MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 hva skjer om man er det egentlig...fikk en slik sprøyte i fjor da jeg hadde mista..men de skulle ta nye prøver nå og sjekke...hva skjer da når eller hvis jeg fremdeles er resus minus?
ble_mamma_6august 09 Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 les på et innlegg lengre ned.. jeg spurte noen om akkurat det samme.. fikk mange svar
ble_mamma_6august 09 Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 http://www.barnimagen.com/forum/thread/139736173 der er linken
Nangiliama Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Det er du:) Rhesus minus bare sier noe om hvilken blodtype du har. Jeg er også rhesus minus. Gravide med denne blodtypen kan utvikle antistoffer mot fosterets blod dersom fosteret er Rh pluss. Er barnefar pluss? Dersom barnefar også er negativ, er det ikke noe å tenke på Jeg er selv Rh-, og bf er +. I følge lege så blir det bare tatt noen blodprøver underveis i svangerskapet for å kontrollere at je gikke danner antistoffer mot babyen, og jeg vil også få en slik sprøyte etter fødsel, for å hindre dannelse av antistoffer i neste svangerskap. Kan greie ut mer teknisk om dette i det vide og det brede, men bare slapp av, du blir bare fulgt opp med et par ekstra blodprøver antakeligvis:)
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2009 Ja men da jeg var gravid sist,så mista jeg og da fikk jeg en slik sprøyte...mennå skal de sjekke d enda en gang...skjønner ikke dette hvis man da tar sprøyta for å forhindre dette i neste svsagerksap?
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har også resus minus, men legen min har ikke sagt noen ting ang dette.. Burde jeg hatt bedre oppfølging fremover??
Jewel m/jente får gutt Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Vi skal oxo ha baby =) : Du skal ta ekstra blodprøver i uke 32 og uke 36 for og sjekke om du har dannet antistoffer mot babyens blod. Ta det opp med legen neste gang du er der.
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2009 ja altså..i uke 12 så skal de ta sånn blodprøve for blodtypen din...og da skal dem eterhvert nevne dette da..men er veldig usikker på dette selv..men har tatt prøver nå uka her så...er i uke 25 nå...så kanskje de tar det seint da..
Lykkelig mor til tre Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Grunnen til at du fikk sprøte sist etter at du mista var at du neste gang du er gravid (nå) ikke skal ha antistoffer fra den forrige babyen, som da kan gå mot babyen i magen nå. Hvis babyen som er i magen din nå, er resus minus, blir det ikk enødvendig å ta sprøyte etter fødsel. Da er det ikke noen fare om du blir gravid igjen. Men om babyen i magen nå er resus pluss, gir de deg en sprøyte etter fødsel, med tanke på ett evt neste svangerskap... Vet ikke om jeg klarete å forklare så du skjønner. Jeg er resus minus. Mitt første barn er resus pluss-fikk sprøyte etter fødsel. Mitt andre barn er resus minus- fikk ikke sprøyte etter fødsel mitt tredje barn aner jeg ikke hva er ennå
Nangiliama Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2668 Her står det mer faglig info.. Ellers mye å finne på emnet hvis du søker på "Gravid rhesus" på kvasir eller noe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå