andre ting enn med J. Gleder meg til å se dere igjen og lykke til med snart fødsel Linda og Kristin!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 Så koselig med en oppdatering fra dere :-) Kommer til å suuuge til meg alle tips fra dere 2 barns mammaer frem til termin i oktober :-) Er veldig spent på hvordan Camilla kommer til å reagere, men håper jo selvfølgelig det vil gå bra da :-) Gleder meg masse til å treffe dere igjen på kvelden vår ute!!! klem
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 Koselig med en liten oppdatering fra dere da. Høres nå ut som om dagene flyr for dere. Gleder meg til å høre mer på middagen vår om noen uker.
Bellen^2 Skrevet 8. mars 2009 #11 Skrevet 8. mars 2009 Så koselig å høre fra dere! Vi håper jo på en liten til her også etterhvert så det er artig å høre om hvordan livet er som tobarnsmamma:) Gleder meg masse til å høre mer på jentekvelden vår!
Solstråle72 Skrevet 10. mars 2009 #12 Skrevet 10. mars 2009 Hei Koselig å høre fra dere. Livet som tobarnsmamma er nok litt travelt til tider, men så lenge man får til greie rutiner så går ting seg til etterhvert. Og det er alltid greit med gode tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå