Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Jeg skal til blodbanken for første gang på torsdag. Hva gjør man den aller første gangen, og hvordan er det å være der? Jeg gruer meg så fryktelig ''/
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 De tapper ikke av deg første gang, tar bare en del blodprøver (som hos legen). Så må du fylle ut et skjema med mange spørsmål, ikke noe ille
prebs Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Ikke noe å grue seg for: ) Jeg går ut fra at du ikke er redd for å bli stukket, siden du meldte deg som blodgiver? Du får et omfattende skjema som du fyller ut og leverer i skranken - det gjør alle hver gang. Så sitter du og venter til du blir ropt opp og går med en sykepleier inn på et lite rom. Her går dere gjennom skjemaet og snakker litt om din helse osv. Så går dere til "blodgivingsrommet", og du sitter i en av de behagelige stolene. Der tas det en utvidet blodprøve av deg, for å undersøke blodet ditt, blodtype, hemoglobin m.m. Du gir ikke blod til banken den første gangen. Du må slappe av i stolen i ca. 10 minutter, og så får du gå til skranken og velge "premie"! Ikke trening eller anstrengelser den samme dagen.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Nåler i selve armen er jeg ikke redd for. Det er blodprøver i fingeren som er problemet her. HI
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 Det vil bli tatt en blodprøve i fingeren din hver gang du kommer for å gi blod, for å sjekke blodprosenten din. Dersom den er for lav vil du få "karantene", en pause i blodgivningen, for at prosenten skal få mulighet til å øke igjen. Men det er jo utrolig hva man venner seg til når man bare får gjort det noen ganger da. Synes det er flott at du vil gi blod selv om du er nervøs, blodet ditt trengs så sårt! Lykke til
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 Neeei, det der gjør de ikke i stavanger, i allefall. Her setter de i gang tappinga og så måler de prosenten da. De stopper hvis den er for lav og fortsetter hvis ikke.
prebs Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Riktig som kakemonstermosedamen her sier, de har også sluttet å stikke i fingren i Oslo. Nå går de rett på tapping. Grensen for kvinner er visst 12,5, men jeg har gitt på 12,3. Da får man bare med seg ørten pakker ekstra av de "deilige" jerntablettene ;-)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Ok, da er det tydeligvis blitt endringer der. Jobbet på blodbank i Oslo, men begynner å bli noen år siden. Bøyer meg for disse over som har vært innom nylig Lykke til alikevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå