rem78 Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Jobber i hjemmesykepleien og kom plutselig på at det kanskje er noe med at gravide ikke skal være i kontakt med kroppsvæsker fra pasienter som nettopp har fått cellegift. Noen som vet med sikkerhet?? Og i tilfelle hvor lenge en skal holde seg unna??Husker jeg jobbet på sykehus under utdanningen min og da var jeg gravid og fikk beskjed om ikke å være i kontakt med urinen til de som fikk cellegift.
*kleopatra* Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 hei, Det stemmer at du ikke bør være i kontakt med pasienter som er under cellegiftbehandling. Kan blant annet gi celledelingsfeil hos fosteret. Tror dette også gjelder noen dager etter avsluttet kur, da kroppen fremdeles utsonderer slaggstoffer fra cellegiften. Jeg holder meg iallefall unna pasienter som er på kur, det handler om tilrettelagt arbeid for deg og den lille i magen det. :-) Lykke til!
Melkedrøm Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Nå ble jeg plutselig veldig bekymret her.. Dette gjelder vel ikke cellegift i tablettform?? Min samboer har nå brukt methotrexate en god stund mot psoriasisleddgikt.. Det kan da ikke slå ut på meg og magen min eller? Ble ikke noe klok av felleskatalogen da jeg kikket der, men skal se litt mer tilfelle ingen vet..
taz Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Dette stemmer. En bør ikke være i kontakt med pasienter som får cellegift når en er gavid. Men har en ikke noe valg bør en ta forhondsregler. Bruk hansker og munnbind. Faren er størst den dagen pas. får kur og 3.dager etter. Det er flere meninger og praksiser innen sykehus. Jeg vet at på en kreftavd. jobber gravide fult, men de blander ikke og gir pas. kur. Har en ett valg, er det best å holde seg unna. Til deg som har en mann som tar methotrexat, er det bare å holde seg unna urin og blod. Bare spør legen din vist du er usikker.
fødeklar lillegull 13.09.09 Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Hei! Jeg var i kontakt med kreftavdelingen på sykehuset i byen jeg bor i. Hun jeg snakket med var også gravid. Der praktiserte de 48 timers regelen. De holdt seg helt unna de som gikk på cellegift og i 48 timer etter avsluttet kur. De var heller ikke inne på rommene til disse pasientene, selv om det kun var samtale. Etter 48 timer var det derimot greit. Sånn som jeg forstod de gjaldt det også tablettkurer, men snakk med legen din angående dinn mann. Lykke til
Melkedrøm Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 Ringte å snakket med legen ang min samboer- og det var ikke noe å bekymre seg for heldigvis:) Det er nok sikkert sterkere saker når det kommer til kreftbehandling vil jeg tro..
Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 Niesen til samboeren min har leukemi og moren hennes sjekket med lege og kreftsykepleier ift at jeg er gravid. Vi fikk beskjed om at jeg ikke skal bli med henne på do og ikke komme i kontakt med medisinene hennes - i øvrig var alt greit. Ser ut som det er en del med medisinsk utdannelse som har svart så dette var vel egentlig bare et lite tillegg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå