Gå til innhold

Har helsesekretærene i luka på legesenteret ..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. full tilgang til pasientenes journaler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det. Absolutt fått det inntrykket hos legen min.

Skrevet

Ja, ihvertfall der jeg har jobbet/jobber...

Vi skriver jo inn endel prøvesvar, epikriser, polikliniske undersøker og linende som pasienten har vært på...

Skrevet

Jeg fatter egentlig ikke at de skal kunne lese gjennom pasientenes journaler. Er det dagens underholdning for dem liksom?

Skrevet

Jeg gidder ikke å gjøre det, ikke mine kolleger heller. Det har vi ingenting med å gjøre...

Synes det er etisk forkastelig hvis det er noen som leser andres journaler for moro skyld...

Skrevet

De har neppe lov til å sitte og blafre i journalene sånn uten grunn. Det er jo samme som gjelder på sykehus, der loggføres det hvem som har vært inne på en journal når, og tas gjerne stikkprøver for å sjekke at de hadde noe der og gjøre.

Men jeg ringer til stadighet legesenteret for f.eks å få forlenget en sykmelding mens legen min er på ferie. Da slår de opp i journalen, hvor legen har skrevet at dette er i orden. Eller jeg kan ringe for å be om en resept, og de kan da titte i journalen og se at jeg har fått medikamentet femti ganger før og dermed gjøre seg opp en vurdering av om det jeg sier stemmer; nemlig at jeg ikke behøver legetime, bare be legen fikse resepten så henter jeg den i luka.

Hadde vært fryktelig tungvint om de måtte konsultere legen for alt slikt smårusk.

Skrevet

Har jobbet å legekontor, men hadde aldri tid til å sitte å lese i pasientens journaler. Og hadde heller ingen ønske om dette. Brukte de stort sett til å finne info som legen ba om etc.

Skrevet

Jepp, som regel så har vi det, men husk at en helsesekretær er bundet av taushetsplikten på lik linje med alle andre i helsevesenet. Når man jobber med pasienter og ser journaler, prøvesvar og helseopplysninger hver en bidige dag, så er jo ikke det noe man sitter å leser for underholdningens del. Det er lite interessant å finne ut om hva som feiler guri oppi lia. Det er en jobb, og ferdig med det...Blir vel litt sånn som i kassa på rimi, neste kunde...og neste og neste. Vi er jo med på undersøkelser, små inngrep, ser folk uten klær på (noen ganger). Dessuten kan du forlange (på sykehus) og se loggen på journalen din. Alle må logge seg inn med gyldig grunn for å ha tilgang på opplysninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...